مجعول

معنی کلمه مجعول در لغت نامه دهخدا

مجعول. [ م َ ] ( ع ص ) کرده شده. || نهاده شده. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). نهاده. موضوع. قرارداده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ساخته شده. ( ناظم الاطباء )( از منتهی الارب ). || جعل شده و حیله کرده شده و به ناراستی و نادرستی ساخته شده. ( ناظم الاطباء ). ساختگی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
بر فسادو عناد و شر مجبول
دیده هاشان تباه و دین مجعول.سنائی ( مثنویها چ مدرس رضوی ص 202 ).|| برساخته. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه مجعول در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) ساخته شده ، جعل شده .

معنی کلمه مجعول در فرهنگ عمید

۱. قرارداده شده.
۲. ساخته شده، ساختگی، جعل شده.

معنی کلمه مجعول در فرهنگ فارسی

جعل شده، قرارداده شده، ساخته شده، ساختگی
( اسم ) ۱ - ساخته شده . توضیح میان حکما اختلاف است که آیا مجعول بالذات و اثر غافل وجود است یا ماهیت و یا اتصاف ماهیت بوجود . اصالت وجودیان گویند : آنچه مجعول بالذات است وجود است و ماهیات امور عرضی اعتباری اند . ۲ - قرار داده . ۳ - جعل شده ساختگی . ۴ - دروغین : در بیان احوال سلطان حسین میرزای مجعول مجهول النسب . جمع : مجعولات .

معنی کلمه مجعول در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امر غیر ذاتی برای یک شیء، و مشروط به جعل در صحت حمل است.
مجعول، یعنی جعل شده، و در اصطلاح، عبارت است از هر آن چه که ذاتی شیء نبوده و حمل آن بر شیء، به جعل جاعل احتیاج دارد، مانند: جعل حجیت و طریقیت از سوی شارع مقدس برای امارات معتبر (از طریق تتمیم کشف)؛ به این معنا که شارع، طریقیت به واقع و حجیت را تعبداً برای آنها قرار داده است.

معنی کلمه مجعول در ویکی واژه

ساخته شده، جعل شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مجعول

۱- به معنی صدق، اصالت به این معنی، به وثیقه یا به عملی گفته می‌شود که حقا از صاحب خود صادر شده باشد. اصالت به این معنی در مقابل مجعول قرار دارد.
هر چه از این نمط آید حکم آن حکم کتب منزل است، نامخلوق و نامجعول، هر که آن را مخلوق گوید یا لفظ و حروف آن مخلوق گوید ضالّ است و ملحد، و حقّ را مکابر.
مجموعه رسائل به مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار عبدالعزیز بن محمد نَسَفی معروف به عزیزالدین نسفی از عارفان فارسی‌نویس قرن هفتم گفته می‌شود. ماریژان موله این مجموعه را تصحیح کرده و نام الانسان الکامل را برای آنها انتخاب کرده، اما برخی این عنوان را مجعول می‌دانند چون نسفی در هیچ‌یک از آثار خود، چنین عبارتی ندارد.