مجذور

معنی کلمه مجذور در لغت نامه دهخدا

مجذور. [ م َ ] ( ع ص ) حاصل ضرب جذر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). حاصل ضرب عددی در خودش. ( از اقرب الموارد ). در اصطلاح حساب ، مضروبی که به ضرب حاصل آید ، مثلاً دو را در دو ضرب کردند چهار حاصل شد این چهار را مجذور میگویند و مال هم می گویند. ( غیاث ) ( آنندراج ). عددی که از ضرب کردن عددی در نفس خود حاصل شود مانند 16 که مجذور 4 است و 81 که مجذور 9 است :
روز اقبال من نه منصوف است
عدد بخت من نه مجذور است.مسعودسعد ( دیوان ص 45 ).

معنی کلمه مجذور در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) نک جذر.

معنی کلمه مجذور در فرهنگ عمید

حاصل یک بار ضرب کردن یک عدد در خودش: ۲۲ یا مجذور ۲ برابر است با ۴=۲*۲.

معنی کلمه مجذور در فرهنگ فارسی

( اسم ) عددی که از ضرب عددی در نفس خود حاصل شود مانند ۴ که مجذور ۲ است و ۲۵ که مجذور ۵ است .

جملاتی از کاربرد کلمه مجذور

ماهیت موج-مانند الکترون به آن اجازه می‌دهد که از دو شکاف به‌طور هم‌زمان عبور کند، در حالیکه یک ذره کلاسیک در یک زمان مشخص تنها می‌تواند از یک شکاف عبور کند. در مکانیک کوانتومی ویژگی موج-مانند ذره را می‌توان توسط یک تابع مختلط مقدار به نام تابع موج (ψ)، به زبان ریاضی توصیف نمود. مجذور قدر مطلق این تابع احتمال اینکه یک ذره در نزدیکی یک مکان مشخص مشاهده شود را به‌دست می‌دهد و یک تابع چگالی احتمال است.: ۱۶۲–۲۱۸ 
)، مقدار حاصل برابر با مجذور ضلع سوم شود (
دیده بگشودیم از خواب عدم شد عیان مجذور را جذر اصم
اثر فرانتی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در طی آن در صورت بی‌باری، کم‌باری یا باز شدن انتهای خطوط انتقال، بار سلفی خطوط کاهش یافته و به دلیل وجود خازن موازی در مدل خطوط انتقال نیرو، توان راکتیو وارد خط شده و ولتاژ انتهایی آن افزایش می‌یابد. هر چه طول خط بیشتر باشد به میزان اضافه ولتاژ در انتهای خط افزوده می‌شود. ولتاژ افزایش یافته در انتهای خط با مجذور طول خط متناسب است.
در لوله پیتو، ارتفاع ستون سیال متناسب با مجذور سرعت جریان در عمق ورود آب به لوله است. پیتو در سال ۱۷۳۲ و هنگامی که در حال اندازه‌گیری جریان رود سن بود، این رابطه را کشف کرد.
برای اندازه‌گیری ولتاژ به کمک المان‌های نوری می‌توان از دو اثر کر و پاکلز بهره برد. همانطور که گفته شد اثر کر با مجذور میدان الکتریکی و اثر پاکلز با توان اول میدان رابطه دارد. این تفاوت باعث شده که در ساخت ترانسفورماتور ولتاژ نوری بیشتر از اثر پاکلز استفاده شود.
روز اقبال من نه منصوفست عدد بخت من نه مجذور است