مختوم

معنی کلمه مختوم در لغت نامه دهخدا

مختوم. [ م َ ] ( ع ص )مهرکرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). مهرکرده شده. ( ناظم الاطباء ) :
همتت پشت دست زد کان را
زر شد از مهر خاتمت مختوم.انوری ( دیوان چ سعید نفیسی ص 226 ).و رجوع به ختم شود.
- رحیق مختوم ؛شراب خالص مهر شده. ( تفسیر ابوالفتوح ج 10 ص 242 ) :
کنار چشمه کوثر رسد به روزه گشای
رحیق مختوم از حق به گاه شام و سحر.سوزنی.نبود عجب ز دولت شاه ار به نام تو
گردد رحیق مختوم انگور بر وننگ.سوزنی ( دیوان ص 61 )|| مقفل و بند کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). || به آخر رسانیده وتمام کرده. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). کمال یافته. || پیمانه صاع. ( آنندراج ) . ( ناظم الاطباء ). صاع. ( اقرب الموارد ). در حدیث آمده است که : الوسق ستون مختوماً. ج ، مخاتیم. ( از اقرب الموارد ). یک ششم قفیز معدل. ( مفاتیح العلوم ). || قرص مختوم و طین مختوم ، از داروهای قدیمی است. ( از اقرب الموارد ).
مختوم. [ م َ ] ( اِ ) به لغت مردم ماوراءالنهر، خرس. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ جانسون ).

معنی کلمه مختوم در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) ۱ - مهر کرده شده . ۲ - به آخر رسانیده شده .

معنی کلمه مختوم در فرهنگ عمید

۱. مهر شده.
۲. به آخررسانیده شده، انجام یافته.

معنی کلمه مختوم در فرهنگ فارسی

مهرکرده شده، به آ ررسانیده شده، انجام یافته
( اسم ) ۱ - مهر کرده شده قفل کرده مقفل . ۲ - بند کرده شده . ۳ - بپایان رسیده انجام شده . ۴ - ( اسم ) پیمان. صاف ( که شاهان و بزرگان آنرا مهر میزدند ) . ۵ - واحدی در اهواز که معادل ۲ صاع بوده و به ۲ کف تقسیم میشده .

معنی کلمه مختوم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَخْتُومٍ: سر بسته ومهر و موم شده
معنی رَّحِیقٍ: شراب صاف و بدون ناخالصی (و به همین مناسبت آن را به وصف مختوم توصیف کرده ، چون همواره چیزی را مهر و موم میکنند که نفیس و خالص از غش و خلط باشد ، تا چیزی در آن نریزند و دچار ناخالصیش نکنند )
ریشه کلمه:
ختم (۸ بار)

معنی کلمه مختوم در ویکی واژه

مهر کرده شده.
به آخر رسانیده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مختوم

