مدید

معنی کلمه مدید در لغت نامه دهخدا

مدید. [ م َ ] ( ع ص ) کشیده. دراز. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ). طویل. ( متن اللغة ) ( اقرب الموارد ). ممدود. ( اقرب الموارد ). درازبالا. ( دستور الاخوان ). گویند: مدیدالقامة، مدیدالجسم ، مدیدالعنق. ( از متن اللغة ). ج ، مُدُد :
عدد آن مدد عمر تو باد
تا از آن گردد عمر تو مدید.سوزنی.تا ز روز و شب مدد یابند ماه و سال باد
سال و ماه و روز و شب عیشت هنی ، عمرت مدید.سوزنی. || طولانی. دیر. دیرزمانی : و بر غرفه پیش متوکل زمانی مدید نشسته بود. ( تاریخ بیهقی ص 202 ). مدتی مدید در وی عمارت و زراعت کرده است. ( سندبادنامه ص 263 ).
عضو گردد مرده کز تن وابرید
نو بریده جنبد اما نی مدید.مولوی. || ( اِ ) مداد. اماله مداد است به معنی سیاهی و مرکب که به آن نویسند :
گر شود بیشه قلم دریا مدید
مثنوی را نیست پایانی پدید.مولوی.چون رُخَت را نیست در خوبی امید
خواه گلگونه نِه ْ و خواهی مدید.مولوی. || علف. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). گیاه. ( منتهی الارب ). گیاه خشک. ( ناظم الاطباء ). || نجوع. آبی که بر آن آرد یا کنجد یا جوز ریخته شتر را خورانند. ( منتهی الارب ) ( از متن اللغة ). آرد جو به آب تنک کرده که ستور را برای فربهی خورانند. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نجوع شود. || ( اصطلاح عروض ) مدید بحر دوم است از بحور عروض و بنای آن بر جزوی خماسی و جزوی سباعی است ، یعنی چهار بار «فاعلاتن فاعلن » و نمونه بیت مثمن سالم آن این است :
این دل پردرد را لعل تو درمان شده
خاک پایت بنده را چشمه حیوان شده
و مثال مثمن مخبون آن این :
از میان دهنش تا توان یکسر مو
ز آن نشان بازمده این سخن هیچ مگو.
و نمونه مسدس سالم این بحر یعنی «فاعلاتن فاعلن فاعلاتن »، این بیت :
غالیه زلفی سمن عارضینی
سروبالائی و زنجیرموئی.
و بیت محذوف ْ عروض مقصورْ ضرب در این بحر، «فاعلاتن فاعلن فاعلن »، این :
زندگانی تلخ کردی مرا
زندگانی بی تو ناید به کار.
و بیت مسدس مخبون :
چون ز من سیر شدی چکنم من
پاسخم چون نکنی بزنم من.
و بیت مسدس مشکول ،«فعلات ُ فاعلن فعلان »، این :
طمع از وفاء او نبریم
تا غم جفاء او نخوریم.
و چنانکه مؤلف المعجم گفته است عجم را در این بحر شعر عَذْب نیست و گروهی برای اظهار مهارت خود در عروض ابیاتی در این بحرسروده اند. رجوع به بحر و نیز رجوع به المعجم فی معاییر اشعار العجم چ دانشگاه ص 79 شود.

معنی کلمه مدید در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - کشیده شده ، دراز، طولانی . ۲ - نام یکی از بحور شعر بر وزن فاعلاتن فاعلن فاعلاتن .

معنی کلمه مدید در فرهنگ عمید

۱. کشیده شده، دراز.
۲. (اسم ) (ادبی ) در عروض، از بحور شعر بر وزن فاعلاتن فاعلن فاعلاتن.
مداد، مُرکب: چون رخت را نیست در خوبی امید / خواه نِه گلگونه و خواهی مدید (مولوی: لغت نامه: مدید ).

معنی کلمه مدید در فرهنگ فارسی

کشیده شده، درا ، ونام یکی ازبحورشعربروزن فاعلاتن فاعلن فاعلاتن
( صفت ) ۱- کشیده شده .۲- طولانی دراز : مدتی مدید و عهدی بعید بر گذشتن او تاسف و تحسر مینمود . ۳- یکی از بحرهای پنجگان. عرب ( که در فارسی کم مستعمل است ) و مسدس سالم آن ( اتم اشعار عربست ) بر - وزن فاعلاتن فاعلاتن است مانند : غالیه زلفی سمن عارضینی سرو بالایی و زنجیر مویی فاعلاتن فاعلن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن فاعلاتن ( المعجم )
موضعی نزدیک مکه

معنی کلمه مدید در ویکی واژه

کشیده شده، دراز، طولانی.
نام یکی از بحور شعر بر وزن فاعلاتن فاعلن فاعلاتن.

