مدعو

معنی کلمه مدعو در لغت نامه دهخدا

مدعو. [ م َ ع ُوو ] ( ع ص ) خواهانی نموده شده. خوانده شده.( آنندراج ). دعوت شده. طلبیده. مهمان و کسی که آن را برای اطعام خوانده باشند. || نامیده شده. نام برده شده. ( ناظم الاطباء ). موسوم. ( یادداشت مؤلف ).
- مدعو به ؛ موسوم به. ملقب به.

معنی کلمه مدعو در فرهنگ معین

(مَ عُ وّ ) [ ع . ] (اِمف . ) دعوت شده ، خوانده شده .

معنی کلمه مدعو در فرهنگ عمید

دعوت شده، خوانده شده.

معنی کلمه مدعو در فرهنگ فارسی

دعوت شده، خوانده شده
( اسم ) خوانده شده دعوت شده جمع : مدعوین . توضیح مدعو اسم مفعول از دعا ید عود عوه است و بجای حمل. متداول امروز نزد فلانی موعود هستم باید گفت : مدعو هستم ) یعنی بانجا خوانده شدهام ودعوت دارم .

معنی کلمه مدعو در ویکی واژه

invitato
دعوت شده، خوانده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مدعو

احسان شریعتی (زاده ۱۲ شهریور ۱۳۳۸ در مشهد) فیلسوف معاصر ایرانی‌. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه سوربن فرانسه است و سابقه تدریس در کلاس‌های آزاد مؤسسه پرسش را دارد. او مدتی به عنوان استاد مدعو در گروه فلسفه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تدریس می‌کرد.
استاد مدعو در دانشگاه دولتی مسکو بخش ایرانشناسی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵.
«وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا» ای کنت مستجاب الدعوة قبل الیوم سعیدا به غیر شقی فیه. و السّعادة ادراک الخیر و الشّقاوة حرمانه. و قیل معناه: انا ممن دعاک مخلصا موحدا و من دعاک مخلصا موحدا لم یکن بعبادتک شقیّا. و قیل: الدعاء مصدر یضاف مرّة الی الداعی و مرّة الی المدعوّ، فاذا اضیف الی الداعی فالمعنی لم اکن بدعایی ایّاک خائبا، لانک وعدتنی الاجابة، و إذا اضیف الی المدعوّ فالمعنی لم اکن بدعائک ایّای و هدایتک لی و معونتک ایّای شقیا.
در سال ۲۰۲۰، استاد مدعو در دانشگاه پرینستون شد.
و قال ابن عباس: سمّاهم مکرمین لانّهم جاءوا غیر مدعوّین. و فی الخبر عن النبی (ص) قال: من کان یؤمن باللّه و الیوم الآخر فلیکرم ضیفه.
آنوچا سوویچاکورنپونگ (تای: อโนชา สุวิชากรพงศ์؛ زادهٔ ۱۹۷۶) کارگردان فیلم، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم اهل تایلند است. او مدرس مدعو در زمینه هنر، فیلم و مطالعات بصری در دانشگاه هاروارد است. وی در سن ۱۴ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و دانش‌آموختهٔ مطالعات فرهنگی در دانشگاه واریک است و در سال ۲۰۰۶ در رشتهٔ فیلم‌سازی از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد. وی برندهّ جایزهٔ انجمن مطبوعات خارجی هالیوود است.
بلکه مدعو وی است داعی نیز در هدی و ضلال ساعی نیز
او یکی از برندگان «جایزهٔ مندلسون» در رشته آهنگسازی بود و در سال ۱۹۲۱ میلادی، مدرک دکترای خود را از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد. در مدت اقامتش در آمریکا، استاد رشته فلسفه و موسیقی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود و به عنوان استاد مدعو در دانشگاه هاروارد هم تدریس می‌کرد.
