مختلط

معنی کلمه مختلط در لغت نامه دهخدا

مختلط. [ م ُ ت َ ل ِ ] ( ع ص ) آمیخته. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) :
از خود ای جزو ز کلها مختلط
فهم میکن حالت هر منبسط.مولوی.ورجوع به اختلاط شود.
- جمل مختلط ؛ شتر که پیه با گوشت وی آمیخته باشد از فربهی. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). ناقة مختلطة کذلک. ( منتهی الارب ).
|| کار درهم و پریشان. ( از ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) و رجوع به اختلاط شود. || مضطرب. ( ناظم الاطباء ). || دشوار و مشکل. || مبهم و نامعلوم. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).

معنی کلمه مختلط در فرهنگ معین

(مُ تَ لِ ) [ ع . ] (اِفا. ) به هم آمیخته ، درهم ریخته ، مخلوط شده .

معنی کلمه مختلط در فرهنگ عمید

۱. آمیخته به زن و مرد: کلاس مختلط.
۲. آمیخته به هم، درهم ریخته، درهم.
۳. آن که با دیگری معاشرت کند، درآمیزنده.

معنی کلمه مختلط در فرهنگ فارسی

درهم آمیزنده، بهم آمیخته، درهم ریخته
( اسم ) ۱- درهم آمیزنده ممزوج شونده . ۲- معاشرت کننده خوش معاشرت .

