مجالس

معنی کلمه مجالس در لغت نامه دهخدا

مجالس. [ م َ ل ِ ] ( ع اِ ) ج ِ مجلس و مجلسة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ج ِ مجلس. ( غیاث ) ( آنندراج ).انجمنها و مجلسها. ( ناظم الاطباء ) : یا ایها الذین آمنوا اذا قیل لکم تفسحوا فی المجالس فافسحوا یفسح اﷲ لکم. ( قرآن 11/58 ). و رجوع به مجلس شود.
مجالس. [ م ُ ل ِ ] ( ع ص ) همنشین. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) : با وزراء وکتاب ایشان مجالس و معاشر. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه مجالس در فرهنگ معین

(مَ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مجلس .

معنی کلمه مجالس در فرهنگ عمید

همنشین.
= مجلس

معنی کلمه مجالس در فرهنگ فارسی

جمع مجلس، همنشین
( اسم ) همنشین جمع : مجالسین .

معنی کلمه مجالس در ویکی واژه

جِ مجلس.

جملاتی از کاربرد کلمه مجالس

کتاب الأمالی که اثری از شیخ مفید محسوب می‌شود، از جمله کتب امالی است که به زبان عربی منتشر شده‌است. احادیث این کتاب بین سالهای ۴۰۴ تا ۴۱۱ از جانب شیخ مفید به شاگردانش املا شده‌است. این مجالس بیشتر در ماه رمضان و روزهای شنبه برپا شده‌اند و مکان آنها نیز عمدتاً شهر بغداد بوده‌است.
در این انتخابات(۲۰۰۹-۲۰۱۰) نصیب حرکت دمکراتیک آشوری به‌دست آوردن(۳) کرسی در پارلمان عراق و(۲) کرسی در پارلمان اقلیم کردستان و شکست در انتخابات مجالس استانهای نینوا و بغداد بود. حرکت دمکراتیک آشوری دارای یک وزیر در کابینه حکومت بغداد می‌باشد.
این ایزد بانو همواره جایگاه برجستهٔ خود را میان اساطیر ایرانی و حکومت‌های باستانی هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی حفظ کرده‌است. ساسانیان از زمان تأسیس حکومت خود تا قرن ۷ میلادی زرتشتی بودند؛ اما ربع‌النوع‌های مهر و ناهید را در مجالس بسیاری مهم می‌شمردند و در این آیین وارد می‌ساختند.
و ایذا آن است که او را سرزنش و ملامت کند و پرده او را بدرد و رو به او ترش نماید و او را خفیف کند و از مجالست آن عار داشته باشد و خود را عالی تر از او داند و کسی که مبتلا به این مرض باشد باید خود را از آن خلاص سازد.
بحمدالله نه زان جنس است قدرش که در ذاتش نهایت را مجالست
بعضی از حکما گفته اند شرم را زنده دارند بمجالست آنک از وی شرم دارند.
روز دوم فروردین سال ۱۳۴۲، مصادف با ۲۵ شوال ۱۳۸۳ هجری قمری، سالمرگ جعفر صادق و مطابق معمول، مجالس بسیاری به همین مناسبت در قم برگزار شده بود. منزل خمینی در محلهٔ «یخچال قاضی» نیز مملو از عزاداران بود، شماری از مأموران مخفی با لباس شخصی نیز در جمعیت درصدد راه‌اندازی اغتشاش و هیاهو در مجلس بودند. خمینی، متوجه حضور مشکوک آن‌ها شد؛ و از طریق یکی از روحانیان هشدار داد، که برای سخنرانی در حرم فاطمهٔ معصومه حاضر خواهد شد. این کار موجب دفع اهداف اغتشاش‌گرانهٔ مأموران شد.
قوله: وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلی‌ یَدَیْهِ هذا کقوله: عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ. این ظالم عقبة بن ابیّ معیط القرشی است مجالست رسول خدا و سماع کلام او دوست داشتی و با وی بسیار نشستی و رسول خدا (ص) اسلام وی امید میداشت.