محصول

معنی کلمه محصول در لغت نامه دهخدا

محصول. [ م َ] ( ع ص ، اِ ) حاصل شده. ( مهذب الاسماء ) ( منتهی الارب ). گردآمده. ( ناظم الاطباء ). نتیجه. حاصل : محصول آن حرکت آن بود که سلطان را کلفت معاودت و مشقت مراجعت تحمل بایست کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 211 ).
ما درس سحر در ره میخانه نهادیم
محصول دعا در ره جانانه نهادیم.حافظ.|| نفع. سود. ( ناظم الاطباء ). درآمد. بهره به دست کرده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || غله و مجموع آنچه از چیزی حاصل شده و به دست آید. آنچه از راه کشاورزی و باغداری حاصل شود. درود حاصل. خرمن. توده. ( ناظم الاطباء ). خرمن.

معنی کلمه محصول در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) ۱ - حاصل شده ، به دست آمده . ۲ - حاصل زراعت و مانند آن .

معنی کلمه محصول در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] حاصل، نتیجه.
۲. (کشاورزی ) حاصل زراعت.
۳. فرآورده

معنی کلمه محصول در فرهنگ فارسی

حاصل، حاصل زراعت، خالص هرچیزکه بدست آید
( اسم ) ۱ - آنچه که عاید شخص شود بدست آمده حاصل شده : مادرس سحر در ره میخانه نهادیم محصول دعا در ره جانانه نهادیم . ( حافظ ) ۲ - آنچه که از زراعت بدست آید حاصل . ۳ - خرمن توده . ۴ - مجموع . ۵ - نفع سود . ۶ - باج خراج جمع : محصولات .

معنی کلمه محصول در فرهنگستان زبان و ادب

{crop} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] فراوردۀ حاصل از خاک و فراورده های دامی
{yield} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] مقدار واقعی یا تخمینی چوب یا گیاه یا جانوری که از جنگل یا زیستگاه حیات وحش میتوان برداشت کرد

معنی کلمه محصول در دانشنامه آزاد فارسی

محصول (crop)
هر فرآوردۀ گیاهی روییده یا برداشت شده برای مصرف انسان. در سراسر جهان بیش از ۸۰ نوع غله کشت می شود که بیشتر مواد غذایی، و الیاف، کائوچو، دارو، رنگ و جز آن ها از این راه تأمین می شود. محصولات مختص صادرات را محصول فروشیمی گویند. پس کشتبه کاشت میان دو کشت عمده اطلاق می شود. محصول به چهار دستۀ اصلی تقسیم می شود: ۱. محصولات غذایی که تأمین کنندۀ بخش وسیعی از نیاز انسان در سراسر جهان است. انواع اصلی آن عبارت اند از غلات، ریشه های خوراکی، حبوبات(نخودو لوبیا)، سبزیجات، میوه، دانه های روغنی، آجیل درختی، نیشکرو ادویه. غلات بخش بزرگی از مواد غذایی انسان را تشکیل می دهند؛ ۲. علوفه، مانند علفو شبدر، که برای خوراک دام کشت می شوند. علوفه بسیار بیشتر از سایر مواد کشت می شود. علف زارها، در این دسته، بیشترین محصول جهان را تشکیل می دهند و گونه های وحشی را نیز دربرمی گیرند؛ ۳. محصولات الیافی، الیاف سبزیجات را تولید می کنند. در نواحی معتدل کتانو شاهدانهمی روید، اما ارزشمندترین محصولات الیافی عبارت اند از پنبه، کنفو الیاف آگاوکه بیشتر در نواحی استوایی کشت می شوند. پنبه مهم ترین محصول این دسته است؛ ۴. محصولات متفرقهشامل توتون، کائوچو، گل های تزیینی و گیاهانی است که از آن ها عطر، دارو و رنگ پارچه تولید می شود.
محصول (المحصول) (کتاب). مَحصول (المَحصول) (کتاب)
تألیف فخر رازی، کتابی به عربی، در اصول فقه. اثریمهم، که تلخیصی عالمانه از چهار منبع مهم اهل سنت در علم اصول فقه، مستصفی، اَلبُرهان، اَلْعَهد، و اَلْمُعتَمِد، است و به شیوۀ متکلمان، یعنی بدون تقیّد به فروع فقهی مذهبی خاص نوشته شده است.

معنی کلمه محصول در ویکی واژه

manifattura
raccolto
حاصل شده، به دست آمده.
حاصل زراعت و مانند آن.

جملاتی از کاربرد کلمه محصول

گویند که در روز نخستین دل و دستش ضامن شده محصول یم و حاصل کان را
در جست و جوی وصل تو آمد به سر عمرم ولی نبود به جز بی حاصلی محصول جست و جوی من
محصول من از باده پرستی غم تست مقصود ز هشیاری و مستی غم تست
چه محصول چون در حصولِ مرادی به وصل از میانی کناری ندارم
مرآت جمال حق دل ماست محصول دو کون حاصل ماست
اینجا پاداش هر چه کردم دیدم اینجا محصول هرچه کشتم دیدم
محصول عمر خود را در کار خویش کردم یک پرتو از جمالت در کار و حاصلم نه
مطرب کجاست تا همه محصولِ زهد و عِلم در کارِ چنگ و بَربَط و آوازِ نِی کُنَم
خاطر از محصول کشت ناامیدی جمع شد آنچه در دل نگذرد، باران ابر رحمت است