مرداد ماه

معنی کلمه مرداد ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به مرداد، نام ماه پنجم از سال خورشیدی، مرداد ماه.
نام روز هفتم از هر ماه خورشیدی.

جملاتی از کاربرد کلمه مرداد ماه

او در مرداد ماه ۱۴۰۱ با نظر یحیی گل محمدی سرمربی وقت پرسپولیس به عنوان مربی جدید و جایگزین حمید مطهری انتخاب شد و طی قراردادی به این تیم پیوست.
در ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ او به ۲ سال حبس به خاطر ادمینی در یک کانال تلگرامی به نام "حساب کشی" و توهین به افراد مختلف از جمله خانواده قاسم سلیمانی محکوم شد؛ اما پس از انتشار این خبر ادشیر مطهری ادعای محکومیت خود به حبس تعزیری را رد کرد.
سرانجام در شامگاه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۶ ه‍.ش در سن ۷۳ سالگی درگذشت و در اردکان به خاک سپرده شد.
مرداد ماه باغ به بار است گونه گون از بسد و زبرجد و لولوی دیریاب
پس از اشغال هفت ماههٔ این تپه‌ها، رزمندگان در دو عملیات محدود امام علی و عملیات نصر (غرب تپه‌های الله اکبر) ارتش عراق را مجبور به عقب‌نشینی کردند. با تلاش رزمندگان در عملیات امام علی در ۳۱ مرداد ماه ۱۳۶۰ که محور اصلی عملیات بر روی تپه‌های الله اکبر بود، ضمن وارد آمدن خسارات به ارتش عراق، تپه‌های الله اکبر به‌طور کلی آزاد شد و در عملیات نصر که در ۱۱ شهریور ماه ۱۳۶۰ انجام شد، تپه سبز و مناطق غرب تپه‌های الله اکبر نیز از اشغال عراقی‌ها درآمد. به این ترتیب تپه‌های الله اکبر و مناطق اطراف آن تا پایان جنگ تحمیلی از تهدید در امان ماند.
با فراخوان خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی، کاربران شبکه‌های اجتماعی در تاریخ اول مرداد ماه ۱۴۰۲ با هشتگ مشترک #الهه_نیلوفر با خانواده این دو روزنامه‌نگار در مسیر مطالبه آزادی آن‌ها همراهی کردند. این هشتگ به‌رغم بی‌تفاوتی چهره‌های شاخص مخالف حکومت به مهم‌ترین ترند توییتر فارسی تبدیل شد.
پنجم محرم سنه ثمان و ثلثین و اربعمایه (۴٣٨)، دهم مرداد ماه سنه خمس عشر و اربعمائه (۴١۵) از تاریخ فرس، به جانب قزوین روانه شدم و به دیه قوهه رسیدم.
درآمد پس تیر، مرداد ماه ز لر کُرّگان خاست فریاد و آه
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، در وب‌سایت شخصی خود در مقابل انتقاداتی که دربارهٔ شیوه گفتاری رئیس‌جمهور بیان می‌شد، در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ نوشت: «مردم ایران بارها در اجتماعات عظیم خود، ادبیات رئیس‌جمهور را مورد تمجید و تحسین قرار داده‌اند». در تحلیل شیوه بیان و گفتار احمدی‌نژاد، محمد صدر، معاون وزیر امور خارجه در دولت محمد خاتمی، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ گفته‌است ادبیات احمدی‌نژاد، ادبیاتی تهاجمی است، در حالی که محیط دیپلماتیک این سخنان را نمی‌پذیرد و در زبان دیپلماتیک حتی خشن‌ترین اقدامات با نرم‌ترین زبان بیان می‌شود.
مرداد ماه ۱۳۷۰: قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال بعد از پیروزی دو بر یک برابر تیم لیائونینگ چین
تلویزیون دولتی ایران مرداد ماه گذشته اعلام کرده بود که تهران دفاتری را برای ثبت کشتی‌ها و امور دریایی در جزیره ابوموسی تأسیس کرده است.
تولید این آلبوم که از آن به‌عنوان «یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌های همایون شجریان و علیرضا قربانی» یاد شده، از مرداد ماه ۱۳۹۳ آغاز شده بود و تا زمان انتشارش اظهارات ضد و نقیض و دلایل متعددی برای تأخیر در انتشار آن اعلام شد. در ساخت این آلبوم از سروده‌های نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی و سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی استفاده شده‌است.[نیازمند منبع]
که در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ و پس از درگذشت مرتضی پاشایی به صورت رسمی منتشر شد. ناشر این آلبوم ناصر پاشایی، پدر وی و تهیه‌کننده آن منصور پاشایی، عموی اوست. پخش آلبوم نیز توسط پخش دنیای هنر انجام شده است.