محاکمات

معنی کلمه محاکمات در لغت نامه دهخدا

محاکمات. [ م ُ ک َ ] ( ع اِ ) ج ِ محاکمه ، بمعنی رفع نمودن خصومت. ( غیاث ) ( آنندراج ). دیوان عدالت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه محاکمات در فرهنگ عمید

= محاکمه

معنی کلمه محاکمات در فرهنگ فارسی

نام کتابی است که مولفش قطب الدین محمد بن محمد بن رازی از شاگردان عضدالدین ایجی است . مولف در این کتاب فخر رازی و خواجه نصیر طوسی را ( بمناسبت اختلاف آندو استاد در شرح اشارات ) محاکمه کرده است .
( مصدر و اسم ) جمع محاکمه .

معنی کلمه محاکمات در دانشنامه آزاد فارسی

محاکمات (المحاکمات). مُحاکمات (المُحاکمات)
از قطب الدین رازی، کتابی به عربی، در فلسفه. این اثر مهم فلسفی، داوری قطب رازی، میان شرح های نصیرالدین طوسی و فخر رازی، بر اشارات ابن سینا است. قطب رازی در این اثر، همچون فیلسوفی ژرف اندیش و بی غرض، با شرح خویش بر اشارات ابن سینا، درصدد نشان دادن نقاط قوت و ضعف این دو شارح در بخش های منطق، طبیعی و الهی است. این کتاب در طول تاریخ خود، همواره مورد بحث و قضاوت بوده، و بر آن حواشی گوناگونی نوشته شده، مانند حاشیۀ فاضل باغنوی، حاشیۀ آقاحسین خوانساری و گزارش های میر سید احمد علوی در کحل الابصار. این اثر، افزون بر چاپ سنگی (۱۲۸۱ق) در حاشیۀ شرح الاشارات طوسی، در پاورقی شرح اشارات (۳جلدی، تهران، ۱۳۷۷ق) و همراه حاشیۀ باغنوی (استانبول، ۱۲۹۰ق) چاپ شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه محاکمات

اسماعیل خان پس از پایان دوره نمایندگی‌اش رئیس محاکمات وزارت خارجه (مسئول امور حقوقی و قضائی اتباع بیگانه) شد. اما پس از یک سال در زمانی که وثوق‌الدوله وزیرخارجه وقت به سفر خارج رفته بود، به سبب جعل حکمی از این وزارت‌خانه اخراج شد اما در سال ۱۲۹۶ که وثوق‌الدوله بار دیگر وزیرخارجه شد، او را به این وزارت‌خانه برگرداندند و به عنوان وزیرمختار (سفیر) راهی اسپانیا شد.
در جریان محاکمات مشخص شد که تکبعلی‌زاده معتاد و بیکار بوده و وابستگی به حکومت شاه نداشته‌است. او این حرکت را در جهت پیشبرد مقاصد انقلاب انجام داده بود.
ورود ناگهانی علی محمد افغانی درابتدای دهه ۱۳۴۰ به صحنه ادبیات داستانی ایران، با رمان هزار برگی شوهر آهو خانم یک حادثه بود. تا آن هنگام، دراین صحنه نامی از او نبود، گرچه زندانیان سیاسی پس از کودتا یا آن‌ها که اخبار کوتاه محاکمات نظامی پس از کودتا را دنبال کرده بودند، شاید هنوز نام او را بخاطر داشتند. هر صفحه رمانی که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود.
جنبش یوژنیک با آلمان نازی و هولوکاست هم ارتباط داشت. در زمان دفاع بسیاری از متهمان در محاکمات نورنبرگ در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ آنها سعی در توجیه نقض حقوق بشرشان با ادعای وجود تفاوت کمی بین برنامه‌های یوژنیک نازی و یوژنیک ایالات متحده داشتند. در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم، با تأکید بیشتر بر حقوق بشر، بسیاری از کشورها شروع به کنار گذاشتن سیاست‌های یوژنیک کردند؛ اگرچه برخی از کشورهای غربی (از جمله ایالات متحده، کانادا و سوئد) به انجام عقیم‌سازی اجباری ادامه دادند.
۳- آرکنت پولمارک: عهده‌دار فرماندهی سپاه بود و ضمناً محاکماتی را که بین اهالی شهر و افراد خارجی پدید می‌آمد، داوری می‌کرد و به انجام می‌رسانید.
سید احمد شریعت‌زاده ملقب به مشاور (۱۲۶۲ تهران - ۲۶ آذر ۱۳۴۷)، حقوقدان، قاضی و وکیل برجسته دادگستری و نماینده و نایب رئیس مجلس شورای ملی بود. او از مؤسسان کانون وکلای دادگستری به شمار می‌رود و در برخی از جنجالی‌ترین محاکمات تاریخ ایران شرکت داشته است. دفاع از اصغر قاتل در دادگاه از مشهورترین پرونده‌هایی است که در آن شرکت داشته است. وی اولین قاضی ایرانی بود که در فرانسه به تحصیل پرداخت.