جملاتی از کاربرد کلمه مختلط

آلمان را می‌توان به ۵ بوم‌ناحیه تقسیم کرد: جنگل‌های مختلط اطلس، جنگل‌های مختلط بالتیک، جنگل‌های مختلط اروپای مرکزی، جنگل‌های پربرگ اروپای غربی، و جنگل‌های مختلط و مخروطی آلپ. تا تاریخ ۲۰۱۶[بروزرسانی] ۵۱ درصد از مساحت زمین‌های آلمان صرف کشاورزی شده‌بود، در حالی که ۳۰ درصد مساحت را جنگل‌ها تشکیل می‌دادند و ۱۴ درصد آن صرف سکونتگاه‌ها و تأسیسات شده‌بود.
از خود ای جزوی ز کلها مختلط فهم می‌کن حالت هر منبسط
به ارباب تلون صافدل کی مختلط‌گردد به‌رنگ لاله وگل امتزاجی نیست شبنم را
در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز از ۲۱۵ نقد منتقد، با میانگین امتیاز ۵٫۵ از ۱۰ مثبت است. در متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۵۴ منتقد، امتیاز ۵۲ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داده‌است که نشان دهنده «نقدهای مختلط یا متوسط» است.
تعداد نامعلومی از افراد با اصلیت ارمنی در ترکیه وجود دارند که امروزه از تبار خود آگاه نبوده و چیزی حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر هستند که ارمنی‌های نهانی هستند که مسیحیان پنهان نامیده می‌شوند. رقم ۳۰۰۰۰۰ نفر ممکن است متعلق به سال ۱۹۱۵ باشد اما چندین نسل از آن ماجرا گذشته‌است و بنابراین این ارقام می‌بایست بسیار بیش از این به ویژه بر اثر ازدواج‌های مختلط باشد.
فَلَمَّا جاءَ أَمْرُنا جَعَلْنا عالِیَها سافِلَها سنّة اللَّه فی عباده قلب الاحوال علیهم، و الانقلاب من سمات الحدوث، و الّذی لا یزول و لا یحول فهو الّذی لم یزل و لا یزال بنعوت الصّمدیّة، گردش احوال و تیرگی روزگار نعت حدثان است، و سرانجام بندگان است، روزی ایشان را نعمت، و روزی غمانست، یکی بی کام و بی‌نوا یکی شادان و نازان است، از آن گه چنین و گه چنان است، که از خاک مختلط آفریده، و بآب تغیّر سرشته، و تا بدانی که یکتا و یگانه خداست که در صفت او تغیّر نه، و در نعت او تبدّل نه، و با او هیچ منازع و مشارک نه، آن را که خواهد بفضل خود نوازد، و او را به وی حاجت نه، و آن را که خواهد بعدل خود راند، و از کس بیم نه، آن گه در آخر آیت گفت: وَ ما هِیَ مِنَ الظَّالِمِینَ بِبَعِیدٍ این چنان است که گفتند:
۲٫۱ برنامه‌ریزی دولتی و اقتصاد مختلط
در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس رای ۹ منتقد، امتیاز ۵۹ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داد که نشان دهنده نقدهای «مختلط یا متوسط» است.
مختلط بودن با خلق و ملوث نشدن در جهان بر نبی و آل مسلم باشد
منو اکسیژنازها, یا اکسیدازهای با عملکرد مختلط، که یک اتم اکسیژن را به سوبسترا منتقل می‌کنند و با احیای اتم دیگرِ اکسیژن، آب تولید می‌کنند.
پس از شکایت دولت ایران به شورای امنیت و سفر قوام‌السلطنه نخست‌وزیر وقت، به مسکو که به امضای موافقت‌نامه‌ای دربارهٔ تشکیل شرکت مختلط نفت ایران و شوروی انجامید، شوروی در اردیبهشت ۱۳۲۵ نیروهای خود را از ایران خارج کرد. حکومت خودمختار حزب دموکرات در آذربایجان و کردستان نیز بیش از ۷ ماه پس از خروج نیروهای شوروی دوام نیاورد. موافقت‌نامه مربوط به تشکیل شرکت مختلط نفت ایران و شوروی نیز، سال بعد در مجلس رد شد.
اگر گرمی نبود از عشق برتن بهم کی مختلط می‌گشت اعضا
وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ معنی مرج البحرین خلّی بینهما. یقال مرجت الدابة و امرجتها اذا خیّلتها ترعی، و المرج من هذا سمّی، و یقال مرجت عهودهم و اماناتهم اذا اختلطت، و منه قوله تعالی: فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ ای مختلط. و قال النبی (ص) لعبد اللَّه بن عمر: «و کیف بک یا عبد اللَّه اذا کنت فی حثالة من الناس قد مرجت عهودهم و اماناتهم و صاروا هکذا»، و شبک بین اصابعه.
در طول مطالعات و تحقیقات دربارهٔ اختلال اضطراب و افسردگی مختلط، دانشمندان به نتیجه‌گیری‌های متعدد در مورد علل آن رسیده‌اند.
ما عاشقیم و رند و به معشوق مختلط أی شیخ نیکنام به ما کم کن اختلاط
دانشگاه آیووا در سال ۱۸۵۵ به اولین دانشگاه دولتی یا دولتی مختلط در ایالات متحده تبدیل شد، و برای بسیاری از قرن آینده، دانشگاه‌های دولتی و به ویژه دانشگاه‌های کمک هزینه زمین، راه را در مختلط پیشتاز خواهند کرد. آموزش عالی جنسی همچنین بسیاری از دانشگاه‌های مختلط خصوصی در قرن نوزدهم، به ویژه در غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی، تأسیس شدند. در شرق می‌سی‌سی‌پی، کالج ویتون (ایلینوی) اولین دانشجوی دختر خود را در سال ۱۸۶۲ فارغ‌التحصیل کرد. کالج بیتس در مین از زمان تأسیس در سال ۱۸۵۵ برای زنان باز بود و اولین دانشجوی دختر خود را در سال ۱۸۶۹ فارغ‌التحصیل کرد. دانشگاه کرنل و دانشگاه میشیگان هر کدام اولین دانشجویان دختر خود را در سال ۱۸۷۰ پذیرفتند.
آموزش مختلط به معنی آموزش مردان و زنان یا پسران و دختران در کنار یکدیگر است و در برابر آموزش تک‌جنسیتی قرار می‌گیرد.
و قیل: مختلط العقل قالوه حسدا وَ ما هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ ای و ما القرآن الّا موعظة للمؤمنین و شرف لهم و نجاة، و قیل: وَ ما هُوَ ای و ما محمد و ارسلنا ایّاه الّا ذِکْرٌ و شرف لِلْعالَمِینَ الجنّ و الانس.
یک گره از دو چیز مختلط ‌ اند نیم از عقل و نیم جسم نژند
کند فخار صنع او، زخاکی مختلط صورت نهد بنای لطف او بر آبی متزج بنیان