مجلس سنا

معنی کلمه مجلس سنا در لغت نامه دهخدا

مجلس سنا. [ م َ ل ِ س ِ س ِ ] ( اِخ ) دومین مجلس قانونگذاری ایران که طبق اصل های 43، 44، 45 قانون اساسی تشکیل می شود. ( ترمینولوژی حقوق تألیف دکتر جعفری لنگرودی ). اولین مجلس سنا در تاریخ بیستم بهمن ماه 1328 مرکب از شصت نفر که سی نفر انتخابی از طرف ملت و سی نفر انتصابی از طرف شاه بودند تشکیل گردید. ( ایرانشهر، ج 2 ص 1025 ). و رجوع به سنا و قانون اساسی ( اصل 43 و 44 و 45 ) در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه مجلس سنا در فرهنگ فارسی

دومین مجلس قانونگذاری ایران

معنی کلمه مجلس سنا در دانشنامه آزاد فارسی


مجلس سِنا
یکی از دو مجلس قانون گذاری براساس قانون اساسی مشروطیت ایران. تا ۱۳۲۸ش تشکیل نشد. از آن پس هفت دوره تشکیل شد که اولین دورۀ آن همزمان با شانزدهمین دورۀ مجلس شورای ملی بود. دورۀ نمایندگی سنا ۶ سال بود که بنابر اصلاحیه ای در ۱۳۴۵ش در دورۀ چهارم از ۶ سال به ۴ سال کاهش یافت. به موجب اصل ۴۳ قانون اساسی تعداد نمایندگان مجلس سنا ۶۰ نفر بوده که ۳۰ نفر از طرف مردم (۱۵ نفر از تهران و ۱۵ نفر از شهرستان ها) و نیمی دیگر از سوی شاه (۱۵ نفر از تهران و ۱۵ نفر از شهرستان ها) انتخاب می شدند که گروه اول سناتورهای انتخابی و گروه دوم سناتورهای انتصابی خوانده می شدند. شرایطی برای سناتور شدن در نظر گرفته شده بود، ازجمله این که سناتورها باید از میان شخصیت هایی چون نخست وزیران، وزرا، سفرا، استانداران، روحانیان طراز اول، امرای بازنشسته ارتش، استادان دانشگاه با داشتن ۱۰ سال سابقۀ تدریس، قضات و وکلای دادگستری با داشتن حداقل ۱۵ سال سابقۀ وکالت و اشخاصی که حداقل سه دورۀ نمایندگی مجلس شورا را داشته اند، انتخاب می شدند. این مجلس به «مجلس شیوخ» معروف بود و با توجه به ترکیب آن، پشتوانه ای برای شاه محسوب می شد.

معنی کلمه مجلس سنا در ویکی واژه

senato

جملاتی از کاربرد کلمه مجلس سنا

رئیس هیئت مدیرهٔ این سازمان جو لیبرمن سناتور سابق مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از کنتیکت است.
این ایالت دو سناتور در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، و چهار نماینده در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در واشینگتن دارد.
قوه قانون‌گذاری شامل کنگره نمایندگان با ۳۵۰ عضو و مجلس سنا با ۲۵۹ عضو می‌باشد که هر دو به انتخاب مردم به مدت چهار سال فعالیت می‌کنند به جز ۵۱ عضو مجلس سنا توسط مجلس‌های منطقه‌ای بخش‌های خودمختار منصوب می‌شوند.
در این دوره نیک‌پور به نمایندگی مجلس سنا انتخاب شد و توانست از جایگاه خود برای افزایش یا حمایت از منافع تجار مرفه و چالش با مقامات دولتی استفاده کند، بنابراین تا پایان سال ۱۳۳۴ اتاق بازرگانی توانست استقلال بیشتری نسبت به سال‌های قبل پیدا کند.
اسماعیل سنگ نخستین بار در سال ۱۳۰۵ در دوره ششم به نمایندگی از ساری وارد مجلس شورای ملی شد. مجلس ششم نخستین دوره مجلس پس از روی کار آمدن رضاشاه بود. سنگ تا دوره سیزدهم نماینده ساری بود که این دوره، آخرین دوره مجلس در دوره رضاشاه بود. با تشکیل مجلس سنای ایران در سال ۱۳۲۸ به عضویت نخستین دوره از این مجلس درآمد.
جیمز کلاپر، رئیس اداره امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در گزارشی به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای ایالات متحده آمریکا گفت: «در دراز مدت، معمر قذافی ایستاده‌است. برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده، سرهنگ قذافی قصد کناره‌گیری ندارد». او با اشاره به برتری تسلیحاتی نیروهای حکومت گفت که «شورشیان در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند». بی‌بی‌سی فارسی