مخروب

معنی کلمه مخروب در لغت نامه دهخدا

مخروب. [ م َ ] ( ع ص ) ویران کرده شده. ( آنندراج ) ( منتهی الارب )( از اقرب الموارد ). ویران و ناآبادان. ( ناظم الاطباء ). || دزدیده. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد )( آنندراج ). || تاراج شده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مخروب در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) خراب شده ، ویران شده .

معنی کلمه مخروب در فرهنگ عمید

= مخروبه

معنی کلمه مخروب در فرهنگ فارسی

( اسم ) خراب شده ویران کرده شده .

معنی کلمه مخروب در ویکی واژه

خراب شده، ویران شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مخروب

سد ساروجی که از ملاط ساروج ساخته شده و امروز مخروبه است و در کوه گُلی قرار دارد که در شمال شرقی آبدان است.
امروزه روستا به شکل مخروبه می‌باشد و طرح هادی تاکنون اجرا نشده‌است.
گفت: آن قلعه که مخروبه آبادی ماست دیرگاهیست که ویران شده و باز بپاست
این آرامگاه و بقعه که اکنون زیارت اهل دل است در روستای چلوند واقع شده متعلق به اواخر قرن هشتم ه. ق می‌باشد. در جنگ جهانی اول یکبار توسط کشتی روسی مورد اصابت گلوله توپ قرار گرفته و قسمتی از دیوارش مخروب گشته‌است.
به اسم «چشمۀ معاذالله» مسمی گردیده است. حصار مخروبهای که مربوط به دورۀ بودایی میگردد نیز
تا چندی پیش قابلیت کشتی‌رانی تجاری در رود کارون تا بندری در شهر اهواز وجود داشت و بخشی از بار ترانزیت تجاری از این راه منتقل می‌شد. اما در پی عدم رسیدگی این کاربرد در حال حاضر منتفی است و کشتی‌رانی تجاری عملاً انجام نمی‌گیرد. بندرهای آبادان و خرمشهر (با دسترسی از رود بهمن‌شیر) و ماهشهر و بندر امام پیش از جنگ ایران و عراق از لحاظ تجاری اهمیت فراوانی داشتند و مجموعهٔ این بنادر با خط آهن خرمشهر-تهران، مسیر پراهمیتی برای حمل و نقل تجاری بود، اما در طول جنگ ایران و عراق، آسیب فراوانی دیدند و عملاً مخروبه و متروکه شدند و امروز با روندی بسیار کُند، به کسری از وضعیت سابق خود نزدیک می‌شوند.
آرامگاه محمد بن جعفر یک ورودی قدیمی داشته که سر در ورودی با کاشیهای سیاه و سفید و فیروزه‌ای مربع شکل زینت داده شده و دارای بدنه آجری قدیمی است و در بالای آن تاریخ کاشیکاری ۱۳۱۲و۱۳۵۱ به چشم می‌خورد و مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. دو مناره گلدسته ازنوع مناره‌هایی که بر فراز طاق ورودی بنای آرامگاه ساخته‌اند بر روی سردر حیاط نیز با کاشیهای آبی رنگ وجود دارند. در کنار این ورودی ۴ درخت قدیمی کنار قرار دارد که به «چهار خواهر» معروفند و مردم اعتقاد خاصی به بستن دخیل و پارچه و نذر و نیاز به آن‌ها دارند. بر خلاف آرامگاه مخروبه یعقوب لیث صفاری که در راه وطن جان فدا کرد آرامگاه ایشان که با ایرانیان جنگیده و کشته شده است به لطف نذورات مردم برپا و استوار می باشد!
شهر مخروبه و مخروبهٔ ایشان آباد ملک ویرانه و ویرانهٔ ایشان معمور
این ورزشگاه در سال ۱۹۵۴ با نام نیدرزاکسن‌اشتادیون ساخته شد و بیش از ۸۰ هزار نفر ظرفیت داشت. برای ساخت آن از خرابه‌های خانه‌های مخروب هانوفر (در اثر جنگ جهانی دوم) استفاده شد. از آن تاریخ به بعد این ورزشگاه چندبار بازسازی شده‌است. در آخرین بازسازی، برای جام جهانی ۲۰۰۶ بخش‌های اصلی ورزشگاه تغییر یافتند و ظرفیت‌اش به زیر پنجاه هزار نفر رسید.
هر دل افسرده از او شعلهٔ شادی کشید هر دژ مخروبه از او غیرت نوشاد شد
تا چند خورم غصه دل، دل شکنی کو کاین خانه مخروبه به او منتقل آید
تا شبی آن قافله با اضطرار در دژ مخروبه‌ئی افکند بار