مجرم
معنی کلمه مجرم در لغت نامه دهخدا

مجرم

معنی کلمه مجرم در لغت نامه دهخدا

مجرم. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) گناهکار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). گنه کار. اثیم. آثم. بزهکار. بزه مند. مذنب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : انه من یأت ربه مجرماً فان له جهنم لایموت فیها و لایحیی. ( قرآن 74/20 ). فدعا ربه ان هؤلاءقوم مجرمون. ( قرآن 22/44 ). یبصرونهم یود المجرم لویفتدی من عذاب یومئذ ببنیه. ( قرآن 11/70 ). گاه مجرمان را ثواب کردار مخلصان ارزانی می دارند. ( کلیله و دمنه ). و در قدم کوشش هم نعت مور باید بود... و قدم کشش نه قدم اختیاری است بلکه اضطراری است که سلطان عشق متهم نیست و چون عاشقان مجرم نی. ( مقامات حمیدی ).
کن میان مجرمان حکم ای ایاز
ای ایاز پاک با صد احتراز.مولوی.مجرمانت مستحق کشتنند
و ز طمع بر عفو و حلمت می تنند.مولوی.مجرم شاهیم ، ما را عفو خواه
ای تو خاص الخاص درگاه اله.مولوی. || کافر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || عاصی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). عاصی و نافرمان. ( ناظم الاطباء ). || تبه کار. تباه کار. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : زیاده از هفتصد مرد زندانی بودند، کم از بیست که خونی ومجرم و دزد بودند، دیگر همه آن بودند که وزیر ایشان را به طمع مال و ظلم بازداشته بود... ( سیاستنامه ).و اگر خود را مجرم دانستی هرگز او را آن قوت دل نبودی که گرد جناب حشمت تو گشتی و... ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 242 ). روباه گفت اگر چه مجرم خرس است و برهان جرایم او به ضمایم حجت که از اقاویل معتمدان شنیده ایم روشن شد... ( مرزبان نامه چ قزوینی ص 257 ).
مجرمان را چون به جلادان دهند
چون بجنبد ریش من ایشان رهند.مولوی.که مجرم به زرق و زبان آوری
ز جرمی که دارد نگردد بری.سعدی ( بوستان ).چو محرم شدی از خود ایمن مباش
که محرم به یک نقطه مجرم شود.اسیری مشهدی ( از امثال و حکم ص 1503 ).- امثال :
محرم به یک نقطه مجرم است ؛ یعنی میان دوستان یکدل فرط گستاخی موجب ملال و کدورت شود. ( امثال و حکم ج 3 ص 1503 ).
|| ( اصطلاح حقوقی ) به معنی اعم کسی که مرتکب جنایت یا جنحه یا خلاف می شود و به معنی اخص مرتکب جنایت یا جنحه را گویند. ( ترمینولوژی حقوق ، تألیف جعفری لنگرودی ).
- مجرم به عادت ؛ کسی که به علت ارتکاب جنایت یا جنحه عمدی که بموجب قانون ، مجازات حبس برای آن پیش بینی شده دو مرتبه یا بیشتر محکوم به حبس بیش از دو ماه شده و بعد از اجرای مجازات مرتکب جرمی شود که مستلزم مجازات حبس است و از این رو دادگاه تشخیص دهد که او دارای حالت خطرناک بوده و تمایل به ارتکاب جرائم داشته و یا از راه قوادی و یا فحشاء و نظایر آن امرار معاش می نماید مجرم به عادت است. ( ترمینولوژی حقوق ، تألیف جعفری لنگرودی ).

معنی کلمه مجرم در فرهنگ معین

(مُ رِ ) [ ع . ] (اِفا. ) گناهکار.

معنی کلمه مجرم در فرهنگ عمید

۱. (حقوق ) کسی که مرتکب جرم شده، بزه کار.
۲. [قدیمی] گناهکار.

