محاصره کردن

معنی کلمه محاصره کردن در لغت نامه دهخدا

محاصره کردن. [ م ُ ص َ رَ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) تنگ فروگرفتن. ( آنندراج ). احصار. شهربند کردن. حصاری ساختن :
اگر محاصره آسمان کند رایت
به یک دو ماهش هر نه حصار بگشاید.جمال الدین سلمان ( از آنندراج ).

معنی کلمه محاصره کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) دور شخصی ( یا اشخاصی ) یا محلی را احاطه کردن بطوری که رابط. او ( آنان ) با خارج قطع گردد .

معنی کلمه محاصره کردن در ویکی واژه

accerchiare
circondare

جملاتی از کاربرد کلمه محاصره کردن

در ۲۴ فوریه، نیروهای مسلح روسیه با همکاری شورشیان هوادار روسیه، شهر بندری ماریوپل را محاصره کردند که منجر به مرگ‌ومیر سنگینی شد. منابعی مانند غذا، گاز و برق قطع شدند. تا ۱۷ مارس، شهردار ماریوپل، سرگی اورلوف، تخمین زد که ۸۰ تا ۹۰ درصد از شهر به دلیل گلوله‌باران ویران شده‌است.
ابونصر فارابی و اسماعیل بن حماد جوهری از فاراب بوده‌اند. تیمور لنگ در این شهر مرده‌است. همچنین نقطه شروع حمله مغول به ایران این شهر بود؛ به دلیل اینکه حاکم وقت این شهر غایرخان بود که بازرگانان مغول را کشت. زمانی که مغولان این شهر را محاصره کردند شهر ۵ ماه مقاومت کرد.
در سال ۳۵ قمری زمانی که عثمان را محاصره کردند، ابن‌عباس را فرستاد تا به علی خبر دهد تا در مدینه نباشد و به باغات ینبع (محلی در اطراف مدینه) برود، که مردم به نام او شعار ندهند و نام او را برای خلافت کمتر برند. علی بن ابی‌طالب نیز رفت. وقتی عثمان نیاز شدید به یاری پیدا کرد، دوباره پیغام داد و علی به مدینه برگشت. این بار دوباره ابن‌عباس را فرستاد که علی از مدینه خارج شود.
اشعیا به پادشاه حزقیا می‌گوید که اگر او قول دهد که سال سبت را رعایت کند (۷۰۱ قبل از میلاد) و یوبل در سال بعد از آن را نیز رعایت کند (۷۰۰ قبل از میلاد) و کشاورزی را دوباره در سال بعد از آن از سر بگیرد (۶۹۹ قبل از میلاد) خداوند بر ضد دشمنان او که اورشلیم را محاصره کردند عمل خواهد کرد. در هیچکجای دیگر عهد عتیق دو سال متوالی برای کشت ممنوع نمی‌شوند.
در تهران، درابتدا هزاران تن از نیروهای پلیس ضد شورش و سپاه پاسداران دانشگاه تهران را محاصره کردند، سپس نیروهای امنیتی و بسیج به هزاران تظاهرات‌کننده با باتوم و گاز اشک‌آور حمله کردند. در جریان این تظاهرات بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند. این تظاهرات در بیش از دو هزار رسانه جهانی بازتاب یافت.
پس از تمامی این توطئه‌ها لشکری از مسلمین به مدت چند روز قلعه مستحکم یهودیان را محاصره کردند و با به آتش کشیدن نخل‌های اطراف قلعه و نابودی آنها پس از چند روز یهودیان را وادار به تسلیم نموده و بدون جنگ و خونریزی پیروز شدند.
نیروهای امنیتی بلافاصله پس از این درگیری‌ها که با شلیک گلوله همراه بود به سمت گلستان هفتم حرکت کرده و درویشان حاضر در گلستان هفتم را محاصره کردند.
بعد از این پیروزی قوای متحد روی به هرمز نهادند. در ۹ فوریه ۱۶۲۲ سربازان ایرانی به فرماندهی امام‌قلی خان قلعهٔ هرمز را محاصره کردند و با آتش توپخانهٔ انگلیس قسمتی از دیوار قلعه خراب شد و سپاهیان ایران از آن به درون راه یافتند.
در سال ۱۲۰۷ پ. م، در حالی که می‌توان گفت امپراتوری آشور در بالاترین درجه شکوه خود بود، توکولتی‌نینورتای یکم، گرفتار شورشی شد که در رأس آن دو پسرش قرار داشتند. آنان او را در شهر جدیدش، کار-توکولتی-نینورتا محاصره کردند و در حین محاصره، او به قتل رسید؛ بنابراین، او در شهری که خود فرمان ساخت آن را داده بود، کشته شد.
در پی اعلام فراخوان برای برگزاری مراسم چهلم هفت نفر از کشته‌های شهر جوانرود، مردم این شهر در آرامستان «حاجی ابراهیم» این شهر تجمع کردند. این هفت نفر در اعتراضات روزهای ۲۹ و ٣٠ آبان جوانرود با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده بودند. نیروهای سپاه پاسداران آرامستان حاجی ابراهیم را محاصره کردند و مانع ورود خانواده جان‌باختگان و دیگر شهروندان به این آرامستان شدند. نیروهای امنیتی، شهروندانی را که در اطراف آرامستان مستقر شده بودند با گاز اشک‌آور، گلوله ساچمه‌ای و جنگی هدف حمله قرار دادند. در نتیجه این حملات، برهان الیاسی توسط نیروهای سپاه پاسداران از ناحیه شانه هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.