مجرب

معنی کلمه مجرب در لغت نامه دهخدا

مجرب. [ م ُ ج َرْ رَ ] ( ع ص ) مرد آزموده. ( منتهی الارب ). آزموده و مرد آزموده. ( آنندراج ). مرد کارآزموده. مردی که کار وی راآزموده و استوار کرده باشد. ( ناظم الاطباء ). کارکشته. کرده کار. کار افتاده. کاردیده. کار آزموده. ورزیده با آزمون. تجربه کار. پر تجربه.با تجربه. استوار خرد و به تجربه. پخته. جهاندیده. سرد و گرم چشیده. مدرب. حنیک. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
ولیکن اوستادان مجرب
چنین گفتند در کتب اوایل.منوچهری.تجربت کردم و دانا شدم از کار تو من
تا مجرب نشود مردم دانا نشود.منوچهری.اکنون نگاه باید کرد در کفایت این عبدالغفار دبیر بخرد مجرب در نگاهداشت مصالح این امیرزاده. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 133 ).
ما را به فتح مژده همی داد
آن راستگو خروس مجرب.مسعودسعد.تا چون راهی دراز ببریدم در بلاد اهواز رسیدم. مسکنی دیدم مرتب و ساکنانی یافتم مهذب و مجرب. ( مقامات حمیدی ).
که دانند اهل تجارب که بهتر
مجرب به هر حال از نامجرب.کمال الدین اسماعیل.- نامجرب ؛ نا آزموده. بی تجربه :
که دانند اهل تجارب که بهتر
مجرب به هرحال از نامجرب.کمال الدین اسماعیل.- امثال :
من جرب المجرب حلت به الندامة.
نظیر آزموده را آزمودن خطاست. ( امثال و حکم ص 1740 ) :
گفتم وفا نداری گفتا که آزمودی
من جرب المجرب حلت به الندامه.سنائی ( از امثال و حکم ).هر چند آزمودم از وی نبود سودم
من جرب المجرب حلت به الندامه.حافظ ( از امثال و حکم ).|| زیرک و قابل. || آزموده و تجربه شده. هر چیز آزموده شده. ( ناظم الاطباء ). آزموده شده ؛ این دوا مجرب است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( اِ ) شیر بیشه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شیر درنده. ( آنندراج ).
مجرب. [ م ُ ج َرْ رِ ] ( ع ص ) دانای کارها. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). مرد آزماینده امور و دانای آنها. || آزماینده و تجربه کننده. ( ناظم الاطباء ). آزمایشگر. آزماینده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
مجرب. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) صاحب شتران گرگین. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مجرب در فرهنگ معین

(مُ جَ رَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) کارآزموده ، باتجربه .

معنی کلمه مجرب در فرهنگ عمید

۱. آزموده، تجربه شده.
۲. مردکار آزموده.

معنی کلمه مجرب در فرهنگ فارسی

آزموده، تجربه شده ، مردکار آزموده
( اسم ) آزماینده تجربه کننده جمع : مجربین .
صاحب شتران گیرگین

معنی کلمه مجرب در ویکی واژه

intenditore
کارآزموده، باتجربه.

