محمدتقی. [ م ُ ح َم ْ م َ ت َ ] ( اِخ ) ابن عبدالرحیم طهرانی رازی. از فقهای امامیه متوفی در شهر اصفهان به سال 1248 هَ. ق. او راست : هدایةالمسترشدین فی شرح اصول معالم الدین ، در اصول فقه. ( از الاعلام زرکلی ج 3 ص 875 ). محمدتقی.[ م ُ ح َم ْ م َ ت َ ] ( اِخ ) حاج محمدتقی فصیح الملک شیرازی متخلص به شوریده. رجوع به شوریده شیرازی شود. محمدتقی. [ م ُ ح َم ْ م َ ت َ ] ( اِخ ) میرزامحمدتقی مستوفی. رجوع به سپهر کاشانی و لسان الملک شود. محمدتقی. [ م ُ ح َم ْ م َ ت َ ] ( اِخ ) شیخ محمدتقی معروف به آقانجفی اصفهانی فرزند حاج شیخ محمدباقر ایوانکیفی از روحانیون متنفذ و متمول اصفهان بود در ربیعالثانی سال 1262 هَ. ق. متولد شد و در شعبان 1332 هَ. ق. درگذشت.وی را مؤلفاتی است که بر کمال فضل او دلالت دارد. محمدتقی. [ م ُ ح َم ْ م َ ت َ ] ( اِخ ) میرزا محمدتقی ، معروف به حجةالاسلام و متخلص به نیر. رجوع به حجةالاسلام شود.
معنی کلمه محمد تقی در فرهنگ اسم ها
اسم: محمدتقی (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: m.-taqi) (فارسی: محمّدتقي) (انگلیسی: mohammad-taghi) معنی: ترکیب دو اسم محمد و تقی ( ستوده و پرهیزگار )، از نام های مرکب، ا محمّد و تقی، ( اَعلام ) ) محمّد تقی اصفهانی ( = آقا نجفی ) : [، قمری] مجتهد با نفوذ اصفهان، دارای کتابهای متعدد در موضوعهای دینی، ) محمّدتقی مجلسی [قرن هجری] پدر محمّدباقر مجلسی، روحانی شیعه ی ایرانی، مؤلف کتابهایی در اخبار و حدیث شیعه، از جمله: شرح تهذیب الحدیث طوسی و ترجمه مَن لایَحضَره الفقیه
معنی کلمه محمد تقی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] محمدتقی (ابهام زدایی). محمدتقی ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • محمدتقی آملی، از علمای معاصر• محمدتقی برغانی، از آل برغانی که از خاندان های مشهور علمی و از علمای مذهبی قزوین و برغان• محمدتقی بافقی، از علمای دین و از مخالفین آشکار رضاخان• محمدتقی بروجردی، از علمای معاصر• محمد تقی بهجت، از علما و عرفای معاصر• محمدتقی بهار، ملقب به ملک الشعرا، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و محقق معاصر• محمدتقی بهلول، از علمای معاصر و مبارزان با طاغوت• محمد تقی تستری، عالم زاهد، محقق بارع، رجالی نام دار قرن چهاردهم• محمد تقی رازی نجفی اصفهانی، از علمای قرن دوازدهم• محمد تقی سپهر، معروف به لسان الملک از مورخین شیعه در قرن سیزدهم• محمد تقی شریعتی، از مصلحان و نوگرایان اسلامی و از پیش قراولان تفکر جدید اسلامی در ایران معاصر• محمد تقی شیرازی، از علمای قرن سیزدهم• محمد تقی فخلعی، محقق و استاد یار دانشگاه فردوسی مشهد• محمد تقی فلسفی، خطیب و عالم معاصر• محمد تقی مصباح یزدی، از علمای بنام و مفسران معاصر• محمد تقی نوری، منشی و بعدها وزیر محمد ولی میرزا، والی خراسان در دهه های نخست فرمان روایی فتحعلی شاه قاجار• محمد تقی مجلسی، از فقها و محدثین قرت یازدهم• محمد تقی جعفری، متفکر و عالم دینی معاصر• محمدتقی جورابچی، یکی از تجار دوره مشروطه • سیدمحمدتقی حکیم، از عالمان معاصر خاندان طباطبایی حکیم و از استادان حوزه علمیه نجف• سید محمد تقی خوانساری، از علما و فقهای بزرگ شیعه• سید محمدتقی مصطفوی، از باستانشناسان معروف ایران• سید محمد تقی مدرسی، مؤلف تفسیر «من هدی القرآن»• سید محمد تقی معصومی اشکوری، عالم ربانی و متألّه قرآنی و از شاگردان مرحوم آیة الله آقا سید موسی زرآبادی و میرزا مهدی اصفهانی• سید محمدتقی جلالی حسینی، از علمای معاصر شیعه• سیدمحمّدتقی بن سیدحسن بحرالعلوم، از علمای بزرگ و از خاندان بحرالعلوم• سیدمحمدتقی بن سیدمحمدرضا بحرالعلوم، از علمای بزرگ و از خاندان بحرالعلوم• سیدمحمدتقی قزوینی، از علما، عرفا و دانشمندان مجاهد برجسته ایران در قرن سیزدهم هجری ...
