نخست اتوبوسها با یک موتور در جلو و یک ورودی در عقب پیکربندی شده بودند. با گذر ار دورهای که اتوبوسها توسط چندنفر اداره میشد به دوره اداره فقط توسط راننده، بسیاری از تولیدکنندگان به سمت طراحیهای موتور میانی یا عقب حرکت کردند که یک درب در جلو یا چند درب دارد. حرکت به سمت طراحی ارتفاع پایین باعث حذف کامل طرح موتور میانی شدهاست، اگرچه برخی از اتوبوسهای بینشهری هنوز موتورهای نصب شده در وسط دارند. تولید اتوبوسهای موتور جلو هنوز در برخی بازارهای دست نخورده، مانند اتوبوس مدرسه طرح آمریکایی، همچنان ادامه دارد. بیشتر اتوبوسها دو محور دارند، و اتوبوسهای مفصلی سه محور دارند.