مخیم

معنی کلمه مخیم در لغت نامه دهخدا

مخیم. [ م ِخ ْ ی َ ] ( ع اِ ) گردآورده شدن دروده های کشت. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ). آنچه از کشتهای دروده جمعآوری کنند. ( ناظم الاطباء ).
مخیم. [ م ُخ ْ ی َ ] ( ع اِ ) جای بر پا کردن خیمه. ( آنندراج ) ( ازغیاث ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). جائی که درآن اقامت کنند. ( ناظم الاطباء ). رجوع به اخیام شود.
مخیم. [ م ُ ] ( ع ص ) کسی که چادر می زند و خیمه برپا می کند. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
مخیم. [ م ُ خ َی ْ ی َ ] ( ع اِ ) جای ایستاده کردن خیمه. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( از اقرب الموارد ). اردو و خیمه گاه و لشکرگاه. ( ناظم الاطباء ) : از خطه ممالک خراسان که مخیم عساکر منصور و مقام جنود نامحصور. ( رشیدی ). و در آن حدود بدان طرف که مخیم آن ملاعین بود چشمه آبی بود چون آب چشم روشن و صافی. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 36 ). تاش روی به مخیم خویش آورده و بیشتر حشم او متفرق شدند. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 92 ). چون رایات خانی با مخیم قدیم رسید. ( جهانگشای جوینی ). چهل روز صحرای مخیم میمون از طبقات مظلومان و اصناف مدعیان مشحون بود. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 35 ). || ( ص ) خیمه زده شده. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
مخیم. [ م ُ خ َی ْ ی ِ ] ( ع ص ) آنکه چادر می زند و خیمه برپا می کند. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || آنکه در چادر می آید. || آنکه مقیم می گردد در جائی. ( ناظم الاطباء ) ( ازمنتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به تخییم شود.

معنی کلمه مخیم در فرهنگ معین

(مُ خَ یَّ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - جایی که در آن خیمه زنند، خیمه گاه . ۲ - اردوگاه ، معسکر.

معنی کلمه مخیم در فرهنگ عمید

جایی که در آن خیمه برپا کرده باشند، خیمه گاه.

معنی کلمه مخیم در فرهنگ فارسی

۱- جایی که در آن خیمه زنند خیمهگاه : و محلی که مجال انداختن عراده و منجنیق بود مخیم نزول همایون ساخت . ۲ - اردوگاه معسکر .
آنکه چادر می زند

معنی کلمه مخیم در ویکی واژه

جایی که در آن خیمه زنند، خیمه گاه.
اردوگاه، معسکر.

جملاتی از کاربرد کلمه مخیم

بس شود اطراف هر مخیم مشاعل مشتعل
در پیش خیل کفر بزن خیمهٔ هدی کان جایگاه سخت مبارک مخیمست
پنی اولین تیم المپیک خود را برای مجارستان در سن ۱۷ سالگی در المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۴ در نانجینگ چین بدست آورد، جایی که در تیراندازی در مجموع دو مدال به دست آورد: یک طلا و یک برنز. پنی در اولین مسابقه خود، در تفنگ بادی ۱۰ متر انفرادی پسران، امتیاز مناسب ۱۸۳٫۵ را به ثمر رساند تا مدال برنز را در فینال به دست آورد دو روز بعد، پنی و هم تیمی بین‌المللی‌اش، هادیر مخیمد از مصر، دو تیم از آمریکای لاتین متشکل از فرناندا روسو از آرژانتین و خوزه سانتوس والدس از مکزیک را با نتیجه ۱۰–۲ برای مدال طلا در رقابت‌های تیمی تفنگ میکسشکست دادند.
عاشق را دلی است منزه از تعین که مخیم قباب عزت است و مجمع بحر غیب و شهادت، و این دل را همتی است که:
طاوس فلک را سر بام تو نشیمن سلطان فلک را در قصر تو مخیم
هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه تحت اشغال مصر به‌دنیا آمد. پدر و مادر او پس از فرار از خانه‌های خود در نزدیکی اشکلون کنونی اسرائیل در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ پناهنده شدند. او در مدارس سازمان ملل متحد شرکت کرد و در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶، او رئیس شورای دانشجویان به نمایندگی از اخوان‌المسلمین بود. او همچنین در تیم فوتبال انجمن اسلامی به عنوان هافبک بازی می‌کرد. او تقریباً همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد.
اردوگاه پناهندگان نهر البارد (به عربی: مخیم نهر البارد) یک اردوگاه پناهندگان در لبنان است که در شهرستان عکار واقع شده‌است.
شد مرغش ازین مخیم خاک پروازکنان به عالم پاک
مخیم طالبیه (به عربی: مخیم طالبیه) یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان عمان واقع شده‌است. مخیم طالبیه ۰٫۱۳ کیلومتر مربع مساحت و ۸٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
دلا زن خیمه بیرون زین مخیم که بیرون زین ترا کاخیست خرم
اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَراراً وَ السَّماءَ بِناءً این باز نعمتی و لطفی دیگر است که با یاد بنده میدهد و راه بندگی بروی روشن میدارد و آثار کرامت و دلائل قدرت بوی می‌نماید و منت بر وی می‌نهد می‌فرماید: آسمان و زمین که آفریدم از بهر تو آفریدم، زمین قرارگاه تو کردم، آسمان نظرگاه تو ساختم اگر گاه گاه نظر سوی آسمان نبودی آسمان این تشریف از کجا یافتی که زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیحَ». و اگر زمین مخیم جلال سلطنت تو نبودی، این نواخت کی دیدی که وَ الْأَرْضَ فَرَشْناها فَنِعْمَ الْماهِدُونَ.
اردوگاه زرقا (به عربی: مخیم الزرقاء) یک منطقهٔ مسکونی در اردن است که در استان زرقاء واقع شده‌است. اردوگاه زرقا ۰٫۱۸ کیلومتر مربع مساحت و ۲۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
بر دین، نبی خاتم، دارای فلک مخیم شاهی که به جان خادم، شد بوذر و سلمانش
بارگاهت مخیم اقبال پایگاهت مقبل افواه
ازیدر شد بساط صلح جویان سپاه جنگجویان را مخیم