معنی کلمه محمد تقی در ویکی واژه
امامجواد امام نهم شیعیان، ملقب به جواد به معنی بخشنده است. این اسامی با زبان و ادبیات مدینه، مهد فرهنگ و تمدن اسلام تفاوت بسیار دارد، پس از ایران، سه شهر شام (دمشق)، بغداد و کوفه ظاهرا نقش بیبدیل در غنای زبان عربی یا اسلامی داشتند.
جملاتی از کاربرد کلمه محمد تقی
اسمش میرزا صادق و در همهٔ فنون کامل و بر همگنان فایق. به وفور خصایل محموده و شمایل مسعوده محسود اهل آفاق و در طریق طریقت طاق. به خدمت فخرالعارفین میرزا محمد تقی ملقب به مظفرعلی شاه مشرف گردیده، اخلاص و ارادت آن جناب را گزیده، صدق علی شاه نام یافته. این بیت از اوست:
محمد تقی آن کو به زهد مشهور است دگر علی نقی آن امام ماه لقا
سپهر جلالت محمد تقی خان که آمد جلالش فلک را مسلم
سید حسین بروجردی از دارالتقریب که در سال ۱۳۲۷ در قاهره با دبیر کلی شیخ محمد تقی قمی شکل گرفت، حمایت میکرد. محمد واعظزاده خراسانی از شاگردانش که با دارالتقریب مصر ارتباط داشت، میگوید توجه بروجردی به تقریب مذاهب اسلامی نشانگر اهتمام وی به وحدت و انسجام مسلمانان است.
بحق اختر برج شرف امام سپهر محمد تقی آن آفتاب عزت و جاه
سرانجام اکثریت جامعهٔ شیعه، امامت محمد تقی را پذیرفتند؛ هرچند که این پذیرش با استدلالهای متفاوتی انجام شد. گروهی بر این عقیده بودند که امامت محمد تقی حق و صحیح است و او پس از رسیدن به سن بلوغ و بهدست آوردن شرایط علمی لازم، امام خواهد بود و علمش را از طریق کتابهای پدرانش بهدست خواهد آورد. گروهی دیگر بر این اعتقاد بودند که خداوند علم و امامت را به هرکس بخواهد میدهد حتی اگر آن شخص کودک باشد مانند عیسی و یَحیَی بن زَکَریّا که در کودکی پیامبر شدند، آنچنانکه محمد تقی در اثبات جانشینی خود، به جانشینی سلیمان برای داوود، جانشینی یحیی برای زکریا و نبوت عیسی در سنین خردسالی استدلال کردهبود. سرانجام نظریهٔ دوم پذیرش بیشتری در جامعهٔ شیعه یافت.
