مدرسه
معنی کلمه مدرسه در لغت نامه دهخدا

مدرسه

معنی کلمه مدرسه در لغت نامه دهخدا

( مدرسة ) مدرسة. [ م ُ دَرْرِ س َ ] ( ع ص ) تأنیث مُدَرِّس. رجوع به مدرس شود.
مدرسه. [ م َ رَ / رِ س َ / س ِ ] ( ع اِ ) آنجا که درس دهند و درس خوانند. آموزشگاه. مکتب. دبستان. دبیرستان. جای تدریس. جای آموختن علوم و فنون.
- مدرسه ابتدائی ؛ مدرسه ای که در آن کودکان نوآموز را درس آموزند و دوره ٔآن در ایران شش سال بود و اکنون پنج سال است. دبستان.
- مدرسه دولتی ؛ مدرسه ای که از طرف دولت و با هزینه دولتی تأسیس شده باشد و از شاگردان آن بابت حق التعلیم پولی نگیرند یا مبلغی اندک گیرند. مقابل مدرسه غیر دولتی و مدرسه ملی.
- مدرسه راهنمائی ؛ مدارسی که اخیراً در ایران تأسیس شده است و دانش آموزان را پس از گذراندن دوره پنج ساله ابتدائی بدانها هدایت کنند تا با آموختن مقدماتی از فنون و حرف متداول برای خدمات آزاد اجتماعی آماده شوند. این مدارس در نظام جدید آموزشی ایران جانشین دوره اوّل دبیرستانهاست.
- مدرسه عالی ؛ مدرسه ای که در آن کسانی درس خوانند که دوره دوم متوسطه را گذرانده باشند. دانشگاه.
- مدرسه غیرانتفاعی . رجوع به مدرسه ملّی شود.
- مدرسه متوسطه ؛ مدرسه ای که بین دبستان ( اکنون بین دوره راهنمائی ) و مدرسه عالی است و دوره آن شش سال ( اکنون 4 سال ) است. و دانش آموزان آن در رشته های گوناگون علم و ادب درس خوانند.
- مدرسه ٔملی ؛ مدرسه ای که هزینه شخص یا اشخاصی را میپردازند و از دانش آموزان و یا دانش جویان در مقابل تعلیم ، پول دریافت می کنند. مدرسه غیرانتفاعی.

معنی کلمه مدرسه در فرهنگ معین

(مَ رَ س ) [ ع . مدرسة ] (اِ. ) محل درس دادن و علم آموختن . ج . مدارس .

معنی کلمه مدرسه در فرهنگ عمید

جای درس خواندن، محل درس دادن، آموزشگاه.

معنی کلمه مدرسه در فرهنگ فارسی

جای درس خواندن، محل درس دادن، آموزشگاه، مدارس جمع
( اسم ) مونث مدرس جمع : مدرسات .
آنجا که درس دهند و بخوانند