جملاتی از کاربرد کلمه مدید

چو دیدی مرده آن غمدیده خود همی شستش بآب دیده خود
خاک شد دیده غمدیده مجنون و هنوز چشم جان جانب لیلی نگران است او را
رئیس حکومت در این کشور رئیس‌جمهور است. در ازبکستان، رئیس دولت نخست‌وزیر است که رئیس‌جمهور او را انتخاب می‌کند. بر اساس قانون اساسی ازبکستان رئیس‌جمهور باید با رای مردم برای دوره‌ای هفت ساله (قابل تمدید برای دور دوم) انتخاب شود.
در ۷ اکتبر ۲۰۰۸، اریکسن قراردادی دو و نیم ساله با باشگاه باشگاه فوتبال آژاکس امضا کرد. او در جوانان آژاکس شروع به کارکرد و در ژانویه ۲۰۱۰ به تیم اصلی دعوت شد، جایی که پیراهن شماره ۵۱ به او داده شد. در اواخر همان ماه، او اولین بازی خود را در تیم اول خود در ۱–۱ باشگاه فوتبال ناک بردا انجام داد. او اولین گل خود را برای آژاکس در ۲۵ مارس در پیروزی ۶–۰ مقابل گو هد ایگلز در جام هلند به ثمر رساند و ماه بعد قرارداد خود را با این باشگاه تمدید کرد. او مجموعاً ۱۶۲ بازی آژاکس انجام داد و ۳۲ گل به ثمر رساند.
وآن عاشق غمدیدهٔ اشکبار بیرون شد ز انتظار
گفتند جنید که هشیار درآمد وهشیار بیرون رفت وشبلی مست درآمد و مست برفت گفت: اگر جنید و شبلی را سئوال کنند و از ایشان پرسندکه شما در دنیا چگونه درآمدید و چگونه بیرون شدید ایشان نه از بیرون شدن خبر دارند ونه از آمدن هم در حال بسر شیخ ندا کردند که صدقت راست گفتی که از هردو پرسند همین گویند که خدای را دانند و از چیزهای دیگر خبر ندارند.
تاکنون چهار فصل از سریال ساخته و پخش شده‌است. فصل اول سریال در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ و در ۸ قسمت یک ساعته توسط نت‌فلیکس منتشر شد. فصل دوم نیز در ۹ قسمت و در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ پخش شد. فصل سوم باز هم در ۸ قسمت و در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ پخش شد. فصل چهارم در ۹ قسمت تولید شد که هفت قسمت نخست در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۲ و منتشر شد و دو قسمت پایانی نیز در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۲ در دسترس مخاطبان قرار گرفت. سریال برای فصل پنجم و پایانی تمدید شده‌است.
قبل از بانکداری متمرکز، هر بانک تجاری اسکناس خود را منتشر می‌کرد. اولین مؤسسه با مسئولیت بانک مرکزی در ایالات متحده اولین بانک ایالات متحده بود که در سال ۱۷۹۱ توسط الکساندر همیلتون تأسیس شد. منشور آن در سال ۱۸۱۱ تمدید نشد. در سال ۱۸۱۶، بانک دوم ایالات متحده منشور شد. منشور آن در سال ۱۸۳۶ تمدید نشد، پس از اینکه رئیس‌جمهور اندرو جکسون مبارزات زیادی برای برچیده شدن آن انجام داد. از سال ۱۸۳۷ تا ۱۸۶۲، در دوره بانکداری آزاد، بانک مرکزی رسمی وجود نداشت و بانک‌ها دوباره اسکناس‌های خود را منتشر کردند. از سال ۱۸۶۲ تا ۱۹۱۳، سیستم بانک‌های ملی توسط قانون بانکداری ملی ۱۸۶۳ ایجاد شد.
عمریست که در حسرت یک لحظه وصالت خون دلم از دیده ی غمدیده روانست
دل غمدیده شکایت ز غم او نکند طالب درد فغان از الم او نکند
دیدی که چه غمهاست نرا بر دل ازین بار ای دیدن غمدیده چرا اشک نباری
در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۹ الکس قرارداد خود را تا یک سال دیگر یعنی تا تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۱ تمدید کرد که به واقع به معنای به پایان رساندن دوران فوتبالش در یووه بود. خود او در این باره گفت: «من در یووه خوشحالم و ما تیم خوبی داریم. می‌خواهم تا زمانی که می‌توانم به بازی ادامه دهم و می‌دانم که تا دو سال آینده می‌توانم در فرم مناسبی بازی کنم.»
مان: شرکت خودروسازی ماشین‌های سنگین به نام مان که در مونیخ آلمان قرار دارد و یکی از حامیان باشگاه بایرن مونیخ می‌باشد. این شرکت از سال ۲۰۰۸ با باشگاه بایرن همکاری می‌کند و به تازگی این قرارداد تا سال ۲۰۱۹ تمدید شد. یواخیم دریز مدیر عامل شرکت مان است. شرکت مان از سال ۲۰۰۸ اتوبوس‌های مخصوص تیم‌های فوتبال و بسکتبال بایرن را تأمین می‌کند.
سرگشته در آن دیار گردد غمدیده و سوگوار گردد
چون شما سی مرغ اینجا آمدید سی درین آیینه پیدا آمدید
مار بد جز به عمرهای مدید ناید اندر سرا و خانه پدید