مخلوط
معنی کلمه مخلوط در لغت نامه دهخدا

مخلوط

معنی کلمه مخلوط در لغت نامه دهخدا

مخلوط. [ م َ ] ( ع ص ) آمیخته شده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). آمیخته و درهم و شوریده و سرشته. ( ناظم الاطباء ).
- مخلوط شدن ؛آمیخته شدن. ( ناظم الاطباء ).
- مخلوط کردن ؛ آمیختن و سرشتن و شوریدن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مخلوط در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) آمیخته شده ، به هم آمیخته ، به گونه ای که قابل جداسازی باشند. مق . محلول .

معنی کلمه مخلوط در فرهنگ عمید

آمیخته شده، درهم شده، به هم آمیخته.

معنی کلمه مخلوط در فرهنگ فارسی

آمیخته شده، درهم شده، بهم آمیخته
( اسم ) آمیخته در هم آمیخته .

معنی کلمه مخلوط در دانشنامه عمومی

مخلوط به معنی درآمیخته شدن دو ماده یا بیشتر با هم است. در شیمی، مخلوط کردن دو یا چند ماده مختلف با یکدیگر را مخلوط می گویند، اما نه آنگونه که ترکیب شیمیایی به وجود آمده باشد. مخلوط اشاره ای است به ترکیب فیزیکی دو یا چند ماده که هویتشان ( هرچند به سختی قابل تشخیص باشد ) باقی مانده است.
مخلوط، محصول ترکیب فیزیکی مواد شیمیایی است به گونه ای که بعد از این مرحله ترکیبات شیمیایی، یا عناصر مخلوط شده، به مواد شیمیایی دیگری تبدبل نمی شوند و خواص اولیه خود را حفظ می کنند. به رغم تغییر نکردن خاصیت شیمیایی این ساختار، مخلوط به دست آمده ممکن است از لحاظ فیزیکی تغییر کند، از جمله این تغییرات می توان تغییر خاصیت نقطه ذوب مواد را نام برد. با آمیختن مواد مختلف با هم می توان انواع گوناگونی از مواد مخلوط یا نا خالص به حالت جامد، مایع و گاز به وجود آورد. مخلوط ها می توانند مایع در مایع، گاز در گاز، جامد در جامد، گاز در جامد، جامد در گاز، جامد در مایع و گاز در مایع باشند.
مخلوط را می توان به دو گونه همگن یا ناهمگن نام گذاری کرد. در مخلوط همگن، تمامی مواد به صورت یکسان با یکدیگر درآمیخته می شوند و مخلوطی یکدست و غیرقابل تشخیص ( به صورت چشمی ) به دست می آید. اما در مخلوط ناهمگن نوع مواد و ترکیباتی که در آن استفاده شده است را به راحتی می توان مشخص کرد و در آن، مواد به صورت کامل با یکدیگر مخلوط نشده اند.
عناصر و موادی که باعث ایجاد مخلوط همگن می شوند عبارتند از: مخلوط اکسیژن و نیتروژن، شکر، نمک، و بسیاری از مواد حل شونده در آب، که مخلوطی همگن هستند به گونه ای که مواد به صورت یکدست و یک نواخت در آن حل می شوند.
مخلوط (فیلم). مخلوط یا درآمیخته ( انگلیسی: Blended ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی فرانک کوراکی است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
یک مرد ( آدام سندلر ) که همسرش را از دست داده همراه با سه دخترش در تعطیلات در آفریقای جنوبی با یک زن مطلقه ( درو بریمور ) و دو پسرش در یک مجتمع مسکونی ساکن می شوند. با پی بردن به کارهایی که این دو می توانند باهم برای خانواده هایشان انجام دهند علاقه ای بین آنها شکل می گیرد.

معنی کلمه مخلوط در دانشنامه آزاد فارسی

مخلوط (شیمی). مخلوط (شیمی)(mixture)
در شیمی، جسمی شامل دو یا چند ترکیب، بدون تغییر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن ها. هیچ پیوند شیمیاییبین اجزای مخلوط برقرار نیست و اجزای آن به راحتی با روش های فیزیکی جدا می شوند. نیز ← ترکیب

معنی کلمه مخلوط در ویکی واژه

misto
miscela
آمیخته شده، به هم آمیخته، به گونه‌ای که قابل جداسازی باشند. م
محلول.

جملاتی از کاربرد کلمه مخلوط

این سببها را بهم مربوط کرد عجز و قدرت را بهم مخلوط کرد
پس هر که این دو لذت را ادراک کرد، البته ترک لذت ریاست می کند و آستین بر ملک و سلطنت می افشاند و ارباب این لذت را خوار و حقیر می شمارد، زیرا این لذات به انواع کدورات مخلوط، و به صد محنت و رنج مربوط، و به مرگ منقطع است و از پی معرفت خدای و مشاهده جمال و جلال، و مطالعه صفات و افعال او می رود، که از همه کدورات و آفات محفوظ است.
گفت: من معجونی از سه مخلوط فراهم ساخته ام و بکارش برده ام. آن معجون مرا چنین نگاه داشته است. گفتند: آن مخلوط ها بهر ما وصف کن بل هنگام گرفتاری به کارمان آید.
گفت: بلی، مخلوط اول اعتماد به خداوند عز و جل است. مخلوط دوم آن است که هر چه مقدر بود، خواهد بود. سوم آن که بردباری نیک ترین چیزی است که گرفتار به کار زند.
گه بینی بر آن مخلوط کرده کثافت کاری مضبوط کرده
مخلوط گشته کشته و ناکشته در جهان ناکشته کشته را تو در این کربلا شناس
معده ام خام گشته چون طبعم بسکه مخلوط گشته پخته و خام
تا روزی ایشان را در فراشی با یکدیگر دید. آندو را کشت و سوخت. خاکسترشان برگرفت و با گل مخلوط کرد و از آن دو کوزه ساخت شراب را.
آن عدم چون با قدم مربوط شد نور با ظلمت بهم مخلوط شد
دوم آنکه به جهت صفتی که عارض آن شده حرام شده است، چون طعامی که به زهر مخلوط شده باشد.