مجبور کردن

معنی کلمه مجبور کردن در لغت نامه دهخدا

مجبور کردن. [ م َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) ناگزیر کردن. داشتن به... واداشتن به. به ستم داشتن بر کاری. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه مجبور کردن در فرهنگ فارسی

ناگزیر کردن

معنی کلمه مجبور کردن در ویکی واژه

costringere
obbligare

جملاتی از کاربرد کلمه مجبور کردن

در سال ۱۹۳۸ این روستا در «دوران جنگ انقلاب عربی سالهای ۱۹۳۶–۱۹۳۹» مورد تهاجم از سوی نیروهای بریتانیایی قرار گرفت و در ۶ سپتامبر سال ۱۹۳۸ چهار نفر از سربازان بریتانیایی هنگام عبور خودرویشان از روی مین کاشته شده در نزدیکی این روستا کشته شدند. نیروهای بریتانیایی در انتقام این روستا را کاملاً به آتش کشیده و سوزاندن؛ و هرکسی که تلاش می‌کرد فرار کند؛ رویش آتش گشوده و می‌کشتند؛ بر اساس مدارک به‌دست آمده؛ نیروهای بریتانیایی کسانی که زنده مانده بودند را مجبور کردند سوار ماشین شده و در زمین‌هایی که سربازان بریتانیایی مین کاشته شده بودند حرکت کنند. در این رویداد خودرو روی مین رفته و منجر به کشته شدن سرنشینان آن گشته که بالغ بر ۲۰ کشته برجای گذاشت.
اگر بازیکن اول با تحلیل اینکه باید بازیکن دوم را ملزم به انتخاب عددی بین ۴۰ تا ۴۹ کند، چرا که با انتخاب هر یک از این اعداد، در دور بعدی می‌تواند ۵۰ را بگوید، عدد ۳۹ را باید انتخاب کند. برای انتخاب عدد ۳۹، باید بازیکن دوم را مجبور کند عددی بین ۲۹ تا ۳۸ را انتخاب کند، تا دور بعدی مجاز به انتخاب ۳۹ شود. برای مجبور کردن بازیکن دوم به این کار، باید ۲۸ را انتخاب کند. باز هم به صورت بازگشتی در دور قبلی باید بازیکن دوم عددی از ۱۸ تا ۲۷ انتخاب کند، برای الزام بازیکن دوم باید ۱۷ را انتخاب کند و برای انتخاب ۱۷، باید نفر دوم عددی بین ۷ تا ۶ را انتخاب کند، که برای این کار بازیکن اول در دور اول بازی ۶ را انتخاب می‌کند.
هواپیماهای جنگنده آمریکایی؛ هواپیمایی که او را از قاهره به تونس می‌برد را مورد تعرض قرار داده و مجبور کردند که هواپیمای حامل ابوعباس در جزیره سیسیل ایتالیا فرود بیاید ولی مقامات ایتالیایی هواپیما را آزاد کرده و او را دستگیر نکردند.
ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در ابتدا بر دفاع متمرکز بود، ولی در ۱۹۷۱ کارزاری تهاجمی را آغاز کرد که هدف آن مجبور کردن بریتانیایی‌ها به مذاکره برای عقب‌نشینی از ایرلند شمالی بود. این ارتش از تاکتیک‌های جنگ چریکی نیز علیه نیروی زمینی بریتانیا استفاده کرد. این ارتش در ایرلند شمالی و انگلستان علیه آنچه اهداف سیاسی و اقتصادی می‌دید دست به یک رشته بمب گذاری زد.
بر اساس قانون رای‌گیری ۱۹۶۵ دادگاه فدرال آلاباما را مجبور کردند تا کرسی‌های مجالس سنا و نمایندگان را بر اساس جمعیت مناطق مختلف تقسیم کند. در سال ۱۹۷۲ برای نخستین بار مجلس قانون‌گذاری مفاد قانون اساسی آلاباما را برای بررسی متناوب تقسیم کرسی‌ها بر اساس جمعیت تغییر داد. این امر به سود مناطق شهری بود که گسترش پیدا کرده بودند.