مدیو

معنی کلمه مدیو در ویکی واژه

یونانی باستان
یونانیان باستان مادها را چنین می‌نامیدند. مدیو به لهجه یونی بوده و اصطلاحاتی چون مده، مدی، مدیه و مادیو گونه‌های مختلف این تعبیر هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه مدیو

کفاش یونانی و پیر ولف متهم به قتل می‌شود. از آنجایی که او ظاهراً مشتاقانه به بحث‌های ولف دربارهٔ فرهنگ یونان باستان گوش می‌دهد، ولف حس می‌کند به او مدیون است.
برخی از انسان شناسان با استناد به نمونه‌های مشابهی از اعتصاب زنان در شکارچی-گردآورنده و سایر رسوم پیش از استعمار در سراسر جهان، ایجاد زبان، فرهنگ و دین را مدیون این نوع همبستگی -به ویژه مقاومت جمعی در برابر تجاوز جنسی احتمالی- می‌دانند. این فرضیه بحث‌برانگیز به عنوان ائتلاف‌های زیبایی زنان، لیسیستراتا، یا اعتصاب جنسی شناخته می‌شود.
که گر مدیون این وجهم خداوند کند با بت مرا در حشر محشور
استان ریو نگرو با تولید ارزش ۴/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و درامد سرانه ۹۸۰۰ دلار می‌باشد . کشاورزی ۱۰ درصد اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد که غالباً در دره‌های حاصلخیز رود ریو نگرو به خصوص بخش آلتو واله (غرب) و واله مدیو (مرکز) متمرکز شده‌است. ۷۰ درصد سیب و گلابی کشور در ریو نگرو و در شهر سان آنتونیو اوئسته تولید می‌شود که مصارفی چون تولید آبمیوه یا صادرات دارد . در بخش واله مدیو علاوه بر سیب و گلابی، گوجه فرنگی، پیاز و سایر سبزیجات تازه برای مصارف داخلی به عمل می‌آید .
دیان دین ترا طلبد زی او بشتاب وهل جماعت مدیون را
اسدالله بیات درک نوشته‌های علی شریعتی را مدیون متمایزسازی «اسلام ناب محمدی» و «اسلام آمریکایی» توسط خمینی دانسته‌است.
واسطه روحی یا مدیوم روشی است که ادعا می‌شود ارتباط بین ارواح مردگان و انسان‌های زنده را واسطه می‌کند. تمرین کنندگان به عنوان «مدیوم» یا «واسطه روح» شناخته می‌شوند.
ازان شراب که مدیون اوست جان و خرد ازان شراب که موقوف اوست امن و امان
مفلسان شهر را، از جوع کشت؛ خواجگان ملک را، مدیون کند
امارت شارجه بسیاری از پیشرفت‌های خود را مدیون حاکم شارجه -شیخ دکتر سلطان بن محمد القاسمی- است.
او خود را مدیون استادانش احمد عرب بافرانی، رضا عباسی و مجید کاتبی می‌داند.
مر مرا مدیون خود کرده است و می داند یقین کالتفات خواجه نگذارد به کس مدیون مرا
بس کس از عقد زنان قارون شده بس کس از عقد زنان مدیون شده
طبعِ من، مسئولِ تاریخ است و ساکت مانَم ار هان به وجدانم مرا، تاریخ مدیون می‌کند!
بنده مدیون زثنا ذات تو مدیون زعطا لیکن الحمد کزین سوی ادا گشت دیون
گفت مدیون ایها القاضی الامین از گواهانم یکی اینست این
روبن در سال ۲۰۱۰ به همراه هم وطن خود وسلی اسنایدر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن اروپا شد، اما نتوانست این جایزه را بدست بیاورد. آرین همچنین در این سال یکی از نامزدهای دریافت توپ طلای جهان، نامزد دریافت جایزه پوشکاش توسط فیفا، نامزد جایزه بهترین گل سال و … شد. آرین روبن تمام این افتخارات را مدیون بازی فوق‌العاده خود ترکیب بایرن مونیخ است.
کودکان ناشتا، پدر مدیون مخور این نان و آش، خون خور خون
این شهر کوچک، شهر کوچک است که میراث ماست. ما آمریکای قرن بیستم را از آن ساخته‌ایم، و برخی گزارش‌ها از این جوامع همان‌طور که بودند… ما به فرزندان و نوه‌های خود مدیونیم.
آدام اولئاریوس جهانگرد آلمانی اوایل سدهٔ هفدهم نیز در این باره نوشته‌است که: «بخشی از شهرت اردبیل مدیون موقع بازرگانی آن است که از طریق تجارت توسط بازرگانان بومی و بیگانه انجام می‌شود. اهالی شهر زبانشان ترکی است».