معنی کلمه مدرسه در دانشنامه عمومی

مَدرِسِه، مَکتَب یا آموزِشگاه یک مؤسسهٔ آموزشی است که با هدف تأمین فضای آموزشی و آموزش به دانش آموزان توسط معلمان طراحی شده است. اکثر کشورها یک سیستم رسمی آموزش و پرورش اجباری دارند.
نام مدارس در کشورهای مختلف متفاوت است که عموماً شامل مدارس ابتدایی برای کودکان و راهنمایی برای نوجوانانی که تحصیلات ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، می شود.
در ایران مدرسه ها در سه گروه دبستان، متوسطه دوره اول که در گذشته راهنمایی بود و متوسطه دوره دوم که در گذشته دبیرستان بود ( هنرستان ها، از نظر مقطع، برابر با دبیرستان ها هستند ) می باشند. در مدرسه کسانی هستند که مسئولیت هایی را بر عهده دارند مانند مدیر که ریاست مدرسه را بر عهده دارد و معاون های آموزشی، تربیتی ( پرورشی ) ، فناوری و آموزگاران. مدرسه زیر نظر ادارهٔ آموزش و پرورش هر شهر اداره می شود.
کودکستان ها و مهدکودک ها که پیش از مدارس ابتدایی هستند، برای کودکان بسیار کوچک ( عموماً بین ۳ تا ۵ سال ) مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از مدارس راهنمایی و دبیرستان دانش آموزان ممکن است برای تحصیلات عالی به دانشگاه بروند.
همچنین مدارس غیرانتفاعی وجود دارند که زمانی ساخته می شوند که دولت نمی تواند از تحصیلات ( رشته ) خاص پشتیبانی کند یا وسایل آزمایشگاهی مناسبی را در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهد.
اولین مدرسه در تاریخ مدرن ایران، مدرسه دارالفنون بود که میرزا تقی خان امیر کبیر آن را در زمان ناصرالدین شاه قاجار تأسیس نمود.
واژهٔ مدرسه که در فارسی و عربی امروز کاربرد دارد، واژه ای عربی و از نظر دستور زبان عربی، اسم مکان است؛ یعنی مکانی که محل «درس و درس خواندن و درس دادن» است.
معمولاً ۵ نوع پلان اصلی برای مدارس مورد قبول واقع شده اند:
• پلان فشرده
• پلان حیاط دار
• پلان شعاعی
• پلان خطی
• پلان ارگانیک
مهم ترین خصوصیاتی که در ساختار کلی یک مدرسه می تواند مورد توجه قرار گیرد در زیر ذکر شده است:
• الگوهای سازماندهی مختلف و تلفیق آنها
• فضاهای عمومی و ارتباط با جامعه ( که معمولاً در مجاورت ورودی ساختمان مدرسه هستند )
• ناحیه های مختلف فضایی ( مانند ناحیه کلاس ها، ناحیه فضاهای عمومی، ناحیه فضاهای باز بیرونی و… )
• نقش راهروها به عنوان مسیر و هسته سازمان دهنده، نقاط تأکید مسیر ( ابتدا و انتهای مسیر ) ، فضاهای همجوار مسیر، فضاهای درون مسیر و مانند آن.
• فضاهای باز بیرونی ( به صورت درون گرا یا برون گرا ) .
• استفاده از دسته فضاها و تشکیل واحدهای همجوار فضایی که خصوصاً در سازماندهی کلاس ها مؤثر است.
مدرسه (اسماعیل لی). مدرسه ( به لاتین: Müdrəsə ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان اسماعیل لی واقع شده است. مدرسه ۱۵۷ نفر جمعیت دارد.
مدرسه (بدخشان). مدرسه ( به لاتین: Madraseh ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولسوالی شهدا واقع شده است.
مدرسه (شماخی). مدرسه ( به لاتین: Mədrəsə، به ارمنی: Մադրասա مادراسا یا Մեդրեսե مدرسه ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان شماخی واقع شده است. مدرسه ۲۵۹۷ نفر جمعیت دارد. بیشتر مردم آن از ارمنی ها و تات های قفقاز هستند.
در مسجد جامع این روستا یک هیئت مذهبی وجود دارد.
مدرسه (فیلم ۱۹۹۳). مدرسه ( انگلیسی: A Class to Remember ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی یامادا یوجی است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کئیکو تاکشیتا، کیوشی آتسومی، تاکاشی ساسانو، و ماساتو هاگیوارا اشاره کرد.
مدرسه (فیلم ۲۰۱۰). مدرسه ( به هندی: Paathshaala ) فیلمی است محصول سال ۲۰۱۰ و به کارگردانی میلیند یوکی است. در این فیلم بازیگرانی همچون شاهد کاپور، آیشا تاکیا، نانا پاتیکار، آویکا گور، سوشانت سینگ، سراب شوکلا، آنجان سیرواستاو، سوشمیتا موکرجی ایفای نقش کرده اند.
مدرسه (مجموعه تلویزیونی). مدرسه ( کره ای:  학교 ) یک مجموعه آنتولوژی محصول کره جنوبی است که توسط سامانه سخن پراکنی کره گروه تولیدی درام برای شبکه کی بی اس۲ ساخته شده است. اولین فصل در سال ۱۹۹۹ پخش شد و این سریال به مدت چهار سال متوالی ( تا سال ۲۰۰۲ ) ادامه یافت. پس از ده سال وقفه، این فرنچایز با فصل جدیدی در سال ۲۰۱۲ راه اندازی مجدد شد که با نام مدرسه ۲۰۱۳ معرفی شد. از آن زمان ۳ سریال دیگر: تو کیستی: مدرسه ۲۰۱۵، مدرسه ۲۰۱۷ و مدرسه ۲۰۲۱ راه اندازی شد.
سریال مدرسه یک سریال درام کره ای است که در مورد مبارزاتی است که دانش آموزان در طول سال های شکل گیری خود در مدارس تجربه می کنند. عمدتاً بر روی به تصویر کشیدن مسائل واقع بینانه ای که جوانان کره جنوبی با آن مواجه هستند، مانند سیستم آموزشی فاسد، خودکشی نوجوانان، تنبیه بدنی، فرهنگ آکادمی و تدریس خصوصی، آینده شغلی و قلدری تمرکز دارد.
این سریال به دلیل راه اندازی حرفه بازیگران تازه کار مورد توجه قرار گرفته است.
درام دربارهٔ مشکلات نوجوانان در مدارس، بین تحصیل، عشق اول و خانواده و نحوه مبارزه آنها برای غلبه بر آنها.
این درام حول محور دانش آموزان دبیرستانی است که نه تنها باید با وظایف مدرسه سر و کار داشته باشند، بلکه باید با مشکلات ناشی از جوانی مانند عشق اول، دوستی، ناملایمات روبرو شوند، بدون ذکر شورش جوانی، زیرا برای آنها مدرسه و جوانی آنها یک ماجراجویی بزرگ خواهد بود.
درام دربارهٔ مشکلاتی که نوجوانان در مدرسه با آن روبرو هستند، بین تحصیل، عشق اول و خانواده، و نحوه مبارزه آنها برای غلبه بر آنها.
درام جوانان KBS دربارهٔ زندگی کارکنان و دانش آموزان دبیرستان هنرهای Sewon است.
دبیرستان سونگری بر اساس نمرات تحصیلی به عنوان یکی از بدترین دبیرستان های ۱۷۸ در سئول رتبه بندی می شود. دبیرستان سونگری اکنون مشغول آماده سازی ارائه برای دانش آموزان جدید خود است. کلاس ۲ در انتهای کلاس ۲ در دبیرستان سونگری قرار دارد. گو نام سون ( لی جونگ سوک ) به لطف حمایت اوه جونگ هو ( کواک جونگ ووک ) ، که یکی از اعضای باند مدرسه است، به عنوان رئیس کلاس برای کلاس ۲ انتخاب می شود. Kang Se - chan ( چوی دانیل ) معلم برتر زبان کره ای در یک مؤسسه معروف در Gangnam است. به منظور بهبود نمرات دانش آموز در دبیرستان سونگری، مدرسه سه چان را استخدام می کند. وقتی سه چان در مراسم افتتاحیه مدرسه ظاهر می شود، گو نام سون شرمنده می شود.
معنی کلمه مدرسه در فرهنگ معین
معنی کلمه مدرسه در فرهنگ عمید
معنی کلمه مدرسه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه مدرسه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه مدرسه در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه مدرسه در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه مدرسه در دانشنامه آزاد فارسی

