مدارج

معنی کلمه مدارج در لغت نامه دهخدا

مدارج. [ م َ رِ ] ( ع اِ ) درجه ها. پایه ها. رتبه ها. پله ها. زینه ها. درجات. مراتب. ( ناظم الاطباء ). در فارسی به معنی مراتب ودرجات و پله ها مستعمل است : همواره در مدارج علو و معارج سمو متصاعد و مترقی باد. ( سندبادنامه ص 216 ). چه عالمیان در منازل و معارج و مراتب و مدارج متفاوت قدر اند. ( سندبادنامه ص 4 ). ولاة و امرا را مدارج است. ( سندبادنامه ص 6 ). || ج ِ مدرج.( از اقرب الموارد ). رجوع به مَدرَج شود. || ج ِ مدرجة. ( اقرب الموارد ). رجوع به مَدَرجَة شود.
- مدارج کمال ؛ در فلسفه ، مراحلی که در راه کمال و استکمال پیموده شود. ( مصنفات باباافضل ج 1 رساله 1 ص 49 ) ( از فرهنگ علوم عقلی ).

معنی کلمه مدارج در فرهنگ معین

(مَ رِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مدرج ، درجه ها، پایه ها، رتبه ها.

معنی کلمه مدارج در فرهنگ عمید

۱. [جمع مَدرج] = مَدرج
۲. [جمعِ مُدرَج] = مُدرج
۳. [جمعِ مدرجَة] = مدرجه

معنی کلمه مدارج در فرهنگ فارسی

جمع مدرج و مدرجه
( اسم ) جمع مدرج ومدرجه درجه ها پایه ها منازل : ... در مدارج موجودات و معارج معقولات بعد از نبوت که غایت مرتب. انسان است . .. هیچ مرتبهای ورای پادشاهی نیست . یا مدارج کمال . مراحلی که در راه کمال و استکمال پیموده شود .

معنی کلمه مدارج در ویکی واژه

جِ مدرج ؛ درجه‌ها، پایه‌ها، رتبه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مدارج

از افراد تحصیل کرده و شاخص علمی در این طایفه می توان به متخصصان پزشکی چون برادران متخصص پرویز و جمشید اردونی اول به ترتیب متخصص داخلی و متخصص بیهوشی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان)، جلال اردونی متخصص فیزیک پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و سایر عزیزان دیگری که به مدارج بالای علمی رسیده اند و باعث افتخار این طایفه بزرگ و ریشه دار در تاریخ سیستان هستند,اشاره داشت.
هوس گرفت مگر چرخرا که پی گیرد سوی مدارج قدر رفیعت اینت محال
با اتمام دوره دبیرستان وارد رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و پس از اتمام دوره دانشگاهی به عنوان عضو هیئت علمی به استخدام دانشگاه تهران درآمد، پس از چند سال تدریس جهت ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و مدرک دکترای خود را در رشته معماری و باستان‌شناسی از دانشگاه سوربون پاریس دریافت کرد و مجدداً در دانشگاه تهران به تدریس رشته معماری و در کنار آن، عکاسی و موسیقی پرداخت و بالاخره پس از طی مدارج علمی مقام استادی را کسب نمود.
فراگیری مفاهیم پایه و مقدماتی اقتصاد برای افراد خاصی نیست، بلکه برای همه طیف افراد جامعه مناسب و ضروری است؛ برای یادگیری علم اقتصاد اصلا لازم نیست که از میزان تحصیلات بالایی برخوردار باشیم یا در مدارج بالای شغلی مشغول به کار باشیم. پس همه ما برای بهبود وضعیت زندگی خود میتوانیم بدون هیچ مانعی شروع به یادگیری اقتصاد کنیم.
بر آستان دوست اگر سر توان نهاد آنست بر مدارج دولت صعود ما
آن کسان که نیکی کردند و بر شده بمدارج والا رسیدند.
سید حبیب‌الله برهانی معروف به آیت‌الله برهانی از علمای رستم کلایی به‌شمار می‌آید که علاوه بر طی مدارج عالی علوم حوزوی در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و خدمات عام‌المنفعه فعال بود.
حضور ۲۱۸ عضو هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت و بورسیه و ۵۵۸ مدرس حق‌التدریس با مدارج علمی فوق لیسانس، دکتری، دکتری حرفه‌ای که غالباً از دانشگاه‌های تهران در این واحد به تدریس اشتغال دارند و از امتیازات بسیار مطلوب واحد محسوب می‌شود.
نه پایۀ نخستین از با قدرتست؟ گیرم که بر مدارج اوج سما رسم
ای بیش ز رفعت و مناصب بر تر ز مدارج و مراتب
طی نبرد لهستان-شوروی خروشچل به فرماندهی واحدهای مختلف منصوب شد و پس از پایان جنگ به شهر لووف منتقل شد و در همانجا علاوه بر تکمیل مدارج نظامی در رشته حقوق هم فارغ التحصیل شد.
در ذروه منتهی المدارج آریم بر آسمان معارج