مدیریت پروژه
معنی کلمه مدیریت پروژه در فرهنگستان زبان و ادب

مدیریت پروژه

معنی کلمه مدیریت پروژه در فرهنگستان زبان و ادب

{project management} [مدیریت-مدیریت پروژه] برنامه ریزی و سازمان دهی و تخصیص منابع و اجرا و پایش تمام جوانب یک پروژه برای دستیابی به اهداف آن

معنی کلمه مدیریت پروژه در دانشنامه عمومی

مدیریت پروژه ( به انگلیسی: Project management ) تخصیص، پیگیری و کاربرد منابع برای رسیدن به اهداف مشخص در یک دوره زمانی خاص را مدیریت پروژه می گویند. به بیان دیگر مدیریت پروژه به کارگیری دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها برای فعالیت های پروژه به منظور تحقق الزامات پروژه است. مدیریت پروژه با استفاده از فرآیندهایی هم چون فرآیندهای آغازین، برنامه ریزی، اجرایی، پایشی و اختتامی انجام می پذیرد. از طرف دیگر می توان مدیریت پروژه را شامل قوانینی دانست که برای شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و خاتمه کار یک تیم برای دستیابی به اهداف خاص و برآورده کردن معیارهای موفقیت مشخص لازم هستند.
• یک پروژه موقت بوده و دارای آغاز و پایانی مشخص است؛ بنابراین محدوده و منابع تعریف شده ای دارد.
• یک پروژه منحصر به فرد و غیرتکراری است و بنابراین یک کار معمولی و روتین نیست. بلکه مجموعهٔ از عملیات است که برای دستیابی به یک هدف واحد طراحی شده است؛ بنابراین یک تیم پروژه معمولاً شامل افرادی است که به طور معمول با هم کار نمی کنند، بعضی اوقات از سازمان ها و حتی چندین جغرافیای مختلف هستند.
فرآیندی است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه که در این مسیر از ابزار و تکنیک های خاصی کمک گرفته می شود. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیت ها، پروژه را به نزدیک ترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند. کنترل پروژه در این راه از سه عامل زیر بهره می گیرد:
• تعیین وضعیت واقعی پروژه
• مقایسه وضعیت واقعی با برنامه
• در نظر گرفت اقدام اصلاحی
نرم افزارهای رایج کنترل پروژه شامل سری نرم افزارهای پریماورا ( نرم افزار ) و همچنین نسخه های ام اس پروجکت می باشد.
مهندسی مدیریت پروژه ( به انگلیسی: Engineering Project Management ) یا همان رشته مدیریت پروژه و ساخت ( به انگلیسی: Project Management and Construction ) تلفیق علم، هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فعالیت های آماده سازی، نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است. ویژگی اصلی تخصصی مهندسی مدیریت پروژه، ماهیت بین رشته ای آن است. این رشته تلفیقی از رشته های عمران، صنایع و مدیریت می باشد.
معنی کلمه مدیریت پروژه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه مدیریت پروژه در ویکی واژه

برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و تخصیص منابع و اجرا و پایش تمام جوانب یک پروژه برای دستیابی به اهداف آن.

جملاتی از کاربرد کلمه مدیریت پروژه

سازمان‌های فضایی یا آژانس‌های فضایی به مجموعه‌هایی عظیم گفته می‌شود که طراحی و مدیریت پروژه‌های فضایی و فضانوردی را بر عهده دارند. تاریخچه سازمان‌های فضایی به آغاز عصر فضا و در حدود ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. سازمان‌های فضایی غالباً دارای بودجه‌هایی کلان بوده و ماموریت‌هایی از قبیل پرتاب ماهواره‌ها، مریخ‌نوردی، اعزام فضانوردان، انجام آزمایش‌های فیزیکی خارج از جو، اکتشافات بیرون از منظومه شمسی و غیره را انجام می‌دهند.
در مهندسی صنایع از داده‌کاوی در حوزه‌های مدیریت ارتباط با مشتری، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، مدیریت زنجیره تأمین، برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، ایمنی، بهداشت و محیط زیست استفاده می‌شود.
ارتقای کارایی و اصلاحات در سراسر دولت از طریق نوآوری، شفافیت، تدارکات بهتر و مدیریت پروژه، از طریق دگرگونی ارائه خدمات، و بهبود قابلیت خدمات ملکی.
برای مثال، برنامه‌های مدیریت پروژه که با پیشنهاد مدل سرویس اجاره نرم‌افزاری ارائه می‌شود –به علاوه عملکرد برنامه‌ریزی پروژه قدیمی – ویژگی‌های همکاری به کاربران اجازه می‌دهند روی کارها و برنامه‌ها کامنت بگذارند و اسناد را با داخل و خارج یک سازمان به اشتراک بگذارند. چندی دیگر از برنامه‌های سرویس نرم‌افزاری به کاربران اجازه می‌دهد رأی دهند و ایده‌های ویژگی جدید را پیشنهاد دهند.
مانند سایر روش‌ها، اسکرام بان می‌تواند با کمک ابزارهای مختلف اجرا شود. اساسی‌ترین پیاده‌سازی اسکرام بان یک تخته سفید فیزیکی با یادداشت‌های چسبنده (اسکرام) است. راه حل‌های الکترونیکی، شبیه به اسکرام و تابلوهای الکترونیکی کانبان نیز در دسترس هستند. آن‌ها یک اتوماسیون کامل از بورد را ارائه می‌دهند، جایی که فقط باید توسط اعضای تیم به روزرسانی شود. تابلوهای الکترونیکی اغلب همچنین گزارش خودکار، امکان پیوست و بحث در مورد وظایف، ردیابی زمان و نیز ادغام با سایر نرم‌افزارهای مدیریت پروژه معمولی را نیز ارائه می‌دهند.
مشخصه‌های آنجوتا شامل، مدیریت پروژه و… می‌شود.
مولالی پیش از پیوستن به فورد، سال‌ها به‌عنوان نایب رییس هیئت مدیره شرکت بوئینگ و مدیر عامل شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ، فعالیت می‌نمود. وی در سال ۱۹۶۹ به بوئینگ پیوست و در طول فعالیت سه دهه‌ای خود در این شرکت، پروژه‌های بزرگی را سرپرستی نمود، که برای نمونه وظیفه مهندسی و مدیریت پروژه‌هایی چون: بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۵۷، بوئینگ ۷۶۷ و بوئینگ ۷۷۷ را بر عهده داشت.
نرم‌افزار مدیریت پروژه مایکروسافت پروژه به شما کمک می‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارتان را ثبت و آن‌ها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنید. با مایکروسافت پروژه، به سادگی می‌توانید زمان تکمیل هر فعالیت یا هر فاز از پروژه را تخمین بزنید و مطمئن شوید که می‌توانید پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانید.
آبی از دانشگاه ولورهمپتون مدرک حقوق، از دانشگاه گلاسکو، کارشناسی ارشد در رشتهٔ مدیریت پروژه‌های بین‌المللی، و از دانشگاه بیرکبک، کارشناسی نگارش خلاق دارد.
امروزه مدیریت ارشد کسب و کار با گرایش‌هایی مانند تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه و مدیریت عمومی نیز ارائه می‌شود که نشان از انعطاف‌پذیری بالا و نیاز روزافزون به فارغ التحصیلان این رشته‌است.