مدرسه رشدیه، تبریز
از نهادهای اصلی تعلیم و تربیت در سراسر جهان امروزی. اصطلاح مدرسه عموماً به مؤسسات رسمی آموزشی پیش از دانشگاه اطلاق می شود، اما نهادهای آموزش عالی، ازجمله کالج ها، دانشکده ها، هنرستان ها و دانشسراها نیز گاهی مدرسه یا مدرسۀ عالی خوانده می شوند. سیستم آموزش دوازده کلاسه از اول ابتدایی تا دیپلم دبیرستان از ۱۸۹۰ در امریکا ایجاد شد. کودکستان و دورۀ آمادگی را نیز گاه جزو مدارس می شمارند. مدرسه به معنی محل درس خواندن، در ایران بعد از اسلام در ادوار مختلف وجود داشته و ریشۀ مدارس اولیه، مساجد بوده است. تاریخ مدارس ایران بعد از اسلام به اواخر قرن ۳ق می رسد، اما تشکیلات صحیح و منظم مدارس به قرن ۵ق باز می گردد که مدارس نظامیه تأسیس شدند. عناصر فضایی مدرسه متعدد بوده اند تا تمامی نیازهای دانش آموزان، ازجمله جلسات درس، سکونت شبانه روزی، مطالعه، عبادت، و سایر فعالیت های مرتبط را برآورده سازند. معماری مدرسه از اصولِ کلی معماری اسلامی پیروی می کرد. ازجمله مشهورترین مدارس ایرانی عبارت اند از مدرسۀ غیاثیۀ خَرْگِرْد از آثار قوام الدین و غیاث الدین شیرازی، مدرسۀ خان شیراز از آثار عزالدین حسین شمّاعی و مدرسۀ چهارباغ اصفهان. آموزش و پرورش کودکان در ایران تا اواخر دورۀ قاجار در مکتب خانه ها صورت می گرفت و به شاگردان الفباء و سپس خواندن قرآن و برخی از متون ادب فارسی مانند بوستان و گلستان آموخته می شد. جنگ های ایران و روس، شکست ایران از روسیه و آشنایی ایرانیان با تمدن غربی، سبب تحولات فکری در متفکران ایرانی شد، که تأسیس مدرسه به سبک جدید از نتایج آن بود. میرزا تقی خان امیرکبیر دارالفنون را تأسیس کرد و حاج میرزا حسن رشدیه (۱۲۶۷ـ۱۳۶۳ق) اولین مدرسۀ جدید را در تبریز تأسیس کرد (۱۳۰۰ق). حاج میرزاحسن وقتی به تهران بازگشت، طرح و برنامه و برخی همکاران آن مدرسه را با خود به تهران آورد و در خانۀ شخصی خود دایر کرد. این کار سبب شد تا جمعی از دانش دوستان جمعیتی به نام «انجمن تأسیس مکاتیب ملیۀ ایران» را تشکیل دهند که چندی بعد به نام انجمن معارف معروف شد. کار این انجمن نخست تأسیس مدارس جدید برای نوآموزان بود. از ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ق، یازده مدرسه در تهران گشوده شد. ازجمله معروف ترین آن ها یکی مدرسۀ علمیه بود که در اوایل ۱۳۱۶ق به ریاست علی خان ناظم العلوم، معلم فیزیک و ریاضیات مدرسۀ دارالفنون، دایر شد و در آن فرزندان خاندان های متقین درس می خواندند و ماهیانه ای می پرداختند، و دیگری مدرسۀ شرف بود که در ربیع الثانی همان سال به ریاست علی اکبر ناظم الاطبا نفیسی باز شد و تا شش سال خود آن را اداره می کرد. در ۲۸ جمادی الاول ۱۳۳۶ق هیئت وزیران دولت قاجار تصویب نامۀ ایجاد اولین مدارس دولتی را به امضا رسانید. نخستین مدارس دخترانه در ایران به اقلیت های مذهبی و خارجیان تعلق داشت که عده ای از دختران مسلمان ایرانی هم در آن جا درس می خواندند؛ ازجمله مدرسۀ لازاریست ها (۱۲۵۶ق) و مدرسۀ سن ژوزف (۱۲۹۲). اولین مدرسۀ دخترانۀ ایرانی را طوبی رشدیه در قسمتی از خانۀ خود با هفده شاگرد پایه ریزی کرد (۱۳۲۱ق). این مدرسه را فراش های دولتی چهار روز بعد تعطیل کردند. دومین مدرسۀ دخترانه، مدرسۀ عفاف به همت همسر رشدیه پاگرفت (۱۳۲۴ یا ۱۳۲۷ق). امروزه در اکثر کشورهای جهان تحصیلات ابتدایی و در کشورهای پیشرفته تر و ثروتمند تحصیلات دبیرستانی قانوناً اجباری و در بسیاری موارد مجانی است، اما مدارس غیر دولتی با پرداخت شهریه هایی گاه سنگین نیز وجود دارد. برنامه های درسی را وزارتخانه ای تنظیم می کند که در ایران وزارت آموزش و پرورش (وزارت فرهنگ سابق و معارف اسبق) خوانده می شود.

