مجاب

معنی کلمه مجاب در لغت نامه دهخدا

مجاب. [ م ُ ] ( ع ص ) جواب داده شده. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث ). جواب داده و پاسخ داده. ( ناظم الاطباء ). پاسخ کرده. پاسخ شنیده. که وی را پاسخ داده باشند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مجاب الدعوة ؛ کسی که دعای وی پذیرفته و قبول گردد. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
|| قبول کرده شده. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || مأخوذ از تازی ، ساکت شده در مباحثه و مناقشه و گفتگو. ( ناظم الاطباء ) مغلوب در مناظره. مُفحَم. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه مجاب در فرهنگ معین

(مُ ) [ ع . ] (اِمف . ) جواب داده ، پاسخ داده شده .

معنی کلمه مجاب در فرهنگ عمید

پاسخ داده شده، کسی که قانع شده.

معنی کلمه مجاب در فرهنگ فارسی

پاسخ داده شده، کسی که جواب شنیده
(اسم ) ۱ - کسی که بدو جواب داده باشند پاسخ داده شده . ۲ - مغلوب در مناظره .

معنی کلمه مجاب در ویکی واژه

جواب داده، پاسخ داده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مجاب

امامزاده محمد عابد پدر ابراهیم مجاب است.
باد هر دم ز اولیای درت آن دعا زایزد مجیب مجاب
و عن عائشة قالت قال رسول اللَّه ص «ستّة لعنتهم و لعنهم اللَّه و کلّ نبیّ مجاب. الزّائد فی کتاب اللَّه، و المکذّب بقدر اللَّه، و المتسلّط علی امّتی بالجبروت لیذلّ من اعزّه اللَّه و یعزّ من اذلّه اللَّه، و المستحلّ محارم اللَّه، و التّارک لسنّتی و المستحل من عترتی ما حرم اللَّه.»
مجاب و مستجابش کن پی او که تو داناتری والله اعلم
وی با علمای اهل سنت مناظراتی داشته است. از جمله در سال ۸۷۸ در خانه سید محسن رضوی با فاضل هروی مناظره ای داشته و وی را مجاب کرده‌است.
تشکری با مخابرات همدان حاضر و سپس با منحل شدن این تیم به تیم شهرداری می‌رود و بعد آن به سنگ آهن می‌رود. دو سال هم برای گذراندن خدمت سربازی سابقه حضور در سایپا را در کارنامه اش دارد. بازی‌های درخشان او در پیشگامان خولیو ولاسکو مجاب می‌شود که وی را به تیم ملی دعوت کند و در لیگ جهانی ۲۰۱۳ حضور موفقی در تیم ملی ایران داشت. او در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان ۲۰۱۴ در آسیا به عنوان بهترین مدافع معرفی شد.
یا بر گهرِ سفتۀ من عیب مگیرید یا زین دُرر را ز بحرِ مجابات برآرید
چو لا تعاف من الکافرین دیارا دعای نوح نبیست و او مجاب دعاست
همچنین «کمیته به ویژه مجاب شده است که این حملات توسط و با هماهنگی نهادهای مختلف حکومت جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری مقادیر قابل توجهی از منابع کشور، برنامه‌ریزی و هدایت شده و سازمان یافته‌اند».
ژرف ساخت مناظره حماسه است، زیرا در آن بین دو چیز بر سر برتری و فضیلت خود بر دیگری نزاع و اختلاف درمی‌گیرد و هر یک با استدلالاتی خود را بر دیگری ترجیح می‌نهد و سرانجام یکی مغلوب یا مجاب می‌شود.
این مجابات مجیرست در آن قطعه که گفت بر سر کوی تو عقل از سر جان برخیزد
گفتم: سایل به داند از مسئول که هم مراد است و هم مرید، و هم مجاب است و هم مجیب.
حسین ابن علی امام سوم شیعیان است. آرامگاه وی در مرکز شهر واقع شده‌است و اولین کسی که در شهر کربلا سکونت اختیار کرد سید ابراهیم مجاب یکی از فرزندان امام کاظم است و بعدها مردم به او پیوسته و در کنار حرم امام حسین خانه‌های خود را بنا کردند و به تدریج محله‌های کربلا پدید آمد.
لوای اقبال چو واژگون شد بجام احباب شراب خون شد چو بخت برگشت خرد زبون شد، حکیم دانا مجابگردید
بسی اشعار گفت آن روز اُستاد که آن دختر مجاباتش فرستاد
۲. تجارب نامناسب پیشین در زمینهٔ آموزش الکترونیکی: همهٔ خاطرات خوبی از دورهٔ تحصیل خود ندارند! همین موضوع می‌تواند دلیلی برای شرکت نکردن آنان در دوره‌های آموزش آنلاین باشد. آن دسته از فراگیران که پیش‌تر در دوره‌های آموزش الکترونیکی کسل‌کننده شرکت داشته‌اند، از نظر روحی نمی‌توانند خود را مجاب به شرکت در دوره‌ها کنند.
گیلز، اولین فرد اروپایی بود که صخره‌های سنگی به نام اولگاس که امروزه رسماً با نام کاتا جوتا/کوه اولگا شناخته می‌شوند، دریاچهٔ آمادئوس را دید. او می‌خواست به احترام حامی خود، بارون فردیناند وون مولر، نام آن‌ها را به ترتیب کوه مولر و دریاچهٔ فردیناند بنامد، هرچند مولر او را مجاب کرد که نام آن‌ها را به افتخار پادشاه آمادئوس از اسپانیا و ملکه اولگا از وورتمبرگ نام‌گذاری کند. ظاهراً گیلز اولورو (معروف به صخرهٔ آیرز) را پیدا کرد، اما کاوشگر رقیب، ویلیام گوس، زودتر مدعی این اکتشاف شد.
این شعر مجابات حکیمی است که‌گفته است‌: (ای دل تو چه‌گویی‌که زمین یاد کند یار)
اریک لاندوفسکی، نشانه‌شناس پساساختارگرا، الگوی نظام‌های معنایی و تعاملی خود، یعنی برنامه‌مداری، مجاب‌سازی، تصادف و تطبیق را به‌ترتیب براساس اصول «قاعده‌مندی»، «نیت‌مندی»، «شانس» و «امر احساسی» تعریف می‌کند.