مجلل

معنی کلمه مجلل در لغت نامه دهخدا

مجلل. [ م ُ ج َل ْ ل َ ] ( ع ص ) دارای بزرگواری و عظمت و قدرت و شوکت و جلال. ( ناظم الاطباء ). باشکوه. باجلال.
مجلل.[ م ُ ج َل ْ ل ِ ] ( ع ص ) ابر فراگیرنده همه زمین را به باران. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( ازاقرب الموارد ). || هر چیزی که کاملاً بپوشاند و فرا گیرد. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مجلل در فرهنگ معین

(مُ جَ لَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) باشکوه ، عظیم .

معنی کلمه مجلل در فرهنگ عمید

بزرگ داشته، محترم، باشکوه، دارای شوکت و جلال.

معنی کلمه مجلل در فرهنگ فارسی

بزرگ داشته، محترم، باشکوه
( اسم ) ۱ - بزرگداشته محترم . ۲ - با جلال با شکوه شکوهمند . توضیح باین معنی در عربی نیامده .
ابر فرا گیرنده همه زمین را به باران

معنی کلمه مجلل در ویکی واژه

solenne
باشکوه، عظیم.

جملاتی از کاربرد کلمه مجلل

ساحت ناسوت راست شاه مجلل
این کوچه به نام دربند باشگاه معروف می‌باشد و بسیاری از افراد از علت نامیدن این مکان به این نام اطلاعی ندارند. در زمان سابق باشگاه افسران در این مکان در داخل باغی بزرگ و مجلل وجود داشته‌است. باغات گردوی مجللی در این ناحیه در حد فاصل محله علی‌آباد و کوی کردلر وجود داشته‌است.
مردم آخوند محله بیش از هشت ماه از سال را در جواهرده سکونت داشته و خانه مجلل خویش را در آن جا می‌ساخته‌اند و از آخوند محله به عنوان منطقه سردسیری در زمستان بهره می‌گرفته‌اند.
در ژوئیه ۲۰۰۸ گروه دی‌وی‌دی جدیدی به نام «لشکر سیاه مرده!» را به بازار عرضه کرد که شامل آخرین کنسرت مجلل سپاه سیاه در مکزیکوسیتی-۷ اکتبر ۲۰۰۷- و هم چنین کنسرتی کم جمعیت در نیوجرزی-۲۷ اکتبر ۲۰۰۷- بود. در این دی‌وی‌دی که شامل بعضی آهنگ‌های آلبوم دوم هم می‌شود جیمز دوییس هم-به‌عنوان نوازندهٔ کیبورد-گروه را همراهی کرده‌است.
ز اتفاق مجلل چنان دلش مغرور که غافل آمده از اختلاف لیل و نهار
استاندارد زندگی در هند نابرابری زیادی را نشان می‌دهد. برای مثال در بسیاری از مناطق روستایی هند فقر زیادی وجود داشته و مردم به امکانات اولیه پزشکی دسترسی ندارند یا دسترسی آنها محدود است. در مقابل در بسیاری از شهرها مانند بمبئی، دهلی، چنای و حیدرآباد مراکز درمانی بسیار پیشرفته و در سطح جهانی، هتل‌های مجلل، امکانات ورزشی و زیرساخت‌های توسعه‌یافته مشابه کشورهای غربی دیده می‌شود.
باید برای آن‌که تصویر "خود واقعی‌"ام را نشان بدهم بجنگم… از چندین تصاویر مجلل و زرق‌وبرق‌دار رسانه‌ها به این‌خاطر که همانند خودم نشان‌داده نمی‌شدم، امتناع کردم. نمی‌خواهم لباس‌هایی که بدنم را طور دیگری نشان می‌دهند بپوشم. من بدنی عالی دارم.
مقبره‌های سغدی در چین از جمله مجلل‌ترین مقبره‌های این دوره در این کشور هستند و اندکی از مقبره‌های امپراتوری پایین‌تر قرار می‌گیرند؛ این امر نشان می‌دهد بازرگانان سغدی در میان ثروتمندترین اعضای جامعه بوده‌اند.
زهی خدیو مجلل که میشود بنیاد برای مولد او خانه خدای جلیل
برطبق اعلام سونی این بازی در پنج نسخهٔ استاندارد[الف]، مجلل[ب]، الی[پ]، مخصوص[ت] و گردآور[ث] منتشر می‌شود. هر نسخه با توجه به عرضه محصولات مرتبط با محتوا و همچنین اقلام[ج] درون و برون برنامه‌ای آن قیمت بندی می‌شود.
پیش من سید مجلل کیست در بر شیر خرس جنگل کیست