مخاطره
معنی کلمه مخاطره در لغت نامه دهخدا

مخاطره

معنی کلمه مخاطره در لغت نامه دهخدا

( مخاطرة ) مخاطرة. [ م ُ طَ رَ ] ( ع مص ) در خطر اوگندن.( زوزنی ). در خطر افکندن. ( تاج المصادر بیهقی ). خود را در خطر افکندن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). مخاطره. در بلا و در خطر افکندگی و مهلکه و معرض هلاکت و خطر و بیم و هول و ترس از جان و مال. ( ناظم الاطباء ) : چون از آنجا بروی تا به حسینان راه اندر میان دو کوهی است ، و اندر این راه هفتاد و دو آب بباید گذشتن و راهی است با مخاطره و بیم. ( حدود العالم چ دانشگاه ص 71 ). برامکه با توچه کردند که واجب دانی جهت ایشان جان در معرض مخاطره نهادن. ( تاریخ بخارا، یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
نیکو در این مثال تن خویش را ببین
گرگ و بره مباش و بترس از مخاطره.ناصرخسرو.خردمندان... از بیدار کردن فتنه و تعرض مخاطره ، تحرز و تجنب واجب دیده اند. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 115 ).
از دهر خاطر فضلا را مخاطره است
خاقانی از مخاطره در زینهار تو است.خاقانی.و چون راه فراز از آن سنگ پاره به قلعه به غایت تنگ بود و باریک و جای مخاطره ، زیادت از سه کس مجال ایستادن و با اهل قلعه داد مدافعه و قتال دادن نداشتند. ( ظفرنامه یزدی ج 2 ص 376 ).
- مخاطره کردن ؛ خود را به خطر انداختن :
مگر ترا ز کسی نکبتی رسید بروی
مگر مخاطره ای کرده ای به جای خطر.فرخی ( دیوان ص 128 ).علی وی را پرسید به چه آمده ای و بونصر را اگر یک روز دیده محال بودی که این مخاطره بکردی زیرا که این رای از بونصر نیست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 573 ) . || خود را نزدیک به یافتن پادشاهی گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || برمال خود گرو بستن. یقال : خاطره علی کذا. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). با کسی گرو بستن. ( زوزنی ). گرو بستن بر مال. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به مراهنة شود.

معنی کلمه مخاطره در فرهنگ معین

(مُ طَ رَ یا رِ ) [ ع . مخاطرة ] (مص ل . ) خود را به خطر افکندن .

معنی کلمه مخاطره در فرهنگ عمید

۱. خطر.
۲. (اسم مصدر ) [قدیمی] خود را به خطر انداختن.
۳. [قدیمی] خطرناک.

معنی کلمه مخاطره در فرهنگ فارسی

خودرابه خ رانداختن
( مصدر ) ۱- خود را در خطر افکندن : و چون راه فراز از آن سنگ پاره بقلعه بغایت تنگ بود و باریک و جای مخاطره زیادت از سه کس مجال ایستادن و با اهل قلعه داد مدافعه و قتال دادن نداشتند . ۲ - بر مال خود گرو بستن .

معنی کلمه مخاطره در دانشنامه عمومی

مخاطره (فیلم ۱۹۴۸). مخاطره ( انگلیسی: Hazard ) یک فیلم به کارگردانی جورج مارشال است که در سال ۱۹۴۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پائولت گدارد اشاره کرد.
مخاطره (فیلم ۲۰۰۵). «مخاطره» ( انگلیسی: Hazard ( 2005 film ) ) فیلمی در ژانر اکشن است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جو اوداگیری اشاره کرد.

معنی کلمه مخاطره در ویکی واژه

مخاطرة
خود را به خطر افکندن.

