محرابی

معنی کلمه محرابی در لغت نامه دهخدا

محرابی. [ م ِ ] ( ص نسبی ) آنکه اهل محراب و ملازم آن است.
- زاهد محرابی ؛ پارسا که پیوسته ملازم محراب و مقیم محراب است :
رخ او چون رخ آن زاهد محرابی
بر رخش بر، اثر سبلت سقلابی.منوچهری. || نوعی از شمشیر. ( غیاث ) ( آنندراج ). قسمی از شمشیر. ( ناظم الاطباء ). || مسجد. ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ). || قوسی. کمانی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- ابروان محرابی ؛ کمانی :
نماز در خم آن ابروان محرابی
کسی کند که به خون جگر طهارت کرد.حافظ. || هر چیز که به شکل محراب باشد.
- ریش محرابی ؛ همانند محراب در هیأت.

معنی کلمه محرابی در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] ۱ - (ص نسب . ) منسوب به محراب . ۲ - (اِ. ) مسجد. ۳ - نوعی شمشیر.

معنی کلمه محرابی در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) منسوب به محراب : ۲ - ( اسم ) مسجد . ۳ - نوعی شمشیر.

معنی کلمه محرابی در ویکی واژه

منسوب به محراب.
مسجد.
نوعی شمشیر.

جملاتی از کاربرد کلمه محرابی

چه محرابی ست طاق ابروانت که در هر گوشه اش مستی ست خفته
در نماز عاشقی شب‌ها فغانی تا به روز حالتی دارد به محرابی که می‌سوزد مرا
ندانم ابروی شوخت چگونه محرابیست که گر ببیند زندیق در نماز آید
آرامگاه مریم مقدس (عبری: קבר מרים‎) در پایین کلیسایی در کوه زیتون قرار دارد که نزدیک به شهر اورشلیم در فلسطین است. اولین قبر در قرن اول میلادی برای مقبره مریم ساخته شد و در قرن پنجم میلادی، قسمت‌های بیشتری به آن اضافه شد. بعد از تصرف این منطقه توسط صلاح‌الدین ایوبی، محرابی که به سمت شهر مکه است، در آن ساخته شد.
بعد از اینکه این ماجرا در یکی از کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌شود فردی در دفاع از محرابیان پیشنهاد می‌دهد که شما اختراع را ببرید ببینید این آقا اصلاً می‌تواند متن این اختراع را بخواند، ایشان حتی دیپلم هم ندارد، مخترع هم نیست، نمایندگان کمیسیون هم تحقیقاتی به عمل می‌آورند و مشخص می‌شود نامبرده دارای مدرک فوق‌لیسانس دهه ۶۰ از دانشگاه تهران است، و ۲۳ سال است که معلم است.
در سال ۱۳۸۸ به دنبال انتشار خبری مبنی بر حکم وزیر صنایع و معادن (علی‌اکبر محرابیان) برای برکناری احمد قلعه‌بانی از ریاست ایدرو، یک مقام عالی اجرایی کشور (اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد) به این موضوع واکنش نشان داد و با آن مخالفت کرد و به دنبال این مخالفت برکناری قلعه بانی، لغو .
آشا محرابی فرزند اسماعیل محرابی بازیگر سینما و تلویزیون است.
به ترک سجدهٔ ظاهر مخوانم کافر ای منکر که پنهان حالتی دارم به محرابی که من دانم
ظفر را قبله شد محرابی رام به پشتش دل قوی چون دین اسلام
تاکنون موضع‌گیری رسمی از سوی هیچ کشوری به مبدأ این بدافزار اشاره مستقیم نکرده، با این حال برای نخستین بار مانی محرابی عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین‌الملل ایران در گفتگو با بخش جهانی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به سیا به همراه سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل، موساد را مسئول این بدافزار معرفی و هدف آن را آسیب‌رسانی به ساختار برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد. این ادعا با واکنش مسئولان دولت اسرائیل مواجه شد.
در سال ۴۱۱، آندوسیدس پس از تأسیس دولت الیگارشی چهارصد نفره به آتن بازگشت، به این امید که خدمات خاصی که به کشتی‌های آتن در ساموس ارائه کرده بود، مورد قدردانی قرار گیرد. اما به محض این که الیگارشی‌ها از بازگشت آندوسیس مطلع شدند، رهبرشان، پیساندر، او را دستگیر کرد و به حمایت از حزب مخالف خود در ساموس متهم نمود. در طول محاکمه، آندوسیس، که خشم حاکم بر خود را می‌دید، به سوی محرابی که در دادگاه قرار داشت جُست و در آنجا حالت یک تواب را به خود گرفت. این کار جان او را نجات داد، اما او به زندان محکوم شد ولی بلافاصله او آزاد شد یا از زندان گریخت.
آلبرت محرابیان (متولد سال ۱۹۳۹ در یک خانواده ارمنی در ایران)، در حال حاضر استاد بازنشسته روانشناسی، دانشگاه کالیفرنیا)، او بیشتر بخاطر نوشته‌هایش در اهمیت نسبی پیام‌های کلامی و غیر کلامی شناخته شده‌است. یافته‌های او دربارهٔ پیام‌های متناقض احساسات و حالت در سمینار ارتباطات انسانی در سراسر جهان نقل شده‌است، و همچنین به عنوان قانون ۷٪ -۳۸٪ -۵۵٪ شناخته شده‌است.
نیست غیر از تیغ، محرابی، سر تسلیم را می‌خورم صد زخم جانفرسا و خندانم چو شمع
نحوه انتشار حکم دادگاه به گونه‌ای بود که گویی بنده یا آقای محرابیان مرتکب خلاف شخصی شده‌ایم در حالیکه دادگاه با رای خود صرفاً حق ثبت اختراع را لغو کرده‌است و نه محکومیت فردی یا چیز دیگری!
قبله بتخانه را گویند ابروی بت است در نماز این است محرابی که می‌سوزد مرا
آشا محرابی (زادهٔ ۳۱ مرداد ۱۳۵۲) بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است. وی دارای تحصیلات در رشتهٔ زبان انگلیسی و روابط بین‌الملل و بازیگری و کارگردانی است.
چون زنخدان شاهدان و برنگ چون رخ زاهدان محرابی
ذات را هم بجو که دریابی گر ز اهل نماز و محرابی
اسماعیل محرابی (زادهٔ ۱۳۲۳) بازیگر ایرانی است. او بازیگری در سینما را از سال ۱۳۵۹ با کرکس‌ها می‌میرند آغاز کرد. دیگر نقش‌های او شامل بازی در مجموعهٔ تلویزیونی تاریخی سربداران (۱۳۶۲) و فیلم درام کیک محبوب من (۱۴۰۲) می‌شوند.
پیش گیسویت شبستانی نکوست طاق ابروی تو محرابی خوشست