مدثر

معنی کلمه مدثر در لغت نامه دهخدا

مدثر. [ م ُدْ دَث ْ ث ِ ] ( ع ص ) جامه در سر کشیده. جامه به سر درآورنده. ( یادداشت مؤلف ). دثار و جامه چسبیده به تن پوشیده. ( ناظم الاطباء ). خویشتن در دثار فروبرده. ( از اقرب الموارد ) . رجوع به ادثار شود. || ( اِخ ) یکی از القاب پیغامبر اسلام است. رجوع به مدخل بعد شود.
مدثر. [ م ُدْ دَث ْ ث ِ ] ( اِخ ) ( الَ... ) نام سوره هفتاد و چهارمین است از قرآن کریم و آن 56 آیت است و پس از سوره مزمل و پیش ازسوره قیامة واقع است و در مکه نازل شده است و با این آیت آغاز میشود: یا ایهاالمدثر، قم فَاَنْذِرْ.
مدثر. [ م ُ دَث ْ ث َ ] ( ع ص ) سنگهای برهم نهاده بر روی بدن کشته. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مدثر در فرهنگ معین

(مُ دَّ ثُِ ) [ ع . ] (اِفا. ) لباس به خود پیچیده .

معنی کلمه مدثر در فرهنگ عمید

هفتاد وچهارمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۵۶ آیه.

معنی کلمه مدثر در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- آنکه خود را در دثار یاجامه پوشانده باشد لباس پوشیده . ۲- این کلمه در قر آن در وصف پیغامبر اسلام آمده .
سنگهای بر هم نهاده بر بدن کشته

معنی کلمه مدثر در فرهنگ اسم ها

اسم: مدثر (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: moddasser) (فارسی: مدَثِر) (انگلیسی: moddasser)
معنی: جامه در سر کشیده، سوره ی هفتاد و چهام از قرآن کریم، ( اَعلام ) سوره ی هفتاد و چهام از قرآن کریم دارای پنجاه و پنج آیه

جملاتی از کاربرد کلمه مدثر

مه و خورشید چون باشد مدثر دثار از سر برافکن قم فانذر
فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ نظیر این در سورة المدثر وَ لا یَرْتابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ...
پس «معارج » بود و«نوح » چون «جن »،مزمل هست «مدثر» و آنگاه «قیامت »، «انسان »
نبی حامد رسول حاشر شه «مزمل» مه «مدثر»
هر که سوره مدثر را قرائت نماید ده برابر کسانی که رسول خدا را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند حسنه عطا می‌شود.
و نیز رسول را صلی اللّه علیه فرمان آمد به تقصیر جامه؛ کما قال اللّه، تعالی: «وَثِیابَکَ فَطَهِّرْ (۴/المدثر)، ای فقصّرْ.»
شد صبح وصل روشن یا ایها المدثر تا کی به خواب نازی ای دوست قُم فَاَنذَر
چنین خلعت بدش در سر که نامش کرد مدثر شعارش صورت نیر دثارش سیرت احسن
وی اعلام نمود که با به‌کارگیری از رایانه ارتباط عددی ویژه‌ای را در متن قرآن یافته‌است که با عدد ۱۹ مذکور در سوره ۷۴ قرآن، یعنی مدثر ارتباط دارد. حروف مقطعه یکی دیگر از اساس نظریه اوست.