مددکار

معنی کلمه مددکار در لغت نامه دهخدا

مددکار. [ م َ دَدْ ] ( ص مرکب ) یاریگر. ظهیر. حامی. دستگیر : و آنکه مددکارباشد او را در همه کارهاش. ( تاریخ بیهقی ص 313 ).
باکش ز هفت دوزخ سوزان نی
زهرا چو هست یار و مددکارش.ناصرخسرو.گر او لشکر آرد به پیکار من
نگهدار من بس مددکار من.نظامی.مددکار فکر شبانروز من
نمودار طبع نوآموز من.نزاری. || مولی. ولی. وزیر. تبیع. عضد. ( منتهی الارب ). رجوع به شواهد ذیل معنی قبلی شود. || همدم. شریک. ( ناظم الاطباء ). رجوع به معنی اول شود. || آن که در کارها دیگران را یاری دهد. رجوع به مددکاری شود.
- مددکار اجتماعی ؛ در اصطلاح قضائی به کسی گفته میشود که قسمتی از وظایف ضابطان دادگستری را به نمایندگی مراجع قضائی انجام میدهد از جمله تحقیق درباره اطفال بزهکار، اداره امور کانون اصلاح و تربیت و تحقیق درباره موقعیت اجتماعی زوج یا زوجه که برای تحصیل اجازه طلاق به دادگاه مراجعه می کنند. طبق قانون مددکاران اجتماعی که در معیت مراجع مختلف قضائی انجام وظیفه مینمایند بایستی از بین فارغ التحصیلان آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی انتخاب شوند.

معنی کلمه مددکار در فرهنگ معین

[ ع - فا. ] (اِ. ) ۱ - یاری دهنده . ۲ - مددکار اجتماعی .

معنی کلمه مددکار در فرهنگ عمید

مددکننده، کمک کننده، یار، یاور.

معنی کلمه مددکار در فرهنگ فارسی

( صفت ) یار یاور کمک کننده : خدا یار و بخت مدد کار بود .

معنی کلمه مددکار در ویکی واژه

یاری دهنده.
مددکار اجتماعی.

جملاتی از کاربرد کلمه مددکار

چرا دست دادار پیگار ماند؟ پناه جهان، بی مددکار کاند؟
پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی که در مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران دستگیر شده، تا کنون در بند ٢٠٩ زندان اوین، بازداشتگاه وزارت اطلاعات محبوس است. در طی این مدت بازداشت، وی از حق دسترسی به وکیل، ملاقات و همچنین برقراری تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بوده است.
درین ضعفم مددکاری به راه شوق می‌باید به خضرم دسترس چون نیست، در پای عصا افتم
ار جهاد حیدری ور دفع اعدا میکنی دین ایزد را مدد ایزد مددکار تو باد
آنت لنگن یک حامی سرسخت ادبیات کودکان است و به عنوان سفیر در این زمینه فعالانه فعالیت می‌کند. وی از سال ۲۰۰۱ تاکنون یک مددکار داوطلب در مدرسه ابتدایی سولینگن و از سال ۲۰۱۱ سفیر خواندن بنیاد خواندن آلمان بوده‌است و در سال ۲۰۱۲ هدایت سرپرستی مشاوره مربیگری را به عهده گرفت.
اسنو پس از اتمام دوران دبیرستان مدت کوتاهی در دانشگاه سن دیگو مسا تحصیلات کالجی خود را آغاز کرد تا یک مددکار اجتماعی شود. اما خیلی زود از دانشگاه خارج شد تا حرفه موسیقی خود را حرفه ای تر دنبال کند.
همی یار خواهد کسش یار نیست یکی حق پرست و مددکار نیست
شما گر نه اید مهان یار من شه کربلا بس مددکار من
با دلم هر چه توان کرد بکن تا بکشد کز من و جان منش نیز مددکاری هست
مادر آن، کاتلین نی‌میلر، مددکار اجتماعی بود و پدرش، پروفسور ریچارد تیتماس، تحلیل‌گر امور اجتماعی و از شالوده‌گذاران نظام رفاه اجتماعی بود. آن دکترای خود را از دانشگاه لندن گرفت. ان اوکلی از سال ۱۹۹۱ استاد جامعه‌شناسی و سیاست‌گذاری اجتماعی در دانشگاه لندن بوده و مؤسسه آموزش دانشگاه لندن را تأسیس و اداره کرده‌است او با رابین اکلی ازدواج کرد و سه فرزند دارد.
آنگلا لیچکف در سال ۱۹۷۸ در صوفیه به عنوان تنها دختر الکساندر لیکچف، مورخ و مدرس فلسفه و همسرش آنا، جامعه‌شناس به دنیا آمد. خانواده او در سال ۱۹۹۰، پس از اینکه پدرش موقعیت تدریس در دانشگاه دوسلدورف را دریافت کرد، به آلمان مهاجرت کرد. او در دبیرستان آنت فن درسته-هولسهوف در دوسلدورف و سپس در دانشکده مددکاری اجتماعی سنت اورسولا تحصیل کرد.
درین کار باشد خدا یار تو منم درد و گیتی مددکار تو
پرستاری • داروسازی • مددکاری اجتماعی
در دور گیتی از وفا در هر زمان در هر کجا بر انبیاء و اولیاء یار و مددکار آمده
سالومون بیشتر به خاطر کارش در رسمیت بخشیدن به کارهای اجتماعی به عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته شده‌است. او پیشگام ایده آموزش مددکاری اجتماعی، تأسیس مدرسه زنان اجتماعی و آکادمی آلمان برای کارهای اجتماعی و آموزشی زنان بود. در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم، سالومون دوباره به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آنجا به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی زنان و انجمن بین‌المللی مدارس مددکاری اجتماعی به تحقیقات و فعالیت اجتماعی خود ادامه داد.
کسی هست، کآید مددکار من در این بی سپاهی شود یار من؟
محراب نیازی شده هر موج سرشکم تا قبله دل گشته مددکاری توفیق
پژوهش‌های اجتماعی در صنایع و بخش‌های مختلف زندگی، مانند سیاستمداران و قانونگذاران؛ آموزگاران؛ برنامه‌ریزان؛ کارمندان؛ توسعه‌دهندگان؛ بازرگانان و مدیران؛ مددکاران اجتماعی؛ سازمان‌های غیردولتی؛ و سازمان‌های غیرانتفاعی و همچنین افراد علاقه‌مند به حل و فصل مسائل اجتماعی به‌طور کلی نفوذ دارد. به این ترتیب، اغلب تلاقی بسیاری بین پژوهش‌های اجتماعی، مطالعات بازار و سایر زمینه‌های آماری وجود دارد.