محبوبه

محبوبه

معنی کلمه محبوبه در لغت نامه دهخدا

( محبوبة ) محبوبة.[ م َ ب َ ] ( اِخ ) نامی مدینه رسول اﷲ را. ( دمشقی ).
محبوبة. [ م َ ب َ ] ( ع ص ) تأنیث محبوب. ج ، محبوبات. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
محبوبه. [ م َ ب َ ] ( ع ص ) محبوبة. رجوع به محبوبة شود.

معنی کلمه محبوبه در فرهنگ معین

(مَ بَ یا بِ ) [ ع . محبوبة ] (اِمف . ) معشوقه .

معنی کلمه محبوبه در فرهنگ عمید

محبوب (زن ).

معنی کلمه محبوبه در فرهنگ فارسی

مونث محبوب
( اسم ) مونث محبوب زنی که مورد محبت مردی واقع شده معشوقه : بگشوده گره ز زلف زر تار محبوب. نیلگون عماری . ( دهخدا مجموع. اشعار ) جمع : محبوبات .
نام مدینه رسول الله را

معنی کلمه محبوبه در فرهنگ اسم ها

اسم: محبوبه (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: mahbube) (فارسی: محبوبه) (انگلیسی: mahbube)
معنی: دوست، مورد علاقه و محبت، معشوق، نام گیاهی ( محبوبه ی شب )، محبوب ( زن )، معشوقه، + نک محبوب، مؤنث محبوب، دوست داشتنی، مورد محبت

معنی کلمه محبوبه در دانشنامه عمومی

محبوبه (فیلم ۱۹۷۶). محبوبه ( به هندی: Mehbooba ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۶ و به کارگردانی شاکتی سامانتا است. در این فیلم بازیگرانی همچون راجش خانا، هما مالینی، پریم چوپرا، نظیر حسین، آسرانی، لیلا میشارا، یوگتا بالی ایفای نقش کرده اند.
محبوبه (فیلم ۲۰۰۸). محبوبه ( به هندی: Mehbooba ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۸ و به کارگردانی افضل خان است. در این فیلم بازیگرانی همچون سانجی دات، اجی دیوگن، قادرخان ایفای نقش کرده اند.
فردی به نام کاران داریوال ( اجی دیوگن ) نقاشی یک دختر را که در خیال خود دیده می کشد و در ذهن خود عاشق این دختر است. تا اینکه روزی دختری به نام وارشا ( مانیشا کویرالا ) را می بیند که بسیار شبیه دختر رویاهای اوست. کاران از دختر خواستگاری می کند اما او چون از ازدواج قبلی خود لطمه فراوانی دیده و همسر سابقش او را آزار داده حاضر به ازدواج نیست. سرانجام وارشا می پذیرد با کاران ازدواج کند و همراه او به هند برود.
شراوان ( سانجی دات ) برادر کاران است او هم مدتی است به هند بازگشته است و پس از جدایی از همسرش بسیار ناراحت است او به خاطر اینکه همسر سابقش پایال را اذیت کرده است بسیار ناراحت است و عذاب وجدان دارد. او به کاران می گوید پایال زیباترین زن بوده است و کاران هم همین حرف را در مورد وارشا می زند آن ها شرط می بندند تا روز عروسی شراوان وقتی صورت وارشا را دید نظرش را دربارهٔ اینکه کدامیک زیباتر هستند بدهد او بعد از برداشتن روی وارشا می فهمد او همان پایال است اما چیزی به کاران نمی گوید.
کاران متوجه تغییر حالت برادرش می شود و پس از تحقیق با ارسال عکس همسر سابق برادرش از سوی شرکت او پی به حقیقت می برد. کاران که از این وضع ناراحت است می خواهد خودکشی کند تا شراوان به خواسته اش برسد و با سرعت ماشینش را به سمت قطار هدایت می کند اما در لحظه آخر شراوان او را نجات می دهد و خودش کشته می شود.

معنی کلمه محبوبه در ویکی واژه

معشوقه.

جملاتی از کاربرد کلمه محبوبه

دادگاه رسیدگی به اتهامات رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی و محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد. این دو مادر به واسطه فعالیت‌های ضد حکومتی خود بازداشت و محاکمه شدند.
گفت المرء مع محبوبه لا یفک القلب من مطلوبه
و قیل «نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ای نوصل کلّ مرید الی مراده و کلّ محبّ الی محبوبه و کلّ مدّع الی دعواه و کلّ منتم الی من کان ینتمی الیه.
گفت با محبوبه کای آرام جان بعد مرگم باش آرام و صبور
وی هیچ‌گاه حاضر نشد حجاب خود را کنار بگذارد و پیش از این گفته بود اگر زمانی مجبور به این کار شود ورزش را کنار خواهد گذاشت. هیچ زن ورزشکار المپیکی مانند او تا این حد سریع توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب نکرده و سوژه خبرنگاران خارجی نبوده‌است. هرچند بعد از آن، محبوبه می‌بایست پاسخگوی اتهامات نادرست همسایه‌ها و پلیس شهر کابل می‌بود.
پس مراد از دوستی خدا بنده غیر عاصی را این است که پرده از پیش دل او بر می دارد و جمال خود را به دیده دل او می نماید و او را توفیق وصول به بساط قرب خود عطا می فرماید و خانه دل او را از غیر خود می پردازد و موانع وصول به او را از راه او پاک می سازد: «ذلک فضل الله یوتیه من یشاء» و علامت بنده محبوب خدا آن است که او خدا را دوست داشته باشد و او را بر همه محبوبهای خود اختیار کند و ببیند که اسباب توفیق و سعادت او باطنا و ظاهرا مهیا شود، و از معاصی او را باز می دارد و چون از یاد خدا غافل می شود امری حادث می کند که او را به یاد خدا می اندازد و چون میل دنیا می کند او را به محنتی گرفتار می کند که رغبت او از دنیا کم می شود و او را به غیری وانمی گذارد، بلکه امر ظاهری و باطنی و پنهانی و آشکار او را خدا خود انجام می دهد و همه هموم او را یک هم می کند و دل او را از دنیا سرد می سازد و او را از مردم بیگانه می گرداند و لذت مناجات خود را به او می چشاند.
محبوبه در آخرین مصاحبه‌اش با مسئولان طرح همبستگی المپیک، گفته‌است:
به تزویج محبوبه‌ای میل کرد که سترش عفاف است و زیبش هنر