وَ لا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ ای یدعونهم فهو عام فی المدعوین، من الملائکة و الانس و الجن و الاصنام، ثم استثنی فقال إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ و هو عیسی و عزیر و الملائکة فانهم یملکون الشفاعة لانهم یشهدون بالحق وَ هُمْ یَعْلَمُونَ. حقیقة ما شهدوا به، میگوید، روز رستاخیز این معبودان که ایشان را فرود از اللَّه می‌پرستند، شفاعت نکنند و شفاعت نتوانند هیچ کس را مگر عیسی و عزیر و فرشتگان، اگر چه ایشان را فرود از اللَّه میپرستند، ایشان شفاعت توانند، زیرا که ایشان براستی، اللَّه را گواهی میدهند بیکتایی و بی‌همتایی و بدل و اعتقاد و یقین، یکتایی و بی‌همتایی وی میدانند. این قول قتاده است که: الَّذِینَ یَدْعُونَ بر عموم میراند، اما قول مجاهد آنست که: الَّذِینَ یَدْعُونَ خاص است بعیسی و عزیر و فرشتگان و معنی آنست که: لا یملک عیسی و عزیر و الملائکة الشفاعة إِلَّا مَنْ شَهِدَ ای الا لمن شهد بالحق فیقول لا اله الا اللَّه و یعلم بقلبه ما شهد به لسانه، میگوید: عیسی و عزیر و ملائکه که ایشان را فزود از اللَّه میپرستند، شفاعت نتوانند، مگر کسی را که گواهی دهد اللَّه را بیکتایی و بدل یقین داند که اللَّه یکی است.
تا نفس بنالد چو خطا گردد امید تا طبع ببالد چو روا گردد مدعوّ
او کارش را در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک محقق در مرکز ابر رایانه ساندیگو آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ به عنوان استادیار رشته رایانه در کالج کولبی و در سال ۲۰۰۰ با همان عنوان در کالج ولزلی به کار پرداخت. در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه بوستون محقق بود و در سال ۲۰۰۳ استاد دانشگاه صنعتی فرانکلین دبلیو اولین در زمینه علوم رایانه شد. در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ وی به عنوان دانشمند مدعو در شرکت گوگل حضور داشت.
دعوت شدند کی زی ایران حق برکناد داعی و مدعو را
آرمن سارگسیان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده فیزیک و ریاضی نظری دانشگاه دولتی ایروان از سال ۱۹۷۶ الی ۱۹۸۴ به تدریس در این دانشگاه پرداخته و سپس در فاصله سال‌های ۱۹۸۴–۱۹۸۵ و ۱۹۸۹–۱۹۹۱ به عنوان استاد مدعو و محقق در دانشگاه کمبریج انگلستان و همچنین انستیتو ریاضی دانشگاه لندن به فعالیت پرداخته‌است.
ادیت کوهن (زاده ۲۱ مه ۱۹۶۶) دانشمند رایانه اسرائیلی و آمریکایی متخصص در داده کاوی و الگوریتم‌های داده‌های بزرگ است. او همچنین به دلیل تحقیقاتش در مورد شبکه‌های همتا به همتا شناخته شده است. او برای گوگل در مانتین ویو، کالیفرنیا و به عنوان استاد مدعو در دانشگاه تل آویو در اسرائیل کار می‌کند.
بویل در ژانویه ۱۹۴۰ به عنوان معلم پاره وقت در دبیرستان دخترانه نورث همپتون منصوب شد. در این مدت بویل صحنه‌هایی را برای باله‌ها و نمایشنامه‌های تولستوی، شاو و شکسپیر طراحی کرد او بعداً پستی را در کالج هنر نورث همپتون به دست آورد که در آن بازیگر جاناتان آدامز در میان بسیاری از دانشجویانش قرار گرفت. بویل بعداً به عنوان یک مدرس مدعو در کالج وست ساسکس و مدرسه هنر فارنهام مشغول به کار شد.
او از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۴ به عنوان کتابدار انجمن شرقی آمریکا و در ۱۹۲۴–۱۹۲۵ به عنوان رئیس آن خدمت کرد. او برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ از عراق بازدید کرد، و در سال ۱۹۲۳ به عنوان کمیسر انجمن آمریکایی تحقیقات شرقی بازگشت تا به‌طور رسمی مدرسه این انجمن را در بغداد افتتاح کند او به عنوان اولین استاد مدعو سالیانه و معاون مدیر آن (۱۹۲۳–۱۹۲۴) باقی ماند.