معنی کلمه مجرم در فرهنگ فارسی

کسی که مرتکب جرم شده، گناهکار، بزه کار
( اسم ) کسی که جرمی مرتکب شده گناهکار : زیاده از هفتصد مرد زندانی بودند کم از بیست مرد که خونی و مجرم و دزد بودند دیگر همه آن بودند که وزیر ایشانرا بطمع مال و ظلم باز داشته بود ... : جمع : مجرمین .
مرتضی قلی بیگ شاعر هندی

معنی کلمه مجرم در دانشنامه عمومی

مجرم (فیلم ۱۹۸۹). مجرم ( به هندی: Mujrim ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۹ و به کارگردانی اومش مهرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون میتون چاکرابورتی، مادهوری دیکشیت، نوتان، آمریش پوری، شاکتی کاپور، شارات ساکسنا، جانی لور ایفای نقش کرده اند.
مجرم (فیلم ۱۹۹۴). مجرم ( انگلیسی: Criminal ) فیلمی هندی در ژانر اکشن دلهره آور به کارگردانی ماهش بات است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.
مجرم (فیلم ۲۰۰۴). «جرم» ( انگلیسی: Criminal ( 2004 film ) ) فیلمی درام به کارگردانی گرگوری جاکوبز است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جان سی ریلی، دیه گو لونا، و مگی جیلنهال اشاره کرد.
مجرم (فیلم ۲۰۰۶). مجرم ( انگلیسی: Criminal ) فیلمی بنگالی است.

معنی کلمه مجرم در ویکی واژه

criminale
گناهکار.

جملاتی از کاربرد کلمه مجرم

بلبل نه ای منال در این آبگون قفس مجرم نه ای مباش در این شیشه گون حصار
کاخ سلطان چون سیاستگه بود پیش مجرم بدتر از صد چه بود
وانکه بودند مجرم و محروم عاقبت هم شدند از او مرحوم
ما را امید خواجه بسی به زطاعت است آن بنده مجرم است که نومید از خداست
عقل را از او ادب نبود طلب نیست مجرم اندر آن ترک ادب
چو مجرم شود از گنه عذرخواه گنه دان تغافل ز عذر گناه
حق گفت افضل آنست کش ظن به من نکوتر که حسن ظن مجرم نگذاردش مدنس
این شبکه تلویزیونی مورد انتقاد گروه‌های مختلفی بوده‌است و از جمله مسائلی که ام‌تی‌وی را در معرض انتقاد قرار داده مواردی مثل انتخاب برنامه‌ها، مسائل اجتماعی، سیاست‌پسند بودن، حساسیت، سانسور گری، و نفوذ اجتماعی منفی در افراد جوان است. بخش‌هایی از محتوای برنامه‌ها و محصولات ام‌تی‌وی، در رسانه‌های خبری عمومی و در میان گروه‌های اجتماعی مورد چالش قرار گرفته و مجرمانه انگاشته شده‌اند.
این ماده دربارهٔ شرایط انتخاب شدن و انتخاب کردن تغییر یافت و زنان از رده مجرمین و محجورین حذف شدند. قدم بعد در اصلاح قانون انتخابات، تغییر در شرایط انتخابات دو مجلس سنا و شورای ملی بود
قصهٔ مجرمی است بی‌تقصیر کرده در وی گناه غیر اثر
«پس شخص حقوقی نمی‌تواند مستقلاً مجرم باشد.»
در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ دولت سعودی مجازات شلاق را در این کشور متوقف کرد. در پی سلسله اصلاحات در عربستان سعودی کمیسیون حقوق بشر این کشور اعلام کرد که مجازات اعدام نیز برای محکومان زیر سن قانونی لغو شده است. حداکثر مجازات این مجرمان ده سال زندان خواهد بود.
پرده پوشی مجرمان را پرده داری می کند چشم خود از عیب پوشیدن خطاپوش من است
خلقی اسیر تهمت و من مجرم وفا در قید او نماند کسی، تا مرا گرفت