در پی ادامه تردیدها دربارهٔ مرگ هاشمی رفسنجانی، پسرش محسن هاشمی گفت که حکومت جمهوری اسلامی، اجازه دیدن فیلم‌های باغ و استخری را (که پدرش در آن، درگذشته است) نمی‌دهند. همچنین گفت که نمی‌توانیم بگوییم پرونده فوت هاشمی، مختومه است؛ چون حسن روحانی، گزارش را به شورای امنیت، برگردانده است.
این سوره سی و شش آیت است، صد و هفتاد و هفت کلمه نهصد و سی حرف و در نزول آن علما مختلف‌اند. قومی گفتند: مکّی است، جمله به مکه فرو آمد قومی گفتند: میان مکه و مدینه فرو آمد، آن گه که رسول خدا (ص) هجرت کرد. و بیشترین علما بر آنند که در مدینه فرو آمد. مقاتل گفت: اوّل سورتی که در مدینه فرو آمد این سورتست و درین سوره هیچ ناسخ و منسوخ نیست. و عن ابی بن کعب قال: قال رسول اللَّه (ص): «من قرأ سورة «المطفّفین» سقاه اللَّه من الرّحیق المختوم یوم القیامة»
جوزف اسمیت جونیور در ۲۸ دسامبر ۱۸۳۵ شکایتی را به شورای عالی کلیسا ارائه کرد و اعلام نمود که بابیت، خطاب به تعدادی از مقدسین آخرالزمان، از او «به بدی» یاد کرده‌است. بابیت ادعا کرد که به دلیل برتری یافتن در یک مناظره، اسمیت از او کینه دارد. شورا تشخیص داد که بابیت علیه اسمیت اظهارات کذب بیان کرده و بابیت نیز اعتراف نمود که «اشتباه» کرده‌است. این درحالی بود که بابیت از اعتراف به دروغ خودداری کرد و موضوع مختومه شد.
بادهٔ او رحیق مختومست ختمش از مشک او نه از مومست
چه مرگ برنده ی آرزوهاست و شبان نزدیک کننده ی آرزوها. و آدمی بین دو روز است که یکی از آن دو بگذشته و اعمال بد و نیک وی در آن روز شمارش گشته و مختوم گردیده و روزی دیگر که باقی است و نداند آیا بدان رسد یا نه.
چون نبوت بجد تو مختوم شد فتوت بنام تو مقصور
آرامگاه مختوم قلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن نیز در این روستا قرار دارد .
او در سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت مدرک کارشناسی خبرنگاری گرایش استراتژیک از دانشکده خبر شد و در سال ۱۳۹۳ رتبه سوم آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشکده خبر ایرنا رشته خبرنگاری حرفه‌ای بین‌المللی شد. عنوان پایان‌نامه مازندرانی در مقطع کارشناسی ارشد، سیاست‌گذاری خبری جمهوری اسلامی ایران است. وی در دوره نخست ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد هم‌زمان با فعالیت در رسانه‌ها، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده خبر بود که به دلیل انتشار مطلبی در روزنامه اعتماد در سال ۱۳۸۶ با شکایت افرادی نظیر روح‌الله احمدزاده کرمانی و وحید یامین پور تحت تعقیب قرار گرفت اما در نهایت پرونده او مختومه شد.[یادکرد نامرتبط]
و السر عندی فی بیت له غلق قد ضاع مفتاحه و الباب مختوم
آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه - دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌تقه قدیم واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[نیازمند منبع]
طین مختوم و تخم ریحان بس مار و مرغم که خاک و دانه خورم
آرتق‌مختوم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان ایران.در گذشته آرتق حاجی نام داشت و توسط رئیس شورای روستا آنه قلی سیدمختوم با رعایت احترام و تلفیق دو نام به آرتق مختوم تغییر یافت.
در صورتی که دیوان عالی کشور، موضوع یا ادله ابرازی را منطبق با جهات مندرج در ماده ۴۷۴ ق.آ.د.ک. تشخیص ندهد، قرار رد اعاده‌دادرسی را صادر می‌کند و پرونده مختومه و بلااقدام باقی می‌ماند.
در صورتی که دادگاه یکی از شرایط چهارگانه فوق را احراز ننماید (برای مثال درخواست خارج از مهلت باشد یا ادله ابرازی خواهان متناسب با جهت درخواست نباشد یا اساساً جهت اعلام شده توسط خواهان، جزو موارد هفتگانه مندرج در ماده ۴۲۶ ق.آ.د. م نباشد) دادگاه قرار رد درخواست اعاده‌دادرسی را صادر می‌نماید و پرونده مختومه و بلااقدام باقی می‌ماند.
قوله، تعالی: «خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِم وَ عَلی سَمْعِهِم و عَلی أبْصارِهِم غِشاوةٌ (۷/البقره)»، مواضع سمعشان مختوم است.
احمد آخوندوف گرگانلی و مختومقلی فراغی ص ۱۳-۱۰
خِتامُهُ مِسْکٌ، مهر آن مشک. خِتامُهُ مِسْکٌ که از دهن باز ایستاند، بوی مشک آید مختوم خِتامُهُ مِسْکٌ آمیخته آمیغ آن مشک‌ وَ فِی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ (۲۶) و ایدون بادا که کوشندگان درین کوشند.
گیتی محبی (خواهر رامش) ازدواج رامش را با یک مرد انگلیسی مختوم به طلاق و بدون بچه، یاد می‌کند.
روایتی بود از لب رحیق مختومش حکایتی بود از رخ شقیق نعمانش
دهان طبله را زد مهری از موم که به باشد دهان طبله مختوم