مجریه

معنی کلمه مجریه در لغت نامه دهخدا

( مجریة ) مجریة. [ م ُ ی َ ] ( ع ص ) کلبة مجریة؛ ماده سگ با بچه. ( از منتهی الارب )( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ). و رجوع به مجری شود.
مجریه. [ م ُ ی َ / ی ِ ] ( ع ص ) مؤنث مُجری. رجوع به مجری شود.
- قوه مجریه ؛ یکی از سه قوه در حکومت عامه که بر طبق قوانین کار راند. مقابل قوه مقننه و قوه قضائیه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). قوه ای که حکومت و اداره امور کشور را به عهده دارد. جز قانون گذاری و دادرسی باقی شؤن مربوطبه اداره کشور ناشی از قوه مجریه است. ( ترمینولوژی حقوق ، تألیف جعفری لنگرودی ).
مجریه. [ م ُ ری ی ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان میان آب است که در بخش مرکزی شهرستان شوشتر واقع است و 100 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه مجریه در فرهنگ معین

(مُ یِ یا یَ ) [ ع . مجریة ] (اِفا. ) مؤنث مجری . ،قوة ~ یکی از قوای سه گانة مملکت که موظف به اجرای قوانین و مقررات است و آن شامل رییس مملکت و هیئت وزیران است . مق مقننه و قضاییه .

معنی کلمه مجریه در فرهنگ فارسی

( اسم ) مونث مجری . یا قو. مجریه . یکی از قوای سه گان. مملکت که موظف باجرای قوانین و مقررات است و آن شامل رئیس مملکت ( شاه در حکومت مشروطه رئیس جمهور در حکومت جمهوری ) و هیئت وزیران است مقابل قو. مقننه و قو. قضائیه .
دهی از شهرستان شوشتر

معنی کلمه مجریه در ویکی واژه

مؤنث مج
قوة ~ یکی از قوای سه گانة مملکت که موظف به اجرای قوانین و مقررات است و آن شامل رییس مملکت و هیئت وزیران
مق مقننه و قضاییه.

جملاتی از کاربرد کلمه مجریه

در نظام سیاسی ریاستی همچون نظام سیاسی آمریکا نیز قانون اساسی ترتیباتی برای استیضاح مقامات ارشد قوه مجریه از جمله رئیس‌جمهور و معاونش توسط کنگره در نظر گرفته‌است که در نهایت نیز می‌تواند به برکناری آن‌ها از قدرت منجر شود.
در عربستان سعودی در رأس حکومت مرکزی، پادشاه قرار دارد که ریاست قوه مجریه، به عنوان اصلی‌ترین قوه کشور، در دست اوست. میزان کنترل حکومت مرکزی بر همه سرزمین عربستان سعودی به دلیل حضور شاه‌زادگان سعودی در امیری استان‌ها، یکسان است.
این کشور سه پایتخت گوناگون دارد: قوهٔ مجریه در پرتوریا، پارلمان در کیپ تاون، و قوهٔ قضائیه در بلوم فونتین مستقر است. پرجمعیت‌ترین شهر این کشور ژوهانسبورگ (با جمعیتی نزدیک به شش میلیون تن) است.
در نظام سیاسی پارلمانی که ارتباط بیشتری بین دو قوه مقننه و مجریه وجود دارد مجلس و پارلمان که نمایندگان آن از سوی مردم انتخاب می‌شوند حق دارند کلیه اقدامات و عملکردهای قوه مجریه را زیر نظر بگیرند و از راه طرح سؤال، استیضاح و ایجاد کمیسیون‌های تحقیق یا نهادهای نظارتی چون دیوان محاسبات این قوه را کنترل کنند.
یکی از اتفاق‌های مهم دوران ریاست جمهوری وی در پی استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت، در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ شکل گرفت که منجر به غیبت یازده روزه‌اش از حضور در جامعه و محل کار، تعطیلی تمامی فعالیت‌ها و ریاست قوه مجریه شد. پذیرش استعفای وزیر اطلاعات وقت توسط او و مخالفت رهبر ایران با کنار رفتن وی و پس از آن توصیهٔ علی خامنه‌ای به وزیر اطلاعات برای باقی ماندن در جایگاه خود موجب این واکنش از سوی احمدی‌نژاد گشت.
قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر «ولایت مطلقه امر و امامت امت» اداره می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.
وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۴۰۰)، با حضور در وزارت کشور، به‌منظور کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. رئیسی همزمان با نام‌نویسی در انتخابات ۱۴۰۰، ریاست قوه قضائیه ایران را بر عهده داشت. وی بعد از تأیید صلاحیت هم همچنان بر ریاست خود در قوه قضائیه ادامه داد و همچنین کاندیدای انتخابات دوره سیزدهم قوه مجریه بود.
«قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند».
او توسط حکم ژنرال پرویز مشرف از از کار خود بر کنار شد. مشرف در توجیه اقدام خود ابراز داشت شرایط امنیتی در مناطق قبیله‌ای و همچنین دخالت قوه قضاییه در اموری که به این قوه مربوط نیست چون اقدام علیه اهداف قوه‌های مجریه و مقننه در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تندرو، سبب صدور این دستور شده است.
در اصل۵۷ قانون اساسی اولیه آمده بود: «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت امر و امامت امت، بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند و ارتباط میان آن‌ها به وسیله رئیس‌جمهور برقرار می‌گردد». این تغییر در زمان روح‌الله خمینی اتفاق افتاد