در دورانِ امامتِ محمد تقی، به دلیل گسترش جمعیتِ شیعه تا شرقِ مراکزِ سنتیِ آن در عراق و عربستان، و نیز به دلیل سنِ پایینِ محمد تقی، در اوایل امامتش، نقش وکیل در نظارت بر امور روزانهٔ شیعیان به مقدار زیادی افزایش پیدا کرد. محمد تقی تماس همیشگی خود با پیروانش را از طریق نامهنگاری حفظ میکرد. در یکی از احادیث شیعه، پدرش رضا او را به خاطر نوشتن نامههای «بسیار زیبا» در زمانی که او هنوز پسری جوان بود ستوده است. نامههای او موضوعات گستردهای را در بر میگرفت اما عموماً پاسخهایی به سوالات فقهی، خصوصاً دربارهٔ مسایلِ شخصیِ ازدواج، طلاق، و ارث بود.
چو شد دلگشا آن دل افروز باغ به حکم محمد تقی خان بنا
به دلیل اختناق موجود و همچنین گسترش جمعیت شیعه، ارتباط محمد تقی با شیعیانش بیشتر از طریق نامهنگاری بود. محمد تقی همچنین وکلای زیادی در اقصی نقاط حکومت اسلامی داشت که به نمایندگی از او امور شیعیان را سامان میدادند. این شبکهٔ وکالت که در دوران ائمهٔ پیشین بنیان گذاشته شدهبود، کمکم شکل سیاسی پیدا کرد. مأمون که محمد تقی را با شورشهای پراکندهٔ شیعیان مرتبط میدانست، برای کنترلش، او را به بغداد فراخواند و دخترش امفضل را به ازدواج او درآورد. عباسیان که این ازدواج و ورود محمد تقی به دستگاه خلافت را برخلاف منافع خود میدانستند، با برگزاری مناظرههای علمی، سعی در کم کردن اعتبار او کردند.
پدر وی شیخ محمدباقر نجفی مسجد شاهیان اصفهانی فرزند شیخ محمدتقی رازی یا (شیخ محمد تقی راضی) سر سلسله خاندان نجفی اصفهانی و مادر وی زمزم بیگم دختر دوم سید صدرالدین عاملی از علما و مراجع بزرگ بودند.
گلبرگ نو دمیدهٔ محمد تقی که بود پاکیزه طینت و ملکی خوی و پاکزاد
احمد وائلی در حوزه علمیه نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت و از درس سید محمد تقی حکیم، علی کاشف الغطا، محمد رضا مظفر و محمد تقی ایروانی بهره برد و در مرحله درس خارج فقه و اصول نیز نزد سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم و محمد باقر صدر کسب علم کرد.
به مناسبت درگذشت کلنل محمد تقیخان پسیان
سپهر ایالت جهان عدالت طراز جلالت محمد تقی خان
محمد تقی ادیب نیشابوری(۱۲۷۳-۱۳۵۵ خورشیدی) مشهور به ادیب ثانی
دوستداران به حدس و قیاس و نه علم و شناس، گفتند سواری بدین سیاق و شمایل با یراق و حمایل نه از مرز خراسان و عراق است، همانا از پهنه خوارزم و قبچاق است. لرزلرزان و ترس ترسان با صد اعوذ و ان یکاد پیش رفتم و به تشویش هر چه تمام تر گفتم خیر باد، از کجائی و از چه جا آئی؟ گفت از روستای گرگان. گفتم از دوستان چه خبر؟ گفت از خردان یا بزرگان؟ گفتم مقصود سلامت و صحت حاجی است، گفت سالم و ناجی است. گفتم بستگانش؟ گفت رستگانند. گفتم پیوستگان؟ گفت از بلاجستگان. گفتم ایشان را خود به چشم دیدی؟ به خشم گفت دیدم. گفتم به زبان خود حال جستی؟ گفت دراز مکش، از دگران پرسیدم.گفتم بر صدق مقالت چه نشان است؟ گفت کوتاه کن وثاقش در سرای محمد تقی خان است. گفتم تمنای بیش از این بیان است. گفت خاموش زی پسر عمش در دامغان است. گفتم گفته زیاده کن و شنفته اعاده، باد به حنجر افکند و دست به خنجر برد. عقد کلام گسیختم و دو پای دیگر وام کرده چارگامه گریختم و گفتم هیهات هیات شیطان داری و کلام رحمن، آثار عزرائیل و اخبار جبرئیل.
امامزاده سید ولی از نوادگان محمد تقی پیشوای نهم شیعیان است.