محیر

محیر

معنی کلمه محیر در لغت نامه دهخدا

محیر. [ م ُ ح َی ْ ی ِ ] ( ع ص ) که سرگشته کند. سرگشته کننده. ( آنندراج ). حیران کننده. || ( اِ ) نام پرده موسیقی موافق تودی هند و بعضی گویندکه پرده حسینی است. ( غیاث ) ( آنندراج ). شعبه ای است از مقام حسینی. از هشتمین نغمه است و یک بانگ دارد یا نیم بانگ. ( تعلیقات بهجت الروح ص 131 ) :
حسینی کز مقامات است برتر
دو گاه آمد قرینش یا محیر.( بهجت الروح ص 44 ).شعبه بیست و چهارم است از شعبات بیست و چهارگانه موسیقی ( به قول مجمع الادوار ). و به قولی شعبه بیست و یکم است ( سرگذشت موسیقی ) و آن هشت نغمه است و دایره 52 و مقلوب الطبقتین دایره حسنی ( مجمع الادوار 2، 30 ). این شعبه با اصفهان و ماهور و راست پنجگاه مناسب است.

معنی کلمه محیر در فرهنگ معین

(مُ حَ یِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) حیران کننده .
(مُ حَ یِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) حیران کننده .

معنی کلمه محیر در فرهنگ عمید

۱. (موسیقی ) گوشه ای در دستگاه های نوا، ماهور، و راست پنجگاه.
۲. از شعبه های بیست وچهارگانۀ موسیقی ایرانی.
۳. (صفت ) [قدیمی] حیران کننده، حیرت انگیز، شگفت آور.

معنی کلمه محیر در فرهنگ فارسی

حیران کننده، حیرت انگیز، شگفت آور
۱ - ( اسم ) سرگشته کننده حیران کننده . توضیح شعب. بیست و چهارم است از شعبات بیست و چهارگان. موسیقی ( بقول مجمع الادوار ) وبقولی شعب. بیست و یکم ( سرگذشت موسیقی ) و آن هشت نغمه است و دایر. ۵۲ و مقلوب الطبقتین دایر. حسینی این شعبه با اصفهان و ماهور و راست پنجگاه مناسب است .

معنی کلمه محیر در دانشنامه عمومی

محیر ( به هلندی: Mheer ) یک منطقهٔ مسکونی در هلند است که در ایسدن - مارخراتن واقع شده است. محیر ۴٫۳۶ کیلومتر مربع مساحت و ۹۶۴ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه محیر

ور راه نیابی نه عجب دارم ازیراک من چون تو بسی بودم گمراه و محیر
وز حجت او جوی به رفق، ای متحیر، داروی دل گمره و افسون محیر
این گزاره ابتدا توسط پیر دو فرما در ۱۶۳۷ در حاشیه کتاب حساب دیوفانتوس حدس زده شد؛ فرما اضافه کرد که اثباتی برای آن دارد، اما به دلیل بزرگ بودن بیش از حد در این حاشیه نمی‌گنجد. با این حال اوایل در مورد آن مشکوک بودند، چون انتشارش توسط پسرش و بدون موافقت پدر و بعد از مرگ او صورت گرفته بود. بعد از ۳۵۸ سال تلاش ریاضیدانان، اولین اثبات موفق در ۱۹۹۴ توسط اندرو وایلز منتشر شد و به‌طور رسمی در ۱۹۹۵ منتشر شد؛ این اثبات در اهدای جایزه آبل به وایلز در ۲۰۱۶ به عنوان «پیشرفت محیرالعقول» توصیف شد. همچنین در آن بخش اعظم قضیه مدولاریتی اثبات شده و رهیافت‌های سراسر نوینی را به سوی چندین مسئله دیگر و تکنیک‌های بالابری (لیفتینگ) مدولاریتی باز کرد.
در بزم مل چو لهجه او گل‌فشان شود گوش قدح چو چشم صراحی محیرست
بلا محو آن کنج چشم مشوش اجل واله آن نگاه محیر