مدارگان
معنی کلمه مدارگان در فرهنگستان زبان و ادب

مدارگان

معنی کلمه مدارگان در فرهنگستان زبان و ادب

{tropics} [علوم جَوّ] منطقۀ میان مدارهای رأس السرطان و رأس الجدی

معنی کلمه مدارگان در دانشنامه عمومی

مدارگان یا منطقه گرمسیری یا منطقه حارّه آن بخش از زمین است که در میان مدارهای رأس السرطان و رأس الجدی واقع شده است، این منطقه معمولاً آب وهوا یا اقلیم گرم و مرطوب دارد.
مدارگان هم جوار خط استوا است و هر روز خورشید بر روی یکی از مدارهای این ناحیه به طور مستقیم می تابد و بالای سر ناظر زمینی قرار می گیرد. این مناطق در میان مناطق معتدل قرار دارند. مناطق گرمسیری شمالی میان خط استوا و مدار رأس السرطان و مناطق گرمسیری جنوبی میان خط استوا و مدار رأس الجدی واقع شده اند.
منطقه گرمسیری از جانب شمال و جنوب به طور مساوی با خط استوا فاصله دارد، مرز مداری این منطقه در سال ۲۰۰۰ موازی از دو سو "۲۱٬۵ '۲۶ °۲۳ در فاصله استوا بوده و طی نوساناتی تا سال ۲۰۱۴ این فاصله "۱۴٬۹ '۲۶ °۲۳ و تا سال ۲۰۲۰ به میزان "۱۲٬۱ '۲۶ °۲۳ رانده خواهد شد. این مرز دوسویه نوسانات پیچیده ای دارد؛ طبق اطلاعات در دست در سال ۴۷۱۳ قبل از میلاد این فاصله "۵۸٬۶ '۰۸ °۲۴ بوده ( و به نظر می رسد پیش از آن چنان در میل زیادی داشته که موجب دوران یخبندان شده است[ نیازمند منبع] ) تا سال ۱۲۰۳۱ میلادی به نزدیکترین حد خود به استوا یعنی "۴۱٬۳۰۷ '۳۶ °۲۲ می رسد و سپس مجدداً به تدریج میل بیشتر پیدا می کند و در سال ۱۸۷۳۹ به جایگاه کنونی می رسد، آنگاه همچنان میل بیشتر را ادامه می دهد و در سال ۲۰۰۰۰ اندکی از ۲۴ درجه می گذرد. در سال ۲۵۰۰۰ آن سوتر از مدار ۳۳ قرار دارد ( بنظر می رسد که در دوره دیگری از یخبندان باشد[ نیازمند منبع] ) و در سال ۳۰۰۰۰ در ۸۳ درجه نزدیک دو قطب می رسد و در سال ۳۰۷۳۵ گویی بر فراز دو قطب متمرکز می شود. در دهه های اخیر این مدار سالانه "۰٬۴۷ ( ۰٬۴۷ ثانیه قوسی ) یعنی حدود ۱۵ متر به جنوب عقب می کشد. این عرض های جغرافیایی با انحراف محوری زمین مطابقت دارد.
مناطق گرمسیری ۴۰ درصد از مساحت و ۳۶ درصد از خشکسار زمین را شامل می شوند. در سال ۲۰۱۴، این محدوده محل زندگی حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان بوده است و پیش بینی شده که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد برسد.
آب و هوای این مناطق اغلب گرم و خشک است و در بعضی از مناطق پر باران و مرطوب با پوشش گیاهی سرسبز می باشد ( مثل حوضه آمازون و کنگو ) ، در مناطق استوایی چندین نوع آب و هوا وجود دارد ولی اکثر مناطق گرم و خشک است از جمله صحرای آفریقا،
معنی کلمه مدارگان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه مدارگان در ویکی واژه

معنی کلمه مدارگان در ویکی واژه

منطقۀ میان مدارهای رأس‏السرطان و رأس‏الجدی.

جملاتی از کاربرد کلمه مدارگان

بخش بزرگی از بیابان‌های جهان در مناطق جنب‌مدارگانی قرار دارند، زیرا واچرخندهای جنب‌حارّه‌ای به‌صورت نیمه دائمی در این مناطق و معمولاً در داخل خشکی و در قسمت‌های جنوب غربی قاره‌ها قرار دارند. مناطق هم‌مرز با اقیانوس‌های گرم (معمولاً در سمت جنوب شرقی قاره‌ها) تابستان‌های گرم و مرطوب با باران‌های همرفتی مکرر (اما کوتاه) دارند. همچنین در این مناطق، چرخندهای حاره‌ای نیز می‌تواند به بارندگی سالانه کمک کند. نواحی هم‌مرز با اقیانوس‌های سرد (معمولاً در سمت جنوب غربی قاره‌ها)، مستعد مه، خشکی و تابستان‌های خشک هستند.
بسیاری از بیابان‌های جهان توسط این مناطق اقلیمی پرفشار در پهنه‌های جنب‌مدارگانی ایجاد شده‌اند. این رژیم اقلیمی به نام اقلیم جنب‌حارّه‌ای نیمه‌خشک/خشک شناخته می‌شود که عموماً در نواحی مجاور جریان‌های سرد و قوی اقیانوسی است. نمونه‌هایی از این آب و هوا مناطق ساحلی جنوب آفریقا و ساحل غربی آمریکای جنوبی است.
جنب‌مدارگان که منطقه جنب‌حارّه یا جنب‌حارّه‌ای و منطقه نیمه‌حارّه نیز نامیده می‌شود، دو منطقه جغرافیایی و پهنه اقلیمی در کره زمین هستند که در همسایگی شمال و در همسایگی جنوب مدارگان (منطقه حارّه) قرار دارند. این پهنه از نظر جغرافیایی منطبق با عرض‌های میانی زمین است و محدوده آن در نیم‌کره شمالی بین مدار رأس‌السرطان تا مدار ۳۵ درجه عرض شمالی است. کمربند جنب‌حاره‌ای در در نیم‌کره جنوبی نیز حد فاصل مدار رأس‌الجدی تا مدار ۳۵ درجه عرض جنوبی است. عرض‌های اسبی با محدوده کمربند جنب‌حارّه‌ای مطابقت دارد.
اقلیم‌های گرمسیری معمولاً فقط دو فصل دارند، یک فصل مرطوب و یک فصل خشک. بسته به موقعیت منطقه، فصل مرطوب و خشک می‌تواند مدت زمان متفاوتی داشته باشد. تغییرات دمای سالانه در مناطق مدارگان اندک است. با توجه به درجه حرارت بالا و بارندگی فراوان، زندگی گیاهی در تمامی طول سال رشد می‌کند. دما و رطوبت بالا مناسب‌ترین محیط برای رشد گیاهان هوازی است. در بسیاری از اقلیم‌های حاره‌ای، پوشش گیاهی به صورت لایه‌های زیر رشد می‌کند: درختچه‌ها در زیر درختان بلند، بوته‌ها در زیر درختچه‌ها و علف‌ها در زیر بوته‌ها.