جملاتی از کاربرد کلمه مخاطره

در تنگنای معرکه گردون تند را از صدمت رکاب تو باشد مخاطره
سلطان تیز تاز فلک را مخالفت با خاطر خطیر تو عین مخاطره
کشف یک فیروزهٔ کمیاب، زندگی یونس را که صاحب معدن، معتمد و بزرگ شهر است، وارد مسیر مخاطره‌آمیزی می‌کند.
دگر به دعوی هجران مرا چه کار صفایی از این مخاطره گرجان برون برم به سلامت
دارم دلی مخاطره جوی بلا پرست سرگشته رایِ گم شده عقلِ هوا پرست
در فصل قبل دیدیم که باید ضررهای تحمیل‌شده به دیگران را جبران کرد. ما همچنین دیدیم که این غرامت فقط معادل هزینه اضافی تحمیل‌شده به افراد محروم فراتر از هزینه‌هایی است که در غیر این صورت متحمل می‌شود (در این مورد، هزینه‌های رویه مخاطره‌آمیز/ناشناخته که او می‌خواهد اعمال کند). با این وجود، اگر فرد مستقل قادر به پرداخت هزینه آن پس از جبران معایب نباشد، حتی به قیمت کامل یک سیاست حفاظتی ساده نیز می‌رسد. : 111–112 
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به گلادیاتور، نشکن، معشوق، اردوگاه جهنم و مخاطره مضاعف اشاره کرد.
کار تو مخاطره است خواهم کردن یا سرخ کنم روی بدان یا گردن
طریق عشق سپردم ازان مخاطره غافل که از دیار سلامت به خطه خطر افتم
بر طبق تئوری استعمار الکترونیک مک‌فیل، قرار گرفتن در معرض چنین دروسی در دراز مدت، از سویی درک زبان‌آموزان از هویت خودشان و حاکمیت فرهنگ و زبانشان را دچار مخاطره می‌نماید و از سوی دیگر ارزش‌ها و هنجارهای موردنظر استعماری را رواج می‌دهد.
با گیره نگه داشتن یک روش پرمخاطره و خطرناک است. هدفِ با گیره نگه داشتن، افزایش اندازهٔ آلت با استفاده از یک وسیلهٔ تنگ‌شونده نظیر بند کفش، گیرهٔ کابل، یا حلقهٔ آلت به منظور جلوگیری از برگشتِ خون از آلت است. دستگاه محکم در قسمت پایهٔ آلتِ نعوظ‌کرده بسته می‌شود؛ و فرد مشغول کنترل ارگاسم (دیرانزالی) می‌شود. حلقهٔ آلت فلزی خطرناک است، چراکه خون محبوس‌شده در آلت می‌تواند برداشتن حلقه را بدون مداخلهٔ اورژانسی نظیر قطع عضو یا اره کردن حلقه ناممکن کند. نگه داشتن با گیره می‌تواند منجر به آسیب دائمی به آلت تناسلی شود.
بعد از ماشینی شدن دنیای کشاورزی، آگرون در یک مخاطره عمیق قرار گرفت و از سال ۱۹۶۰ که مهاجرت بسیاری به سایر نقاط کشور - بیشتر به کاتالونیا - و آلمان، جمعیت آن به‌طور مداوم کم شد.
طریق عشق فضولی بسی مخاطره است ز دست دامن تقوی مگر رها نکنی
و اما علم کلام را می گوید عز و جل: وَإِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَی أَوْلِیَآئِهِمْ. وان یقولوا تسمع لقولهم الآیه. وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا و آن بگذاشتن نصهاء کتاب و سنت است و دست بعلم فلاسفه زدن است و از ظاهر با تکلف باطن شدن است، و از اجتهاد باستحسان عقول و هوای خود شدن است و دانستن آن جهل است و مخاطره، و سلامت در ترک آنست. و شافعی گوید: العلم بالکلام جهل، و الجهل بالکلام علم.
از جمله خطراتی که که جان لاووازیه را به مخاطره انداخت و بیشتر جنبه سیاسی داشت، هنگام انقلاب بزرگ فرانسه در سال ۱۷۸۹ یعنی در آن هنگام که انقلابی‌ها زمام امور پاریس را در دست داشتند رخ داد. لاووازیه رساله معروفی دربارهٔ اقتصاد سیاسی موسوم به ثروت‌های زیرزمینی فرانسه به رشته تحریر درآورد. این کتاب یکی از مهم‌ترین کتبی است که در مبحث اقتصاد نوشته شده‌است. سرانجام آنتوان لاووازیه در سال ۱۷۹۴ در حالی که ۵۱ سال داشت در دادگاه انقلابی به ریاست ژان باتیست کوفن هال به جرم خیانت به ملت همراه چند تن دیگر تسلیم تیغه گیوتین شد .
از دهر خاطرِ فضلا را مخاطره است خاقانی از مخاطره در زینهارِ توست