مدقق

معنی کلمه مدقق در لغت نامه دهخدا

مدقق. [ م ُ دَق ْ ق َ ] ( ع ص ) کوفته شده و نرم کرده شده. ( ناظم الاطباء ). نعت مفعولی است از تدقیق. رجوع به تدقیق شود.
مدقق. [ م ُ دَق ْ ق ِ ] ( ع ص )آنکه نیک می کوبد. ( ناظم الاطباء ). کوبنده و نرم کننده.نعت فاعلی است از تدقیق. رجوع به تدقیق شود. || کار باریک کننده و نکته های باریک پیداکننده. ( غیاث اللغات ). || آنکه در معرفت و وقوف برچیزی دقت میکند . ( ناظم الاطباء ). که در چیزی دقت بکار می برد. ( از اقرب الموارد ). باریک بین. ج ، مدققین. نیز رجوع به دقیق شود. || آنکه دلیل را به دلیل ثابت کند. ( غیاث اللغات ، از لطایف اللغات ): دَقَّق َ فی المسألة؛ اثبتها بدلیل دق طریقه لمناظریه. ( از متن اللغة ). رجوع به تدقیق شود. || باریک گرداننده. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به معنی دوم شود. || در تصوف ، عارف کامل که حقیقت اشیا به طوری که شایسته است بر او ظاهر گشته ، و این معنی کسی را میسر است که از حجت و برهان گذشته و به عین العیان مشاهده کرده که حقیقت همه اشیا حق است و بجز وجود واحد مطلق موجودی دیگر نیست. ( از فرهنگ علوم عقلی ، از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه مدقق در فرهنگ معین

(مُ دَ قِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - باریک گردانیدن . ۲ - کار دقیق کننده . ۳ - نکته های دقیق پیدا کننده .

معنی کلمه مدقق در فرهنگ عمید

کسی که در امری دقت و باریک بینی کند، دقت کننده.

معنی کلمه مدقق در فرهنگ فارسی

دقت کننده
( اسم ) ۱ - باریک گرداننده . ۲ - کار دقیق کننده . ۳ - نکته های دقیق پیدا کننده . ۴ - عارف کامل که حقیقت اشیا بطوری که شایسته است بر او ظاهر گشته واین معنی کسی را میسر است که از حجت و برهان گذشته و بعین العیان مشاهدهکرده که حقیقت هم. اشیا حق است و بجز وجود واحد مطلق موجودی دیگر نیست . جمع : مدققین .
آنکه نیک می کوبد

جملاتی از کاربرد کلمه مدقق

گفتم: نشان زلفت با ما که گوید آخر؟ هرجا مدققی بد، کردند ذکر شانه
طبع مدقق حرکت سنج می نهد بر جز و جزو از حرکات تو نام ناز
و هو زبدة الفضلاء و العلما قاضی میر حسین میبدی. از اعاظم محققین و اماجد مدققین. حکیمی است بی نظیر و سالکی است صافی ضمیر. در فنون علوم مشهور و معروف. عربیاً و فارسیاً تصانیف مفیده دارد. مانند: شرح هدایه و شرح کافیه و طوالع و شمسیه و شرح دیوان ولایت توأمان حضرت امیرالمؤمنین. گاهی شعر می‌گفته. وفاتش در سنهٔ ۹۱۰. از اوست:
عالمی فحل و مدقق سیدی راد و کریم آگه از هر راز مکنون رازدان از هر کتاب
و هُوَ شیخ الحکیم العارف الکامل ابوالمجد مجدود بن آدم الغزنوی. از اعاظم محققین و افاخم مدققین است. عم زادهٔ رضی الدین لالای غزنوی است و مرید شیخ ابویوسف یعقوب همدانی. ظهورش در زمان سلاطین غزنویّه و مدت‌ها مداح سلطان ابراهیم غزنوی بوده. سبب انتباهش در کتب، مسطور و در افواه مذکور. وی را بین الحکما و العرفا پایهٔ اعلی و کمالش از کلامش پیداست. بهرام شاه غزنوی خواست که همشیرهٔ خود را به وی دهد،ابا فرمود و قبول ننمود. مولوی معنوی در شأن او گفته:
اگر به طور تجلی ‌کند فروغ فضایت شود ز جلوهٔ آن طور چون تراب مدقق
سید احمد مدقق (زادهٔ ۲۹ مهر ۱۳۶۴ در قم) داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس افغان تبار اهل ایران است. اولین رمان بلند او به نام آوازهای روسی در یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد شایسته تحسین شناخته شد. این رمان تاکنون به زبان‌های عربی، صربی و ترکیدر حال ترجمه است.