جملاتی از کاربرد کلمه مجرب

نشود مهر تو از دل به جفاهای پیاپی نرود سوز تو از جان به دعاهای مجرب
تریاک مجرب است خاکش اکسیر وجود عشق پاکش
پس اگر طبیبی مجلد اول از قانون بدانسته باشد و سن او به اربعین کشد اهل اعتماد بود. و اگر چه این درجه حاصل دارد باید که از این کتب صغار که استادان مجرب تصنیف کرده‌اند یکی پیوسته با خویشتن دارد چون تحفة الملوک محمد بن زکریا و کفایهٔ ابن مندویهٔ اصفهانی و تدارک انواع الخطأ فی التدبیر الطبی ابوعلى و خفی علائی و یادگار سید اسماعیل جرجانی زیرا که بر حافظه اعتمادی نیست که در آخر مؤخر دماغ باشد که دیرتر در عمل آید. این مکتوب او را معین باشد.
در ۳۱ ژنویه ۲۰۲۲ سونی اعلام کرد که قصد تصاحب بانجی به مبلغ ۳٫۶ میلیارد دلار را دارد. در حالی که بانجی به بخشی از سونی اینتراکتیو انترتینمنت تبدیل می‌شود اما طبق خواسته‌ی سونی، بانجی به‌عنوان یک زیرمجموعه مستقل در توسعه و نشر به فعالیتش ادامه خواهد داد و زیرمجموعه استودیوهای پلی‌استیشن محسوب نخواهد شد. در عوض، سرمایه‌گذاری سونی باعث کمک به بانجی در استخدام توسعه‌دهندگان برای گسترش کارهایشان برای فرنچایز سرنوشت و پروژه‌های دیگر خواهد بود. همچنین بعد از این خرید، دعوتنامه‌ای جهت پیوستن بیشتر افراد مجرب به این استودیو جهت گسترش نیرو و توانایی نیز منتشر شد. هردوی شرکت‌ها اظهار داشتند که این قرارداد تأثیری در انحصاری بودن یا دسترسی در پلتفرم‌های سرنوشت ۲ نخواهد داشت.
آن قوم بی‌کرم را یک بار آزمودی « من جرب المجرب حلت به الندامه »
امامزاده عیسی‌بن‌احمد در سمت غربی کوی مصلی در شهر همدان قرار دارد. بنای اولیهٔ آن احتمالاً در زمان شاه طهماسب اول ۹۳۰-۹۸۴ هجری قمری ساخته شده است. صریح آن چوبی با خانه‌بندی مربع ساده است و زیارتگاهی مجرب است.
تجربة الجود اگر نویسد کلکش گنج گهر بخشد این خطی است مجرب
سیمبران طالب زرند فروغی جیب ملک دارد این دعای مجرب
مجرب شدست این که باری سرانجام ز گل زخم خاری و از مل خماری
در دل بیابان‌های ترکمنستان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی عشق آباد، روبه‌رویِ چهچهه در خاک ایران است. ابوسعید نزد ترکمن‌ها بسیار مجرب بوده و همواره مرجع زیارت آن‌ها می‌باشد. علی‌رغم اینکه دسترسی مناس
تیغش همه چون باد خزان بود مجرب در ریختن برگ رزان غیر مرتب
تا که دیدم بسیه طره اش آن روی سپید این مثل گشت مجرب که شب است آبستن
آموزه‌های اسکوتیسم مورد حمایت بسیاری از مینوریت‌ها[ط] قرار گرفت. با این حال، اسکوتیسم هیچ حامی در میان استادان سیکولار و سایر رسته‌های دینی (مثلاً «پیروان آگوستین» ،[ظ] «سروایتس‌ها»[ع] و …) نیافت، به‌ویژه در انگلستان، ایرلند و اسپانیا. از میان مینوریت‌ها که آموزه‌های اسکوتیسم را مورد حمایت قرار دادند، فرقهٔ کانونچوال‌ها[غ] ظاهراً بیشترین پایبندی را به اسکوتوس داشتند، به‌ویژه در دانشگاه پادوا،[ف] جایی که تعداد زیادی از اساتید مجرب تدریس می‌نمودند.
که بر دفع عدو باشد مجرب بود هم موجب اقبال و منصب
سارا پرستار ۳۵ ساله و مجرب، به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست…
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره در خیابان انقلاب ـ خیابان استاد نجات‌اللهی ـ خیابان شهید فلاح‌پور ـ شماره ۲۹ قرار دارد. دانشکده معماری در سال ۱۳۷۲ تأسیس گردید و هدف از تأسیس این دانشکده تقویت مؤلفه‌های فرهنگی در معماری و بازشناسی معماری ایرانی و به روز کردن آن با توجه به نیازهای کنونی جامعه ایران می‌باشد که در جهت تحقق این اهداف با استفاده از استادان مجرب داخلی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌های سایر کشورها گام‌های مؤثری برداشته است.
جکسون و جونز می‌خواستند برای قطعهٔ «بزن به چاک» یک موسیقی راک که تمام انواع را پوشش دهد بسازند به همین علت هفته‌ها به دنبال گیتاریستی مجرب بودند تا با او ترانه را بسازند. سرانجام ادی ون هیلن از گروه موسیقی راک ون هیلن به عنوان گزینهٔ مناسب انتخاب شد.