مدیون
معنی کلمه مدیون در لغت نامه دهخدا

مدیون

معنی کلمه مدیون در لغت نامه دهخدا

مدیون. [ م َدْ ] ( ع ص ) مرد وامدار. مرد بسیاروام. ( منتهی الارب ). قرض دار. ( غیاث اللغات ). بدهکار. وامدار. غریم. مقروض. داین. نعت است از دین :
بس کس از عقد زنان قارون شده
دیگری از عقد زن مدیون شده.مولوی.

معنی کلمه مدیون در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) قرض دار، بدهکار.

معنی کلمه مدیون در فرهنگ عمید

قرض دار، بدهکار.

معنی کلمه مدیون در فرهنگ فارسی

قرضدار، وام دار
(اسم ) بدهکار قرض دار وامدار مقابل داین طلبکار بستانکار جمع : مدیونین . یا مدیون اصلی . آنکه در حقیقت مدیون باشد بدهکار اصلی .

معنی کلمه مدیون در دانشنامه عمومی

مدیون آ - گ ( به آلمانی: Medion AG ) یک شرکت آلمانی سازندهٔ وسایل الکترونیکی است. این شرکت، در اروپا، آمریکا، استرالیا و خاور دور فعال است. رایانه های شخصی رومیزی و کیفی و نیز دوربین دیجیتال، تلویزیون، یخچال و همچنین تجهیزات بدنسازی از عمده ترین تولیدات این شرکت می باشند. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر اسن قرار دارد.

معنی کلمه مدیون در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مدیون به معنی بدهکار، مدین، وام دار است.
در کتاب الصحاح می نویسد: «رجل مدیون: کثر ما علیه من الدین»؛ یعنی کسی که بدهی زیاد داشته باشد.

معنی کلمه مدیون در ویکی واژه

قرض دار، بدهکار.

جملاتی از کاربرد کلمه مدیون

او از سال ۱۳۶۲ به عنوان نویسنده و طراح جلد با ماهنامه فیلم همکاری داشته است. دوستی او با مسعود مهرابی به قبل از انقلاب باز می‌گردد. او در شماره ۶۰۰ ماهنامه درباره همکاریش با مجله فیلم می‌نویسد: بخش عمده‌ای از شهرتم در میان جوان‌ها - به عنوان نویسنده- را به مسعود مهرابی و به مجله فیلم و خواننده‌های نکته سنجش مدیونم. هنوز و برای همیشه.
مدل اصلی آی‌بی‌ام پی‌سی قدرت چندانی نداشت و حتی از بسیاری از رایانه‌های ۸-بیتی زمان خودش نیز ضعیف‌تر بود. بستهٔ کم‌قیمت‌تر آن درایو فلاپی نداشت و به جای آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات از کاست استفاده می‌کرد، با این وجود امکان سفارش فلاپی و حافظهٔ رم بیشتر وجود داشت. این رایانه موفقیت خود را مدیون گسترش‌پذیری زیاد و شهرت و کیفیت آی‌بی‌ام است. با توجه به آمدن کد متن بایوس این رایانه به همراه نقشهٔ مدارهای آن در دفترچهٔ راهنمایش، رفته‌رفته این مدل تبدیل به یک استاندارد در صنعت رایانه شد. موفقیت آن تا آن حد بالا رفت اگر تولیدات شرکت‌های دیگر با آی‌بی‌ام پی‌سی سازگار نبودند، رقابت در بازار برایشان بسیار دشوار می‌شد.
در واقع باید گفت حیات کمدی یونان مدیون افکار و مبارزات اوریپیدس است. بدان‌گونه که در تاریخ تئاتر اروپا آمده‌است: «بدون او رشد کمدی سنتی یونان امکان‌پذیر نبود.»
ز جور، گشته یکی بینوا، دگر مدیون ز غصه، گشته یکی ناتوان، دگر مرحوم!
از گل و شمشاد چون مدیون چینی شد چمن از می گلگون همی باید که دل مدیون بود
پیش از ایجاد زمین (آردا) زمانی که آینور پدر خود، ارو ایلوواتار را به نغمه سرایی خواندند؛ اولمو از بهترین خوانندگان و سازندگان موسیقی بود. الف‌ها مهارت خود در موسیقی را به تعالیم اولمو مدیون هستند؛ و نغمه‌هایش را در تلالوی نهرها و رودها می‌شناخت. اولمو همیشه به ملکور بی‌اعتماد بود، و لرد سیاه از دریا می‌ترسید؛ چرا که، هیچ وقت نتوانست دریا را رام خود کند.
نام را ننگ بکشت و تو شدی بدنام وام را نفس گرفت و تو شدی مدیون