مدرنیست

معنی کلمه مدرنیست در لغت نامه دهخدا

مدرنیست. [ م ُ دِ ] ( فرانسوی ، ص ) آنکه طرفدار و دلبسته چیزهای تازه و شیوه های بدیع است. رجوع به مُدِرن شود.

معنی کلمه مدرنیست در فرهنگ معین

(مُ دِ ) [ انگ . ] (ص . ) نوگرا (فره ).

معنی کلمه مدرنیست در فرهنگ فارسی

( صفت ) پیرو مدرنیسم . توضیح احتراز از این کلم. بیگانه اولی است .

معنی کلمه مدرنیست در ویکی واژه

نوگرا (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه مدرنیست

شعر پست‌مدرنیستی (در ایران مشهور به غزل پست‌مدرن) نیز زاده‌ی ادبیات پسانوگراست، از بنیان‌گذاران آن می‌توان به رابرت کریلی و چارلز اولسون اشاره کرد که در اشعارشان شکست روایت، تصاویر اسکیزوفرنی‌، معناگریزی‌، بازی زبانی‌، اسطوره زدایی و پارودی از شاخصه‌های بارز آن است.[نیازمند منبع]
در ابتدا با سنگ کار می‌کرد و سبک او یادآور مجسمه‌سازان اروپایی مدرنیست مانند ژان آرپ و کنستانتین برانکوشی بود. از اوایل دهه ۱۹۵۰ او شروع به کار با فلز در سنت کنستراکتیویسم کرد.
ادبیات پست‌مدرن ادبیاتی است که مشخصه آن تکیۀ شدید بر روش‌هایی مانند از‌هم‌گسیختگی، تناقض، و روایت‌های سؤال‌برانگیز است. این ادبیات (هر چند نه منحصراً) ولی اغلب به‌عنوان یک سبک یا روند تعریف شده‌است که در دوران پس از جنگ جهانی دوم پدید آمده‌است. آثار پست مدرن به عنوان یک واکنش در برابر تفکر روشنگری و رویکرد مدرنیستی در ادبیات مدرنیست به وجود آمده‌اند.
او در سیدنی با نوشتن در مورد آثارشان، برپایی نمایشگاه‌ها در خانه‌اش، برپایی نمایشگاه‌ها در مکان‌های دیگر و افتتاح نمایشگاه‌ها، یکی از حامیان مهم هنر مدرن و نقاشان مدرنیستی چون گریس کاسینگتون اسمیت، دوریت بلک، رولاند واکلین و روی دو مایستر شد. او مقالاتی در مورد هنر مدرن و هنرمندان در نشریات مختلف استرالیا نوشت. نمایشگاهی از آثار رولاند واکلین در منزل وی برپا شد. در سال ۱۹۳۰ او خانه‌اش را از مبلمان خالی کرد تا نمایشگاهی از نقاشی‌های واکلین برگزار کند.
در سال ۱۹۰۸ میلادی، معمار اتریشی، آدولف لوس، مقاله‌ای تمثیلی با عنوان «تزئین و جنایت» در واکنش به تزئین‌آلات استادانه‌ای که توسط معماران جدایی وین استفاده می‌شد نوشت. مدرنیست‌ها استدلال اخلاق‌گرایانۀ لوس و نیز اصل سالیوان را پذیرفتند. لوس به عنوان نجار در ایالات متحدهٔ آمریکا کار کرده بود. او لوله‌کشی کارآمد بود و مصنوعات صنعتی مانند سیلوهای ذرت و برج‌های آب فولادی را به عنوان نمونه‌هایی از طراحی کاربردی تجلیل می‌کرد.
اِلن تِسْلِف (۵ اکتبر ۱۸۶۹–۱۲ ژانویه ۱۹۵۴) نقاش فنلاندی در سبک اکسپرسیونیسم بود، وی از برجسته‌ترین هنرمندان مدرنیست این کشور شناخته می‌شود.
احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد. در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد.
اتاقی از آن خود از مشهورترین کتاب‌های ویرجینیا وولف (۱۸۸۲–۱۹۴۱) نویسنده انگلیسی است که در سال ۱۹۲۹ در ۴۷ سالگی وولف منتشر شد. این کتاب در کلاس‌های آیین نگارش پایه‌های مختلف تحصیلی دانشگاهی تدریس می‌شود. علاوه بر اهمیت شیوه نگارشی آن، این کتاب ویژگی‌های نثر مدرنیستی را در مقاله‌نویسی وارد کرده و سبک جدیدی ایجاد کرده‌است. گذشته از این، اتاقی از آن خود را شکل دهنده جریان نظری فمینیستی و به‌طور خاص نقد ادبی فمینیستی می‌دانند.