مخرم

معنی کلمه مخرم در لغت نامه دهخدا

مخرم. [ م َ رِ ] ( ع اِ ) پشته یا کوه که منفرد باشد از یکدیگر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). پشته و کوه منفرد. ( ناظم الاطباء ) ( از محیط المحیط ). || مخرم الجبل ؛ بینی کوه. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از محیط المحیط ) ( از آنندراج ). بینی و دماغه کوه. ( ناظم الاطباء ). || و کذلک مخرم السیل. ج ، مَخارِم و آن دهانها راه کوه باشد. ( منتهی الارب ). مخرم السیل ؛ جزء پیشین از توجبه. ج ، مخارم. ( ناظم الاطباء ): از نهیب آن لشکر با پناه کوهی حصین نشست و به مخرمی میان دو کوه بلند التجا ساخت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 350 ). و رجوع به مخارم شود.
مخرم. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) مرگ از بیخ برکننده مردم. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).
مخرم. [ م ُ خ َرْ رِ ] ( اِخ ) نام یکی از محله های بغداداست. ( از اعلام زرکلی ج 8 ص 72 ). محله ای است به بغداد مر یزیدبن مخرم را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). محله ای است در بغداد که بین رصافه و نهر معلی واقع شده و خانه سلاطین خلف در آن بوده است که آن خانه ها را امام ناصر منسوب به مخرم بن یزید خراب کرد و بعضی گفته اند که از اقطاعات عمربن الخطاب بود. ( از مراصد الاطلاع ).
مخرم.[ م ُ خ َرْ رِ ] ( اِخ ) ابن حزن بن زیادبن الحارث بن کعب المذحجی. یکی از شعرای دوران جاهلیت است ، و به نام مادرش «فکهة» شهرت داست. ( از اعلام زرکلی ج 8 ص 72 ).

معنی کلمه مخرم در فرهنگ معین

(مَ رِ ) [ ع . ] (اِ. ) بینی کوه .

معنی کلمه مخرم در فرهنگ عمید

برآمدگی کوه، دماغة کوه.

معنی کلمه مخرم در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- پشته و کوهی که منفرد باشد . ۲ - بینی کوه جمع : مخارم .
ابن حزن بن زیاد بن الحارث

جملاتی از کاربرد کلمه مخرم

السنکری (به عربی: السنکری) یک روستا در سوریه است که در المخرم واقع شده‌است. السنکری ۳٬۵۴۹ نفر جمعیت دارد.
تقریباً همهٔ منابع اهل سنّت این حدیث را تنها از مسور بن مخرمه یا عبدالله بن زبیر و دربارهٔ ماجرای خواستگاری یا بدون ذکرِ علّتِ صدورِ حدیث نقل کرده، و به موارد دیگر اشاره نکرده‌اند. از مهمّ‌ترین این منابع عبارتند از: مُتَّقی هندی در کَنزُ العُمّال، مُحب‌ّالدین طبری در ذَخائِرُ الْعُقبیٰ، طَبَرانی در اَلْمُعجَمُ الْکَبیر، سیوطی در اَلْخَصائِصُ الْکُبریٰ، ذهبی در سِیْرُ اَعْلامِ النُّبَلاء و اَلْمُنتَقیٰ مِن مِنهاجِ الإعتِدال، ابونُعَیْم اصفهانی در اَمالی، ابن حجر عسقلانی در اَلْمَطالِبُ الْعالیَةُ، و ابن حَجَر هِیْتَمی در اَلصَّواعِقُ الْمُحْرِقَة.
المخرم ۶٬۲۰۲ نفر جمعیت دارد و ۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
یکی عنای روان می‌خرید و می‌نالید منال گفت عنا: دیده باز کن مخرم
المخرم (به عربی: المخرم) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در حمص واقع شده‌است.
ام‌العمد (به عربی: أم العمد) یک روستا در سوریه است که در المخرم واقع شده‌است. ام‌العمد ۲٬۸۵۱ نفر جمعیت دارد.
ام جباب (به عربی: أم جباب) یک روستا در سوریه است که در المخرم واقع شده‌است. ام جباب ۱٬۲۰۹ نفر جمعیت دارد.