مداوا

معنی کلمه مداوا در لغت نامه دهخدا

مداوا. [ م ُ ] ( از ع ، اِمص ) دواکردن. درمان کردن. مخفف مداوات است. ( غیاث اللغات ). مداواة. رجوع به مداواة شود. || چاره. علاج. معالجه. درمان. ( ناظم الاطباء ) :
مداوابود سیری از جانور
نه این درد را هیچگونه دواست.ناصرخسرو.در حال خاقانی نگر بیمار آن خندان شکر
ز آن چشم بیمار از نظر چشم مداوا داشته.خاقانی.چو هرمز دید کآن فرزند مقبل
مداوای روان و میوه دل.نظامی.چو مدت نماند مداوا چه سود.نظامی.عاشق آن گوش ندارد که نصیحت شنود
درد ما نیک نباشد به مداوای حکیم.سعدی.- مداوا شدن ؛ درمان کرده شدن. ( ناظم الاطباء ). معالجه شدن. بهبود یافتن. از بیماری رستن. علاج شدن. درمان شدن.
- مداوا شدن درد یا مرض ؛ دفع شدن. برطرف شدن. رفع شدن.
- مداوا کردن ؛ علاج کردن. درمان کردن. چاره کردن :
رنج ما را که توان برد به یک گوشه ٔچشم
شرط انصاف نباشدکه مداوا نکنی.حافظ ( دیوان چ قزوینی - غنی ص 340 ).

معنی کلمه مداوا در فرهنگ معین

(مُ ) [ ع . مداواة ] (مص م . ) درمان کردن ، دوا کردن .

معنی کلمه مداوا در فرهنگ عمید

درمان کردن، دوا کردن، معالجه کردن: فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن / درد عاشق نشود بِِه به مداوای حکیم (حافظ: ۷۳۶ ).

معنی کلمه مداوا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مداوات : فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن درد عاشق نشود به بمداوای حکیم . ( حافظ )

معنی کلمه مداوا در فرهنگستان زبان و ادب

[پزشکی] ← تجویز دارو

معنی کلمه مداوا در ویکی واژه

terapia
مداواة
درمان کردن، دوا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه مداوا

خیال خال تو آسایش دلست، از آن به داغ تازه مداوا کنند ریش کهن
مالون در ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در یک تصادف رانندگی دخیل بود. رولز-رویس ریس متعلق به مالون اوایل صبح در حال رانندگی در سانتا مونیکا، کالیفرنیا بود که در ساعت ۳:۳۰ بامداد با خودروی دیگری برخورد کرد. اگرچه کسی در این حادثه به شدت آسیب ندید، چند نفر برای جراحات جزئی تحت مداوا قرار گرفتند.
جدایی ایالت بلوچستان از پاکستان و تشکیل کشور بلوچستان هدف اصلی این گروه است. گفته می‌شود این گروه با دولت هند در ارتباط بوده و از طرف هند، کمک مالی دریافت می‌کند. روزنامه هندو نیز گزارش‌هایی از حضور مخفیانهٔ رهبران زخمی و بیمار این گروه برای مداوا در هندوستان، منتشر کرده‌است.
آرین روبن با پیوستن به باشگاه چلسی در نوامبر ۲۰۰۴ در یک بازی دوستانه پیش فصل مقابل آ اس رم ایتالیا مصدوم شد و هفته‌های ابتدایی لیگ برتر انگلیس را از دست داد. آرین روبن در این مصدومیت استخوان متاتارس پای راستش شکست و همین امر این بازیکن را به یک چالش بزرگ کشید. این مصدومیت به ناحیه بیضه‌ها آسیب وارد کرده بود و پزشکان باشگاه چلسی به سرعت تست سرطان بیضه را از آرین روبن گرفتند تا وضعیت این بازیکن مشخص شود و پس از نتایج این تست‌ها و منفی بودن جواب‌ها پای راست روبن مورد مداوا قرار گرفت تا برای ادامه بازی‌های چلسی در لیگ جزیره مشکلی نداشته باشد.
علت بیماری عاشق، ز علت هاجد است درد عاشق کی شود به از مداوای طبیب؟
رئیس‌جمهور کره جنوبی، یون سوک یول در یک جلسه اضطراری شرکت کرد. او مداوای سریع مجروحان و بررسی ایمنی مکان‌های جشن را در فوریت قرار داد.
هم ز لطف خویشتن درمان درد ما بکن ای ز لطفت درد جانها را مداوا آمده
نمود مثل اینکه فرض کنید آمنه دختر شما است اگر این چنین بود چه می‌کردید و دکتر جوادی در پاسخ گفت به خدا همین کار را می‌کردم و به شیرین قول داد اگر از سفر حج بازگشت و چشم آمنه بهبودی نیافت او را به خارج خواهد فرستاد با کمک دولت و وقتی از حج بازگشت منشی او با خانواده آمنه تماس گرفت و دکتر جوادی آمنه را به شورای عالی پزشکی برای مداوا در اسپانیا و کلینیک باراکر معرفی نمود.
هر طبیبی راکه پرسیدم علاج عشق گفت درد عاشق بی مداوا داغ او بی مرهم است
آمد طبیب بر سر بیمار خویش، لیک فرصت گذشته بود و مداوا ثمر نداشت
آمنه در سفرش به اسپانیا، مدتی با کمک‌های دولت اسپانیا به زندگی و مداوا در بارسلونا ادامه می‌دهد تا این‌که دولت اسپانیا کل هزینه‌های درمانی وی را درصورتی می‌تواند پرداخت نماید که وی پناهندگی درخواست نماید و پناهنده گردد؛ ولی آمنه، به دلیل علاقه به مردم و کشورش، با این درخواست مخالفت می‌کند. او در آنجا با فردی خیر در نیویورک تماس گرفته و در خواست کمک می‌نماید و موفق به بازگشت به ایران می‌شود.
ای که گفتی ببرم نه تو پیش طبیب در این رنج که کارم ز مداوا بگذشت
او نخستین کسی بود که لفظ «مداوای پیشگیرانهٔ گیاهی» را به کار برد و اصول و قوانینش را تدوین کرد.
درد دل عاشق نشود به بمداوا با درد و غم عشق ز درمان نتوان گفت
فتادم کوی تو بیمار عشقت مداوا کن طبیبا نبض دانی
امیدی در یشوف برای نجات این سه نفر وجود داشت که متهم به قتل نبودند، بلکه به خاطر داشتن سلاح زندانی شده بودند. کاشانی در زندان اورشلیم مریض بود، اما تا زمانی که در سلولش در زنجیر بود از مداوا خودداری کرد. درخواست خانواده او برای عفو نیز رد شد. وکیل او که بازگشت او از اریتره را نیز برعهده داشت، از او درخواست کرد که درخواست عفو خود را امضا کند، اما کاشانی گفت که او حاکمیت انگلیس را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین هیچ سندی را امضا نمی‌کند.
زین غافلان صلاح دل و دین طمع مدار از دردمند کس چه مداوا طلب کند
عاشق آن گوش ندارد که نصیحت شنود درد ما نیک نباشد به مداوا‌ی حکیم