مرتضوی

معنی کلمه مرتضوی در لغت نامه دهخدا

مرتضوی. [ م ُ ت َ ض َ وی ی / م ُ ت َ ض َ ] ( ص نسبی ) منسوب به مرتضی. || منسوب به امیرالمؤمنین مرتضی علی. سید از نسل علی بن ابی طالب.

معنی کلمه مرتضوی در فرهنگ معین

(مُ تَ ضَ ) (ص نسب ) ۱ - منسوب به مرتضی (عموماً ). ۲ - منسوب به مرتضی علی (ع ).

معنی کلمه مرتضوی در فرهنگ عمید

از اولاد علی بن ابی طالب.

معنی کلمه مرتضوی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- منسوب به مرتضی ( عموما ) . ۲- منسوب به مرتضی ( علی ) ع : سادات مرتضوی .

جملاتی از کاربرد کلمه مرتضوی

نی رو به شریعت مصطفوی نی دل به طریقت مرتضوی
بعد از این جلسه ابتدا فایل صوتی صحبت‌های احمدی‌نژاد و لاریجانی و بعد فیلم لحظه خروج احمدی‌نژاد از مجلس با کیفیت بالا و تدوین حرفه‌ای در اینترنت پخش شد.[نیازمند منبع] بعد از آن فیلم کامل مخفیانه ضبط شده از جلسه مرتضوی با فاضل لاریجانی و بعد از آن جلسه بین مرتضوی، سید حسن میرکاظمی و بابک زنجانی پیرامون موضوع باج خواهی فاضل لاریجانی درحالی‌که سعید مرتضوی در بازداشت بود در اینترنت منتشر شد. در روز بعد فیلم کامل صحبت‌های لاریجانی که قسمت‌های مقطعی از آن در شب قبل در تلویزیون ایران نمایش داده شده بود در سایت شخصی علی لاریجانی منتشر شد اما بعدتر سایت علی لاریجانی از دسترس خارج شد.
ای عزیز هرچند تقوی بیشتر آینۀ دل روشن​تر گردد و آثار تجلیات کبریا و عظمت بیشتر تابد بر دل، که «أنا عند منکسرة قلوبهم و مندرسة قبورهم». و نشان دل شکسته آن باشد که چهار چیز بر او خوار باشد: دنیا و خلق و نفس و شیطان و قبر مندرس گشته، قالب وجودی باشد که به سنت مصطفوی و محبت مرتضوی و ائمّۀ هدی علیهم السّلام قیام داشته باشد و هر که را از خود خبر است داند که مجاهدۀ نفس فایده دهندۀکار اوست، کما قال اللّه تعالی: «والذّین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا».
نبود گریزگاه درین دور پر فتن الا جناب مرتضوی صاحب کرم
در فیلم مستند «ایران ممنوع»، سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و رئیس سازمان تأمین اجتماعی، به قتل زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی – کانادایی در سال ۸۲ متهم شد.
نبیره نبوی نور چشم مرتضوی امام جمله آفاق شاهزاده حسن
آیینه جنوب در سال ۷۳ با گسترهٔ انتشار «استان بوشهر» آغاز به کار کرد. در سال ۷۵ گسترهٔ انتشار نشریه به «جنوب ایران» تغییر یافت و استان‌های خوزستان و فارس را دربر گرفت. در سال ۷۷ روزنامه شد و در روز ۱۰ مرداد ۸۱ انتشار سراسری را در تهران صورت داد. در روز ۱۷ مرداد ۸۱ به دستور قاضی مرتضوی توقیف موقت شد و سرانجام در ۱۰ شهریور ۸۶ از کلیه اتهامات تبرئه گردید و اجازه انتشار یافت اما مدیر مسئول نشریه از انتشار مجدد خودداری کرد.
به گیسوان خم ابروی آن بت علوی چو در میانهٔ کفّار تیغ مرتضوی
۲- ترجمه احمد غفاری مازندرانی که توسط انتشارات مرتضوی در سال ۱۳۷۱ هجری خورشیدی به چاپ رسیده‌است.
این کتاب در مدت کوتاهی به ۲۵ زبان ترجمه شده‌است. در ایران نیز توسط حسن مرتضوی به فارسی برگردانده و در نشر بازتاب نگار منتشر شده‌است.
به کف و ذوالفقار مرتضوی که به حرب اندرون چو شیر نرست
ای مصطفوی نام که از مرتضوی جام سرمست شرافت ز حسین و حسنی تو
انجم کلام مرتضوی راز راه یمن برگرد این رواق مدوّر نوشته اند
حقیقت احدی در لباس مرتضوی به جلوه آمد و زد بر فراز عرش لوی
مجله آدینه در سال ۱۳۷۷ با حکم سعید مرتضوی رئیس وقت دادگاه مطبوعات توقیف و لغو امتیاز شد. ذاکری نیز به سه ماه زندان محکوم شد. در آبان ۱۳۷۹ شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تهران این حکم را به لغو امتیاز موقت به مدت ۵ سال کاهش داد و با اعتراض مجدد ذاکری و وکیل او این حکم نیز در سال ۱۳۸۱ لغو و مجله آدینه از اتهامات وارده تبرئه شد.
دیده‌بان حقوق بشر به نقش سعید مرتضوی دادستان مطبوعات پیرامون اعتراف‌گیری از دستگیرشدگان اشاره کرده است که پیش از این نیز بسیاری از پروژه‌های اعتراف‌گیری تحت شکنجه را مدیریت کرده است. دیده‌بان حقوق بشر معتقد است: جمهوری اسلامی ایران به جای اینکه خود را درخصوص آنچه که در خیابان‌های تهران در روز بیستم ژوئن رخ داد پاک کند، به‌شدت مشغول است تا از مسوولیتی که نیروهای امنیتی برای کشتن معترضان داشتند شانه خالی کند. این بسیار روشن است که رهبر ایران پیام قوی‌ای به نیروهای امنیتی فرستاده که صرف نظر از سطح خشونتی که اعمال می‌کنند به اعتراضات خاتمه بدهند. سعید مرتضوی به عنوان مسئول بازجویی از بازداشت‌شدگان منصوب شده است.
ختم مطلق، مقام مصطفوی ست در ولایت ظهور مرتضوی ست