مخابره

معنی کلمه مخابره در لغت نامه دهخدا

( مخابرة ) مخابرة. [ م ُ ب َ رَ ] ( ع مص ) کشاورزی کردن و کشاورزی کردن بر نصف خراج و مانند آن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از تعریفات جرجانی ). کشاورزی کردن بر ثلثی یا ربعی. ( تاج المصادر بیهقی ). ضیعتی را به برزگری فاکسی دادن. ( زوزنی ). مزارعة وکشاورزی کردن بر نصف خراج و جز آن. ( ناظم الاطباء ).
مخابره. [ م ُ ب َ رَ ] ( ع اِمص ) اخبار و اطلاع بهمدیگر رساندن. ( از ناظم الاطباء ). ارسال و دریافت خبر. خبری که بوسیله تلگرام یا تلفن به دست آید و یا ارسال گردد. ج ، مخابرات. و رجوع به همین کلمه شود.
- مخابره کردن ؛ بهم دیگر خبر دادن. ( ناظم الاطباء ). ارسال خبری به وسیله تلگراف یا تلفن.

معنی کلمه مخابره در فرهنگ معین

(مُ بَ رِ ) [ ع . مخابرة ] (مص م . ) ۱ - خبر دادن و خبر گرفتن . ۲ - مکالمه به وسیلة تلفن یا تلگراف .

معنی کلمه مخابره در فرهنگ عمید

۱. خبر دادن.
۲. خبر گرفتن.
۳. مکالمه به وسیلۀ تلگراف یا تلفن.

معنی کلمه مخابره در فرهنگ فارسی

خبردادن، خبرگرفتن، مکالمه بوسیله تلگراف یاتلفن
۱ - ( مصدر ) خبر دادن . ۲ - خبری را بوسیل. تلگراف و تلفن ابلاغ کردن . ۳ - ( اسم ) ابلاغ خبری بوسیل. تلگراف و تلفن . توضیح این کلمه در عربی قدیم بمعنی کشاورزی کردن آمده .
کشاورزی کردن

معنی کلمه مخابره در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مخابره در چند معنی به کار به رفته است.
لفظ مخابره مشتق است از خبار (به فتح خاء) یعنی زمین اسست و نرم.
و یا از خبر (به فتح خاء) به معنی کشت و زرع.
چنان که خبیر به معنی أکار و کشاورز می باشد.
و احتمال دیگر آن است که از خیبر مشتق باشد بدان جهت که نبی اکرم(ص) اراضی خیبر را در مقابل نصف محصول آن به مردم خیبر واگذاشت پس مخابره به معنی معامله اهل خیبر است.
معنای اصطلاحی مخابره
فقهاء در معنی مخابره به مانند مبدء آن اختلاف کرده اند:
برخی معتقدند که مخابره مرادف مزارعه و از لحاظ معنی با آن متحد می باشد.
در تذکرة الفقهاء این قول را مشهور معرفی می کند و جوهری در صحاح می نویسد: «والخبیر الاکار (کشاورز) و منه المخابرة و هی المزارعة ببعض ما یخرج من الارض».
فرق مخابره و مزارعه
و برخی بین آنها فرق گذاشته و گفته اند:
هرگاه شخص زمین خود را به دیگری دهد تا وی در آن زراعت نماید و محصول بین آنها مشترک باشد، اگر بذر از عامل باشد مخابره نامیده می شود و اگر بذر از مالک باشد مزارعه نام دارد.
تذکرة الفقهاء، ج۲، کتاب مزارعه.
و در شرح زرقانی و بدایة المجتهد آورد: «المخابرة کراء الارض بما یخرج منها».

معنی کلمه مخابره در ویکی واژه

مخابرة
خبر دادن و خبر گرفتن.
مکالمه به وسیلة تلفن یا تلگراف.

جملاتی از کاربرد کلمه مخابره

رادیو برای انتقال دستورها و ارتباط بین نیروی ارتش و نیروی‌های دریایی در جنگ جهانی اول استفاده شده‌است، آلمان‌ها از ارتباط رادیویی برای پیغام‌های سیاسی زمانی که کابل‌های زیر دریا توسط بریتانیایی‌ها قطع می‌شد، استفاده می‌کردند. ایالات متحده «اصول چهارده‌گانه» رئیس‌جمهور وقت «وودرو ویلسون» را از طریق رادیو در طول جنگ مخابره می‌کرد.
همزمان با اینکه در مسکو به سر می‌برد و کار می‌نمود، بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ در دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی باکو به‌طور غیره حضوری تحصیل گرفت. او همراه با دیگر آذربایجانیان مقیم مسکو نقش بسزایی در راستای اطلاع‌رسانی و مخابره حقایق ژانویه سیاه به جهان از خود نشان می‌داده‌است.
تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در برلین شرقی (پایتخت جمهوری دمکراتیک سابق آلمان) سفارت ایران در برلین را به اشغال خود درآوردند و به پخش خبر مبارزه انقلابیون تبریز پرداختند، خبر این جریان به سراسر جهان مخابره شد. دانشجویان مقیم اتریش نیز مقارن سفر وزیر امور خارجه ایران که به دعوت صدراعظم و رئیس‌جمهور اتریش به آن کشور رفته بود، در خارج دانشگاه وین، دست به تظاهراتی زدند و شعار خود را «حمام خون در ایران» قرار دادند. آن‌ها می‌گفتند «تعداد بسیار زیادی از مردم به خصوص از شهر تبریز ضمن تظاهرات در زدوخوردهایی که با پلیس صورت گرفت، کشته شده‌اند.»
در تظاهرات حامیان حکومت، گزارش‌هایی مبنی بر وادار کردن دانش آموزان و کارکنان دولتی برای حضور در تظاهرات مخابره شده است.
به تهران مخابره کرد که خلاصه آن عبارت است از:
روز بعد از این اعتراضات گزارش‌هایی از حدود ۳۰۰۰ بازداشت و چند شهید مخابره شد، اما هیچ آمار رسمی در مورد تعداد تلفات وجود ندارد.
انگیزه اصلی ظهور این سامانه‌ها این بود که سامانه‌های نسل دوم اساساً برای انتقال صوت طراحی شده بودند و ویژگی‌های اصلی آن‌ها مانند نرخ مخابره و تأخیر زمانی قابل قبولشان برای کاربردهای صوتی تنظیم شده بود. در کاربردهای انتقال داده نیاز به ارسال با نرخ بالاتر بوده و به‌علاوه ویژگی‌های زیر را دارند:
پس از آنکه انجمن جهانی اسپرانتو در سال ۲۰۰۸ توسط دو تن از نمایندگان پارلمان سوئیس به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل معرفی گردید، در نهایت اجماع بر این شد که زبان اسپرانتو به عنوان نامزد نهائی اعلام شود. مخابره این خبر توسط خبرگزاری فرانسه و آسوشیتد پرس با بازتاب گسترده در خبرگزاری‌های بین‌المللی مواجه شد. دو سال پس از این رویداد، انجمن جهانی اسپرانتو نیز در سال ۲۰۱۰ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی گردید.
یک لینک نقطه به نقطه یک پیوند اختصاصی است که دقیقاً دو امکان ارتباطی را متصل می‌کند (به عنوان مثال، دو گره یک شبکه، یک ایستگاه مخابره داخل ساختمان در ورودی با یک ایستگاه داخلی دیگر، یک مسیر رادیویی بین دو نقطه و غیره)