مردد

معنی کلمه مردد در لغت نامه دهخدا

مردد. [ م ُ رَدْ دَ ] ( ع ص ) مرد دودله و سرگشته که بیرون شد کار نداند. ( منتهی الارب ). حائر بائر. ( متن اللغة ). دودل. دو دله. که اسیر شک و تردید است. که مصمم نیست. که بر کاری استوار نیست. مردد شدن ؛ به تردید افتادن.
|| بی قرار. ناپایدار. بی ثبات. متردد. ( ناظم الاطباء ). || بازگردانیده شده. ( غیاث اللغات ). || هلاک شونده. ( منتهی الارب ).
مردد. [ م ُ رَدْ دِ ] ( ع ص ) بسیار گرداننده. || کسی که تردید می کند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مردد در فرهنگ معین

(مُ رَ دَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) دودل .

معنی کلمه مردد در فرهنگ عمید

دودل، سرگردان.

معنی کلمه مردد در فرهنگ فارسی

دودل، دودله، سرگردان
( اسم ) ۱- آنکه درشک و تردید باشد دو دل جمع : مرددین . ۲ - جناس مکرر .
بسیار گرداننده

معنی کلمه مردد در ویکی واژه

دودل. با شک و گمان.

جملاتی از کاربرد کلمه مردد

دو طره‌اش بعین پریشانی یکتاکند خیال مردد را
نامزدهای انتخابات که از رأی هواداران خود مطمئن‌اند معمولاً تلاش زیادی می‌کنند تا رأی مجموعهٔ مردد را به سمت خود سوق بدهند. رأی‌دهندگان مردد به این خاطر نقش مهمی در تعیین نتایج انتخابات‌ها بازی می‌کنند.
مردد در میان نور و ظلمت که کون حق و خلق است آن بنسبت
این اپرا، به سفارش امیر مصر، اسماعیل پاشا در سال۱۸۷۱ نوشته شد و امیر مصر مبلغ ۱۵۰۰۰۰ فرانک بابت این نمایش نامه به وردی پرداخت کرد. اما به علت جنگ بین فرانسه وپروس، در زمان اجرای نمایش وقفه‌ای چند ماهه به وجود آمد. وردی در ابتدا با توجه به سفارشی بودن در پذیرش کار مردد بود اما زمانی که نام رقبایی چون واگنر و شارل گونو را به عنوان گزینه‌های بعدی خدیو مصر شنید؛ پیشنهاد را قبول کرد و اپرای آیدا را بر اساس نوشته‌های آگوست ماریت مصرشناس فرانسوی و چند نویسنده دیگر دربارهٔ دوران تمدن باستانی این کشور ساخت.
چه نکاح امری یقینی است که جز با یقین دیگر زایل نمی شود و بودن لیله القدر در رمضان مردد است. اما در این اجتهاد نکته ای است. چه احادیث صحیح به خبر واحد هم ثابت می شود و واجب العمل است.
بر خلاف همهٔ نوشته‌ها در مورد آزمایش استنفورد، در کتاب «آدمی یک تاریخ نوید بخش» می‌توان جنبهٔ دیگر ماجرا را دید. چیزی که توجه را جلب می‌کند این است که اغلب نگهبانان آزمایش، در مورد اعمال راهکارهای خشن، مردد بودند. دوسومشان حاضر نشدند در بازیهای دگرازارانه شرکت کنند. یک سومشان با زندانیان مهربان بودند. و این موضوع زیمباردو و تیمش را کلافه می‌کرد. یکی از نگهبانان قبل از آغاز آزمایش استعفا داد و گفت نمی‌تواند از رهنمودها تبعیت کند. اغلب افراد به این دلیل ادامه دادند که زیمباردو پول خوبی می‌داد.
عزم بازی‌ گرکنی ساعات روز و شب بهم جمع‌‌مردد ناه نردی وه دوزی‌کند
الیزابت می‌بایست به عنوان یکی از گزینه‌های ازدواج با شارل ششم، پادشاه فرانسه به این سرزمین سفر می‌کرد. پدرش ظاهراً نسبت به این سفر بسیار مردد بود. اشتفان می‌دانست که انتخاب همسری برای پادشاه فرانسه مسئله‌ای جدی است. او نگران بود که اگر الیزابت رد شود اثر بسیار بدی بر روان او خواهد داشت و از طرفی در آینده کمتر درخور ازدواج با شخص دیگری خواهد بود. اشتفان در نهایت راضی به این کار شد؛ تنها به این شرط که هیچ‌کس از جمله خود الیزابت، از هدف اصلی سفر به فرانسه مطلع نشود. از این رو، به الیزابت گفته شد که برای یک سفر زیارتی به آمیِن می‌رود.
خانم راجی در کارزار انتخاباتی، باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)، معاون رئیس بودجه ملی و رئیس صندوق پیروزی در ایالت‌های مردد بود. وی همچنین از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) عضو «هیئت مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات» بوده‌است.
قاسم ابن عوف از جمله یاران سجاد است که اعتراف کرده ابتدا بین محمد بن حنفیه و سجاد مردد بوده و عاقبت به سجاد پیوسته است.
نه رنجید ه ام از تو، نه شکوه دارم مبادت دل از رنجش من مردد
از گفتار بزرگان آن کس که با خدای سودا کند، زیان نبرد و درآمدش نقصان نپذیرد. شخص را بدانچه نزد خداوند است جز با چشمی شاهد و نفسی مجاهد نرسد. بزرگوار، آسان پذیر و فرومایه دیرپذیر باشد. وای بر آن کس که بین عزت نفس و ذلت خواهش مردد بود.
در دلبری مباش جفاکار در دوستی مباش مردد
نیاید ز خرگور پیکار شیر بخندد بر این گفته مرددلیر
هر کس که مردد در سر کوی تو زنده است آن دل که شد قرین غم عشق خرم است
از قید و بندم دشمن مترسان شیر است در بند باز است مردد
اینشتین هنوز در مورد آینده خود مردد بود. او از چندین دانشگاه اروپایی پیشنهادهایی دریافت کرد؛ از جمله کرایست چرچ در آکسفورد که پیش‌تر بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ سه دوره کوتاه در آنجا حضور داشت و از آنجا یک پیشنهاد دانشجویی پنج ساله دریافت کرده بود. با این‌حال، او سرانجام در سال ۱۹۳۵ به این نتیجه رسید که زندگی دائمی در آمریکا را بپذیرد و برای اخذ تابعیت درخواست دهد.
نزول نخستین آیات قرآن، در ماه رمضان صورت گرفت و احتمالاً در هفدهم این ماه یا شب قدر بود که این اتفاق افتاد. البته، طبق روایت شیعی، بعثت به نبوت در ۲۷ ماه رجب صورت گرفته‌است. به‌عقیدهٔ جعفریان، احتمالاً بعثت پیش از دریافت آیات بود. در خصوص حالات محمّد در زمان نخستین دریافت وحی، مطالبی توسط سیره‌نویسان نقل شده‌است که عمدتاً به عایشه می‌رسد. پس از ماجرای اولین ملاقات محمّد با فرشتهٔ وحی، او دچار تزلزل شد و در اینکه وحی را دریافت کرده یا آنکه دچار تسخیر جنّیان شده‌است، مردد بود؛ تا آنکه آیات بعدی و همین‌طور مشورت با وَرَقة بن نَوفل و سخنان خدیجه، به او اطمینان داد که آنچه دریافت کرده‌است، وحی بوده‌است.