مذموم

معنی کلمه مذموم در لغت نامه دهخدا

مذموم. [م َ ] ( ع ص ) آنکه او را بد گفته باشند. ( غیاث اللغات ). سرزنش شده. ذم شده. مذمت کرده شده : در دنیابدان مذموم باشد. ( کلیله و دمنه ). و او [ یونس ] مذموم و نکوهیده بودی. ( تفسیر ابوالفتوح ج 5 ص 382 ).
آن مکن در عمل که در عزلت
خوار و مذموم و متهم باشی.سعدی.|| ناپسند. ناپسندیده. ناستوده. نکوهیده. ذمیم : ازهمه این ناحیت مردمان این لایه مذموم تر باشند. ( حدود العالم ). مذموم طریقت را به تکلیف... بر راه راست نتوان داشت. ( کلیله و دمنه ). آنچه مذموم عقل و مکروه شرع و نقل است رد نمایند. ( سلجوقنامه ظهیری ، از فرهنگ فارسی معین ). مذموم سیرتی مجهول صورتی دیوانه ساری پریشان کاری از حلیه خرد عاطل. ( سندبادنامه ص 114 ). هنگام درشتی ملاطفت مذموم است. ( گلستان سعدی ). زشت. بد. ( غیاث اللغات ). || محقر. تحقیرشده. خوار. پست. فرومایه. ملامت پذیر. ( ناظم الاطباء ). رجوع به معانی قبلی شود.

معنی کلمه مذموم در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) نکوهیده ، سرزنش شده .

معنی کلمه مذموم در فرهنگ عمید

۱. زشت، ناپسند.
۲. [قدیمی] مذمت کرده شده، نکوهیده.

معنی کلمه مذموم در فرهنگ فارسی

مذمت کرده شده، نکوهیده
۱- ( اسم ) مذمت کرده شده نکوهیده : آنچه مذموم عقل ومکروه شرع ونقل است رد نمایند . ۲- ( صفت ) بد زشت .

معنی کلمه مذموم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَذْمُومٌ: نکوهیده - ملامت شده - سرزنش شده
معنی مَذْؤُوماً: مذموم و معیوب
معنی تَمْرَحُونَ: بی اندازه خوشحالی می کنید(ازمرح به معنای افراط در خوشحالی است که از اعمال مذموم بشمار میرود )
معنی خَاضُواْ: فرو رفتند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن ، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود ، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع در آن مذموم است)
معنی یَخُوضُواْ: که باهم سخنان بیهوده بگویند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن ، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود ، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع د...
معنی یَخُوضُونَ: باهم سخنان بیهوده می گویند (از کلمه خوض به معنای دخول در سخن باطل همچنین خوض عبارت است از ورود در آب و عبور کردن در آن ، ولی به طور استعاره در ورود در امور و کارها نیزاستعمال میشود ، و بیشتر مواردی که در قرآن استعمال شده در مورد اموری است که شروع در...
معنی یَهِیمُونَ: حیران و سرگردانند (کلمه یهیمون از هام - یهیم - هیمانا است و این واژه به معنای آنست که کسی پیش روی خود را بگیرد و برود ، و مراد از هیمان در هر وادی در عبارت "أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ"، افسار گسیختگی آنان در سخن گفتن است ، میخو...
معنی عُدْوَانَ: ظلم - تجاوز - دشمنی - خصومت (در عبارت "لَا تَعَاوَنُواْ عَلَی ﭐلْإِثْمِ وَﭐلْعُدْوَانِ " و نظایر آن ، عدوان آن اعمال زشتی است که ضررش دامنگیر دیگران میشود ، و گناهان مربوط به حق الناس است که موجب اذیت و آزار مردم می شوند.کلمه عدوان همه رقم تجاوز را ش...
ریشه کلمه:
ذمم (۵ بار)
نکوهش. خلاف مدح. در اقرب گوید: ذمّ خلاف مدح و عیب است. و آن مصدر و اسم هر دو به کار رفته است ، یعنی با خدا معبود دیگری مگیر و گرنه نکوهیده و خوار گردی. «مذموم» سه بار در قرآن آمده است: اسراء:22،18، قلم:49.

معنی کلمه مذموم در ویکی واژه

نکوهیده، سرزنش شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مذموم

صبر محمودست در احکام هو لیک مذمومست در دیدار او
باشد القصه هر دو را مشئوم زان به شرع هدی بود مذموم
سخنان تند احمد حنبل دربارهٔ ابوحنیفه مشهور است. از جمله: «ذکر أبو حنیفة عند أحمد بن حنبل فقال رأیه مذموم: نزد احمد حنبل نامی از ابوحنیفه آمد و او گفت: نظراتش مذموم است»(الجرح و التعدیل ج۸ ش۲۰۶۲)
بدان که ضد این صفت مذمومه، خوف از خداست و آن بر سه نوع است:
اگرچه اولین باری که این عبارت مورد استفاده قرار گرفت مشخص نیست، اما در آثار و نوشته‌های رابرت آنتون ویلسون این عبارت را می‌توان یافت. تیموتی لیری در کتابش با نام بازی زندگی، واکنش زملوایس را چنین تعریف کرده‌است: «رفتاری جمعی که بین نخستیان و انسانیان پیشابلوغ یک سیاره غیرپیشرفته دیده می‌شود که در آن کشف حقایق علمی سرکوب و مذموم می‌گردد». امروزه این عبارت به فلسفه و مطالعات دین‌شناسی نیز راه یافته‌است و از آن با نام «شک‌گرایی کامل هیوم دربارهٔ علیت» نام برده‌می‌شود.
برده‌داری در اسلام از موضوعات چالش‌برانگیز دین اسلام است. اگرچه امروزه برده‌داری در دید عرف امری مذموم و ناپسند بوده و از ضوابط حتمی حقوق بشر به‌شمار می‌رود، ولی همچنان اکثریت روحانیون مسلمان معاصر نسبت به این پدیده سکوت اختیار نموده و حتی گروهی از ایشان، به صراحت از برده‌داری دفاع می‌کنند. برای مثال محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید: «مسئله بردگی فی‌الجمله در اسلام پذیرفته شده‌است و ما از آن دفاع می‌کنیم.»
هم تو گشتی از آن نظر مذموم مانده از رحمت خدا محروم
و ذکر به زبان بی‌غرض ذاکر نباشد،اما در ذکر سرّ، عزل ذاکر است و نیستی اوصاف مذمومه.
گشته زین گونه خست و ابرام شعر مذموم و شاعران بدنام
معنی حیرت ار شود مقسوم غیر محمود نیست یا مذموم