مدارگرد

معنی کلمه مدارگرد در فرهنگستان زبان و ادب

{orbiter} [نجوم] فضاپیما یا بخشی از آن که به دور سیاره (به جز زمین ) یا قمر یا سیارک بگردد

معنی کلمه مدارگرد در ویکی واژه

فضاپیما یا بخشی از آن که به دور سیاره (به‌جز زمین) یا قمر یا سیارک بگردد.

جملاتی از کاربرد کلمه مدارگرد

اسکیلد کامپوزیتس وایت نایت تو یک جت چهار موتوره سفید رنگ و سفینه مدارگرد است که توسط شرکت اسکیلد کامپوزیتس توسعه یافته و سفینه فضایی دو در زیر بال‌های آن بسته می‌شد.
چلنجر در ۹ آپریل ۱۹۸۲ و در ساعت ۱۰:۵۳ به وقت پاسفیک، در باند ۲۲ پایگاه فضایی ادوارد به زمین نشست. این مأموریت با ۸۰ بار دوران به دور زمین، طی بیش از ۳ میلیون کیلومتردر فضا در ۴ روز و ۲۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه به پایان رسید. این مدارگرد در ۱۶ آپریل همان سال به مرکز فضایی کندی بازگشت.
فراز و نشیب‌هایی به اندازه ۵۰۰ متر در اروپا مشاهده شده‌است. دره‌های عمیق تا زمانی‌که پوستهٔ یخی به اندازهٔ کافی ضخیم و محکم نشده باشد ناپایدار خواهند بود. مدل‌های حرارتی و مطالعات صورت گرفته تخمین می‌زنند که ضخامت لایه یخ بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر باشد، هر چند که تعیین ضخامت و عمق واقعی این اقیانوس از وظایف آتی مدارگرد اروپا می‌باشد.
20548 عدد از این کاشی در درهای ارابه فرود ،درهای اتصال مخزن خارجی شاتل و همچنین بقیه سطوح زیرین مدارگرد را می پوشاند.آنها همچنین در قسمت هایی از بالای بدنه جلویی ، سیستم مانور مداری، لبه جلویی تثبیت کننده عمودی،در لبه تریلینگ الاون و در سطوح بالایی برآافزا استفاده میشود.ضخامت آنها بستگی به بار گرمایی که در هنگام ورود مجدد در هنگام ورود مجدد با آن مواجه میشوند از 2.5 الی 12.7 سانتی متر (1 الی 5 اینچ) متفاوت است. مساحت این کاشی‌ها به‌جزدر قسمت‌های نزدیک و کوچک، معمولاً 6 در 6 اینچ مربع (15 در 15 سانتی‌متر مربع) هستند.
عمر تو همچون روی‌ا در آخر اشعار بادا آخر مدارگردش گردون
کلمبیا ۱۳۰ دور در مدار زد و۳،۳۰۰،۰۰۰ مایل (۵،۳۱۰،۰۰۰ کیلومتر) را در طول ۸ روز و ۴ دقیقه و ۴۵ ثانیه پرواز پیمود. ۳۶ کاشی محافظ شاتل از بین رفتن و ۱۹ کاشی نیز آسیب دید. این مدارگرد در روز ۶ آوریل به مرکز فضایی کندی بازگشت.
در تاریخ ۳۱ ژوئیه، ۲۰۰۸ میلادی، ناسا اعلام کرد که کاوشگر فینیکس حضور آب در مریخ را همان‌گونه که در سال میلادی ۲۰۰۲ مدارگرد ادیسی گزارش کرده بود، تأیید کرده‌است. این گزارش می‌افزاید: تیم علمی پروژهٔ مریخ در تلاش است تا روشن سازد که آیا در جایی در این سیاره آب همیشه به اندازهٔ کافی به حالت مایع برای زندگی میکروسکوپی در دسترس است یا نه و اگر چنین است آیا مواد شیمیایی حاوی کربن و دیگر مواد خام لازم برای شکل گرفتن پدیدهٔ زندگی (به مفهوم زمینی آن) حضور دارند؟
ویجر · مریخ‌نشین نقشه‌بردار ۲۰۰۱ · نت‌لندر · مدارگرد مخابرات مریخ
این مأموریت برای ۲۰ ژانویه ۱۹۸۳ زمان‌ریزی شده بود. با کشف نشت هیدروژن از یکی از موتورهای اصلی پرتاب به تاخیر افتاد. در روز ۲۵ ژانویه و در طی یکی از آزمایش‌های آمادگی، خطوط شکستگی بر روی بدنه هر دو موتور کشف شد. برای همین موتورهای مدارگرد را با موتورهای جدید جایگزین کردند.
ارتباطات از مریخ با زمین در خلال نیم‌هور (ظهر مریخی) که زمین در بالای افق مریخ قرار دارد تقریباً به‌طور مستقیم امکان‌پذیر است. در چندین مدارگرد بهرام توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا تجهیزات رله ارتباطی قرار داده شده بنابراین مریخ هم‌اینک هم از ماهواره‌های مخابراتی برخوردار است. گرچه این تجهیزات با گذر زمان فرسوده خواهند شد اما به احتمال زیاد پیش از آغاز هرگونه اقدام جدی برای اسکان انسان در مریخ، مدارگردهای دیگری که مجهز به دستگاه‌های رله باشند در مدار بهرام قرار داده خواهند شد.
ارتفاع مدار ۱۵۷ مایل دریایی (۲۹۱ کیلومتر) و تمایل مداری ۳۸.۲° بود. تعداد چرخش‌های مدارگرد به دور زمین ۳۷ بار بود که ۲ روز و ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۱۲ ثانیه طول کشید. مسافت پیموده‌شده در این ماموریت ۱٬۰۷۴٬۷۵۷ مایل[ابزار تبدیل: یکای ناشناخته] بود.