مدیترانه

مدیترانه

معنی کلمه مدیترانه در لغت نامه دهخدا

مدیترانه. [ م ِ ت ِ ن ِ ] ( اِخ ) بحر ابیض. متوسط. بحرالروم. دریائی است بزرگ به وسعت سه میلیون کیلومتر مربع که بین سه قاره آسیا و اروپا و افریقا واقع است. دریای مدیترانه از طریق تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس راه دارد وبه وسیله ترعه سوئز در مصر با دریای احمر مربوط است. بحرالجزایر و بحرالاسود و دریای مرمره و دریای آزوف از این دریا متفرعند. این دریا از لحاظ کشتی رانی و حمل و نقل از مهمترین دریاهای عالم بشمار میرود.

معنی کلمه مدیترانه در دانشنامه عمومی

مدیترانه (فیلم). مدیترانه ( ایتالیایی: Mediterraneo ) فیلمی ایتالیایی به کارگردانی گابریله سالواتورس است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دیگو ابتنتوئونو اشاره کرد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

معنی کلمه مدیترانه در ویکی واژه

(جغرافیا): دریای مدیترانه که بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا جای دارد. دریای مدیترانه از راه تنگه جبل‌الطارق به اقیانوس اطلس راه دارد. برخی منابع کهن با عناوینی چون دریای روم و دریای واسط از مدیترانه نام می‌برند.

جملاتی از کاربرد کلمه مدیترانه

جیش تو بروم فوج در فوج چون بحر مدیترانه در موج
آشپزی مدیترانه‌ای، غذا و روش‌های آماده‌سازی است که توسط مردم حوزه مدیترانه استفاده می‌شود. ایده غذاهای مدیترانه ای از کتاب الیزابت دیوید، نویسنده آشپزی، کتابی از غذاهای مدیترانه ای (۱۹۵۰) سرچشمه می‌گیرد و توسط سایر نویسندگانی که به زبان انگلیسی کار می‌کردند تقویت شد.
تاریخ باستان با پیدایش نخستین آثار نگاشته شدهٔ بشر و حدود سال‌های ۳۶۰۰ قبل میلاد آغاز می‌شود. این دوره از تاریخ با پیدایش امپراتوری‌های مهم از قبیل شاهنشاهی هخامنشی در ایران، امپراتوری روم غربی در مدیترانه، دودمان هان در چین، و امپراتوری گوپتا در هند آغاز شده و حدود سال‌های ۵۰۰ پس از میلاد به پایان می‌رسد.
برجسته ترین عنوان جام ملت‌های آفریقا ۲۰۰۴ و قهرمانی ملت‌های آفریقا ۲۰۱۱ و همچنین مدال طلا در بازیهای مدیترانه ای ۲۰۰۱، جام ملتهای عرب 1963 و جام ملتهای فلسطین ۱۹۷۳ باقی ماند.