محصور

معنی کلمه محصور در لغت نامه دهخدا

محصور. [ م َ ] ( ع ص ) احاطه کرده شده. ( از منتهی الارب ). محاصره کرده شده. دربندان شده. احاطه شده. ( ناظم الاطباء ). به محاصره افتاده.حصاری کرده شده. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). شهربندشده.
- محصور شدن ؛ احاطه شدن. محاط گشتن. دربندان و شهربندان شدن.
- محصور کردن ؛ احاطه کردن. فراگرفتن :
تگ او گر کند عجب نبود
وهم را در صمیم دل محصور.مسعودسعد.- محصور گردیدن ؛ محصور گشتن. محصور شدن : یمین الدوله و قراچه بیگ و شهاب وزیر محصور گشتند. ( تاریخ بخارا ص 30 ).
|| محاطشده از دیوارو حصار. ( ناظم الاطباء ). حصار کرده. || بازداشته. ( آنندراج ). محبوس. نگهداشته شده :
فروریزی به خم خسروانی
نظر داری درو یکسال محصور.منوچهری.|| مرد شکم گرفته که غائط در شکم وی حبس شده باشد. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). آن که شکم او قبض آورده. ( آنندراج ). شکم گرفته. الذی عسر علیه قضاء حاجته من دبر. ( مهذب الاسماء ). رجوع به حصر شود. || بعیر محصور؛ شتری که بر پشت وی حصار بسته باشند. ( منتهی الارب ). || ( اصطلاح نجومی ) کوکبی که در حصار است و آن را مضغوط خوانند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). رجوع به مضغوط شود. || ( اصطلاح فقهی ) کسی که موفق به اجرای حج دسته جمعی نشود و از عمل به احکام حج محروم گردد : اگر محصور عمره بگرفته باشد هر چه ما گفتیم بکند و عمره فریضه باشد بر وی. ( ترجمه النهایه طوسی ).

معنی کلمه محصور در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) محاصره شده .

معنی کلمه محصور در فرهنگ عمید

۱. ویژگی زمینی که دور آن دیوار کشیده شده.
۲. (اسم، صفت ) محاصره شده.
۳. [قدیمی] منحصر.
۴. [قدیمی، مجاز] اسیر.

معنی کلمه محصور در فرهنگ فارسی

حصارشده، دیوارکرده شده، زمینی که اطراف آن دیوارکشیده شده
( اسم ) ۱ - حصار کرده گرداگرد فرا گرفته ( مثل زمین ) . ۲ - بازداشته . ۳ - آنکه شکمش قبض آورد . ۴ - کسی که موفق باجرای حج دسته جمعی نشود و از عمل باحکام حج محروم گردد : اگر محصور عمره بگرفته باشد هر چه ما گفتیم بکند و عمره فریضه باشد بر وی .

معنی کلمه محصور در دانشنامه عمومی

محصور یا گرفتار ( ایتالیایی: L'assedio ) یک فیلم درام رمانتیک به کارگردانی برناردو برتولوچی است که سال ۱۹۹۸ اکران شد. از بازیگران آن می توان به تندی نیوتون و دیوید تیولیس اشاره کرد.

معنی کلمه محصور در ویکی واژه

محاصره شده.

جملاتی از کاربرد کلمه محصور

کشیدتخته پل ودرببست وشد محصور حصار داد به آیین جنگیان رستم
یقین هر چند می‌جوید گمان هر چند می‌پوید نه محصور یقینستی نه مغلوب‌ گمانستی
بخشی از ارتش ارمنستان از یگان‌های استقرار یافته در بخش ارمنی‌نشین شوروی سابق هستند که غالباً یگانهایی از گارد هفتم نیروی زمینی متعلق به حوزه نظامی ترانس کاکازیان می‌باشند. از آنجا که ارمنستان به خشکی محصور است، فاقد نیروی دریایی است.
مکارم ملکی در صفات او موجود مناقب بشری در وجود او محصور
کوشک‌ها هر جای محصور از درخت چون حصاری استوار آید همی
در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۹، محققان دانشگاه‌های سن دیگو و ویرجینیا، یک مکانیسم دفاعی مبتنی بر ریزکد را به نام محصور سازی حساس به بافت پیشنهاد کردند که با اجرای جریان تزریق پویا به صورت جراحی نرده‌ها، با تنها ۸ درصد تخریب عملکرد در برابر تعدادی از گونه‌های اسپکتر محافظت می‌کند. .
همه در مدح تو محصور بود کام دلم همه بر یاد تو مقصور بود لذّت من
نه جایگاه مقام و نه راه بیرون شو بر آستان تحیّر بمانده ام محصور
این تعبیر از مازندران، به ویژه مازندران ایران زمانی قوت می‌گیرد که این سرزمین در گذشته همواره محصور در میان دژها و کوه‌ها بوده است و چنان‌که مورخانی چون استرابو در توصیف هیرکانیا نقل می‌کنند، به علت هجوم مکرر قبایل بدوی، سایر مناطق بدون حصار طبیعی، مانند دشت گرگان یا سایر مناطق قابل نفوذ، توسط دیوارهایی بلند محصور می‌شده است. این برداشت از معنی مازندران، با مازندران شاهنامه هم تا حدودی تناسب دارد، و البته با برخی نقاط دیگر که به مازندران شهرت دارد.
نمود پرتو آن نورم از صحیفه عمر شرور نامتناهی ذنوب نامحصور
تگ او اگر کند عجب نبود وهم را در صمیم دل محصور
هر شاخهٔ دوستی ات محصور نور کوچک خود است
و اما امراض قوت دفع، اگرچه نامحصور باشد، اما تباه ترین آن امراض سه مرض است: یکی غضب و دوم جبن و سیم خوف. و اول از افراط تولد کند، و دوم از تفریط، و سیم با رداءت قوت مناسبتی دارد و تفصیل علاجات اینست:
امید هست که مهر لب سؤال شود عنایتت که چو عصیان ماست نامحصور
استان ارتفاعات شرقی محصور در میان استان‌های مادانگ ، موروبه ، خلیج و چیمبو است. از نظر راه‌های ارتباطی و فرودگاه‌ها این استان کاملاً غنی است.
بیابان آتاکاما خشک‌ترین مکان بر روی زمین می‌باشد. دلیل این خشکی هم محصور بودن از دو طرف به‌وسیلهٔ کوه‌های آند و ارتفاعات ساحلی اقیانوس آرام است. فشار بالای اتمسفر بر روی کوه‌های آند باعث خشکی هوا شده و به دنبال آن هوای سرد که در طبقات بالایی جو فشرده می‌شود، به سمت پایین زمین و بیابان آتاکاما حرکت می‌نماید. این هوای خشک که هیچ بخار آبی به همراه ندارد، به آسانی توسط خورشید گرم شده و باعث افزایش دمای سطح زمین می‌گردد.