مرحله نهایی

معنی کلمه مرحله نهایی در ویکی واژه

آخرین مرحله از یک دوره مسابقه برای انتخاب فرد یا تیم قهرمان

جملاتی از کاربرد کلمه مرحله نهایی

کتاب امپراتوری اسطوره‌ها و تصویر غرب به همراه آثاری چون رمان تاریخی گئورگ لوکاچ به مرحله نهایی جایزه کتاب فصل در گروه ادبیات راه یافت و مورد تقدیر بیست و دومین دوره جایزه کتاب فصل در شاخه نقد ادبی قرار گرفت.
مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی قبلاً به طور خودکار به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا می‌کرد، (بدون شرکت در مرحله مقدماتی) که از مسابقات ۲۰۰۶ این قانون برداشته شد. با این حال، هیچ کدام از تیم‌ها هنوز در راهیابی به مرحله نهایی مسابقات ناکام نبوده‌ اند.
اولین تجربه قضاوت ملی او در رده بزرگسالان به سال ۲۰۱۵ و دیدار کلمبیا و ونزوئلا در کوپا آمریکا بازمی‌گردد. البته وی در مرحله یک چهارم نهایی همان مسابقات دیدار برزیل و پاراگوئه را نیز سوت زده‌است. در کوپا آمریکای ۲۰۱۶ فقط قضاوت دیدار برزیل و پرو به او سپرده در مرحله گروهی به او سپرده شد. در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، کونها در ۴ دیدار قضاوت کرد که مهم‌ترین آن بازی آرژانتین و پاراگوئه بود و در مجموع با قضاوت در فقط ۸ دیدار ملی رده بزرگسالان پای به جام جهانی روسیه گذاشت.
تیم آناهایم داکز در سال ۲۰۰۷ میلادی با شکست تیم اتاوا سناتورز در مرحله نهایی جام حذفی استنلی کاپ برای اولین بار جام استنلی را به شهر آناهایم آورد. گفتنی است جام استنلی پرافتخارترین جام در بازی‌های هاکی است که هرساله تیم برنده مسابقات حذفی جام استنلی، جام قهرمانی را برای یکسال در شهرش نگاهداری می‌کند.
آلکسانیان در وزن ۹۸ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که سیدمصطفی صالحی‌زاده از ایران، جی‌آنگلو هانکوک از آمریکا، روازی نادارشویلی از گرجستان و رستم آساکالوف از ازبکستان را شکست داد و به مرحله فینال رسید. در مرحله نهایی توانست با غلبه بر موسی اولویف روسی، مدال طلا را بدست آورد.
مرحله نهایی شامل اکسیداسیون ایندول استالدهید سبب ایجاد ایندول استیک اسید می‌شود.
مرحله یک چهارم نهایی اجرای زنده است که افراد پس از اجرا با رأی مردم به مرحله نیمه نهایی صعود می‌کنند. در مرحلهٔ نیمه نهایی نیز ۱۰ نفر انتخاب می‌شوند و به فینال می‌روندو در مرحله نهایی یک نفر برندهٔ جایزهٔ اصلی و نفر اول می‌شود.
آلکسانیان در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۹۸ کیلو حاضر بود که دیاگورو تیامونچینی از ایتالیا، آلین الکسوج از رومانی و جنک ایلدم از ترکیه را شکست داد و به مرحله فینال رسید. در مرحله نهایی توانست با غلبه بر یاسمانی لوگو کابریرا کوبایی، مدال طلا را بدست آورد.
آخوندزاده معتقد بود که مردمان زمانه‌اش مردگانی متحرک‌اند که باید آن‌ها را از خواب بیدار کرد و این مسئله نیاز به تغییر خط و فراگیری علم جدید دارد. او رساله‌ای را پیرامون تغییر خط منتشر کرد و از نظرش باید الفبای عربی عوض شود. وی خطی ساخت که بی نقطه بود و صداها در داخل حروف قرار داشت و در ضمن به هم پیوسته بود. بعداً به انتقاد ملکم‌خان گوش داد و دست از اتصال حروف برداشت و در مرحله نهایی الفبای روسی را مناسب برای ایران می‌دید.