مخاطب

مخاطب

معنی کلمه مخاطب در لغت نامه دهخدا

مخاطب. [ م ُ طِ ] ( ع ص ) روبروسخن گوینده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). خطاب کننده و روبرو سخن گوینده. ( ناظم الاطباء ). || خشم و عتاب کننده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || آنکه نام می برد و لقب می نهد دیگری را. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جانسون ).
مخاطب. [ م ُ طَ ] ( ع ص ) کسی که به وی سخن گفته شود. ( غیاث ) ( آنندراج ). خطاب کرده شده و آنکه در روی به وی سخن می گویند و آنکه به وی سخن گفته شود. ( ناظم الاطباء ). || ( در اصطلاح صرفی ) مقابل متکلم. طرف خطاب. آنکه سخن متکلم را رویاروی استماع می کند. آنکه روی سخن گوینده به سوی اوست. مقابل مغایب. آنکه گوینده بدو خطاب کند. || نام و لقب کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ). نام برده شده ولقب گذاشته شده. ( ناظم الاطباء ). || خشم و عتاب کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مخاطب در فرهنگ معین

(مُ طَ ) [ ع . ] (اِمف . ) کسی که با او سخن می گویند.

معنی کلمه مخاطب در فرهنگ عمید

کسی که دیگری با او سخن می گوید، طرف خطاب و صحبت.

معنی کلمه مخاطب در فرهنگ فارسی

طرف خطاب، طرف صحبت، کسی که دیگری بااوسخن می گوید
( اسم ) ۱- روبرو سخن گوینده . ۲- خشم وعتاب کننده جمع : مخاطبین .

معنی کلمه مخاطب در فرهنگستان زبان و ادب

{addressee} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] شخص یا سامانه ای که پیام برایش ارسال می شود
[مهندسی مخابرات] ← مخاطب تماس

معنی کلمه مخاطب در دانشنامه عمومی

مخاطب به شخصی گفته می شود که اخبار رسانه ی مورد نظر را دنبال کند.
به عبارت دیگر مخاطب رپ فارسی کسی است که اخبار رپ فارسی را دنبال کند.
مخاطب رسانه ای به طور کلی به کسی گفته می شود که اخبار رسانه یا خواننده ی مورد نظر خود را دنبال کند.
مخاطب رسانه های جمعی، اغلب جز به صورت پراکنده و غیرمستقیم، قابل مشاهده نیست.
پژوهش ها در حوزه های گوناگون، می توانند صدا و دیدگاه مخاطبان را بازتاب دهند یا از طرف آنان سخن بگویند. با مخاطب پژوهی، می توان فعالیت های خود را تاحدودی در راستای خدمت به مخاطبان قرار داد.

معنی کلمه مخاطب در ویکی واژه

interlocutore
utente
کسی که با او سخن می‌گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه مخاطب

فقال: إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ یعنی فی مخاطبة الاحادیث.
و بوسهل حمدوی مواضعه نبشت در هر بابی با شرایط تمام، چنانکه او دانستی نبشت، که مرد سخت کافی و دریافته بود، و بونصر مشکان عرضه کرد. امیر بخطّ خویش جواب نبشت یکی آنکه تا بوسهل را اندر آن جمالی‌ بزرگ باشد و دیگر که در آن با دیدار و بصارت‌ تمام بود و همه نکت‌ نبشتی؛ و آن را توقیع کرد و نزد وی‌ بردند با چهل و اند پاره‌ نامه توقیعی که من نبشتم که بوالفضلم آن همه و نسخت‌ آن استادم کرد. امیر فرمود وی را خلعتی راست کردند، چنانکه وزیران را کنند که اندر آن خلعت، کمر و مهد بود و ده غلام ترک سوار و صد هزار درم و صد پاره‌ جامه و مخاطبه وی «الشّیخ العمید» فرمود.
نجات داد ز طوفان شها ولای تواش وگرنه نوح مخاطب لقد هلک می‌رفت
فَإِنِ انْتَهَوْا عن الکفر و القتال، فَإِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ، یجازیهم مجازاة البصیر بهم و باعمالهم. قراءت رویس از یعقوب بما تعملون بصیر بتاء مخاطبه.
از پاسخ هائی که مخاطب را به سکوت آرد، در کتاب الحدائق یکی چنین آمده است: به زمان مأمون، مردی دعوی پیامبری کرد. پرسیدندش که معجزه ات چیست؟
او ویدئوهای سخنرانان مسلمان مانند عبدالله عزام در بروکلین را نشان داد که مخاطبانش را تحریک می‌کند که در آمریکا جهاد براه بیندازند.
ای مخاطب از حق به یا علی خطبه های حق از تو منجلی
این سریال در ۳ سپتامبر ۲۰۱۹ در بی‌بی‌سی وان به نمایش درآمد و نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود اختصاص داد. در ژوئن ۲۰۲۰ اعلام شد که سری دوم به بهره‌برداری رسیده‌است.
از اینره چونکه از حق شده مخاطب تو گفتی ما الهین ایم و غالب
این افسانه از بهر آن گفتم تا رای اعلی شاه از بدیهه فکر و اندازه غدر زنان غافل نماند و به قول ایشان بر چنین سیاستی هایل اقدام جایز نبیند که تدارک آن ممکن نبود و در دنیا و عقبی، ملوم و معاقب و مذموم و مخاطب گردد. شاه چون این مقدمات بشنید، مثال داد تا شاهزاده را به حبس برند.