معنی کلمه مدرسه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] مدرسه «دانشگاه دینى نجف». این مدرسه در محله «حیّ السعد»، در مسیر کوفه به نجف واقع شده. سید محمد کلانتر یکی از بزرگان نجف اقدام به تأسیس این مجتمع علمی نمود و 208 حجره دارد.
برخورداری از برنامه منظم درسی به همراه امتحانات و تشویق طلاب ممتاز از خصایص این مدرسه بوده و در حال حاضر بزرگترین و مهمترین مدرسه دینی نجف است.
سعید بابایی حائری، گزیده سیمای نجف اشرف ، نشرمشعر، ص50.

معنی کلمه مدرسه در ویکی واژه

جایی دارای کلاس‌های متعدد با امکانات آموزشی که در آن کودکان، نوجوانان، و جوانان زیر نظر معلمان آموزش‌های لازم را بر اساس برنامه درسی فرا می‌گیرند. محل درس دادن و علم آموختن.

جملاتی از کاربرد کلمه مدرسه

امیر میکده را کند شد از او شمشیر امام مدرسه را تیز شد بدو بازار
از در خانقه و مدرسه کارم نگشود بعد ازین خاک نشین در می خانه شوم
میخانه نیست مدرسه، این گفتگو بس است زاهد بگیر جام می و واگذار بحث
اهلی اگر حریف می و مطربست و عشق گو ترک بحث مدرسه و قال و قیل کن
مدرسهٔ علم و عمل ساختند مرکب همت به فلک تاختند
یک عمر صرف مدرسه کردیم و خانقاه یک عمر نیز بر در خمار بوده ایم
تا شد به دور لعل تو معمور میکده جامی نه میل مدرسه دارد نه خانقاه
امروز بازگشت به مدرسه نیک نبود، برخیز و با بختی مسعود رو به دیر کن پیمانه ای برگیر و همراه با عود برخوان که: عمر بگذشت و دیگر باز نخواهد آمد.
در کنج خرابات بیابیم مگر آن عمر که در مدرسه‌ها گم کردیم
عاشقان و کوی یار و میکده نعم المقر زاهدان و خانقاه و مدرسه بئس القرار