مثاله

معنی کلمه مثاله در لغت نامه دهخدا

( مثالة ) مثالة. [ م َ ل َ ] ( ع مص )فاضل شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ). افضل و افزون و گرامی شدن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) فضل. ( از اقرب الموارد ). || حسن حال. ( از ذیل اقرب الموارد ).
مثاله. [ م ِ ل َ / ل ِ ] ( اِ ) فرمان پادشاهی و منشور. ( غیاث ).

معنی کلمه مثاله در فرهنگ معین

(مَ لَ یا لِ ) [ ع . مثالة ] (اِفا. ) ۱ - فضل . ۲ - حسن حال .

معنی کلمه مثاله در فرهنگ عمید

۱. فضل، برتری.
۲. نیکویی حال.

معنی کلمه مثاله در فرهنگ فارسی

( اسم ) فرمان پادشاهی .

جملاتی از کاربرد کلمه مثاله

هست این را مثالها بسیار مغز را گیر و پوست را بگذار
از مثالهای دیگر، شهرک یهودی‌نشین تاسیس شده توسط اسرائیل در اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷، کرانه غربی و قدس شرقی و بلندی‌های جولان می باشد، که به قصد تثبیت، عملی، و مشروع ساختن حق حاکمیت اسرائیل بر این اراضی انجام می شود. خود پروژه صهیونیسم با تشویق علیا و شهرک‌سازی در فلسطین عثمانی و بعد از آن فلسطین تحت قومیت بریتانیا، به قصد برقرار ساختن وطنی برای یهودیان، خود یک پروژه استیطان می‌باشد.
مباحثی از ریاضیات گسسته انواع ریاضیاتی که تحت عنوان ریاضیات گسسته شناخته می‌شود و انواع مسائلی که این نوع ریاضیات برای حل آنها به کار گرفته می‌شود با استفاده از تعدادی مثال بهتر فهمیده خواهد شد بعضی از این مثالها به طور کلی ریاضی و بعضی مربوط به مسائل علمی خواهند بود این مثالها هرگز همه شاخه‌های ریاضی موجود در ریاضیات گسسته را در بر نمی‌گیرد بلکه منظور از آوردنشان تنها این است که روحیه حاکم بر ریاضیات گسسته و کاربردهای آن نشان داده شود. اما شاخه‌هایی از ریاضیات گسسته که در زیر مورد بحث قرار خواهیم داد گستره گوناگونی از کاربردهای عملی را در برخواهند داشت. همچنین تذکر این نکته ضروری است که از نظر آموزشی بهتر است ریاضیات گسسته و پیوسته به همراه همدیگر تعلیم داده شوند.
این مثالها تعداد نامحدود دنباله و شماره های درخواست را فرض می کنند.
و هر عبادت که گزاردن آن بر بنده واجب است هم چنین شناخت علم آن و دانستن حدود و شرایط آن بر وی واجب است، همچون علم زکاة، کسی را که مال دارد و علم حج، کسی که استطاعت دارد، بر وی واجب بود. هذا و امثاله.
نوشتن التقای واکه‌ها (پشت سر هم آمدن واکه‌ها) در الفبای پگون تابع قواعدی خاص خود می‌باشد، چرا که بر خلاف لاتین، حروف «و» و «ی» هم هم‌خوان هستند و هم واکه، و نوشتن نادرست واکه‌های پشت سر هم می‌تواند منجر به تلفظ اشتباه کلمه بشود. جدول زیر این قواعد و مثالهایی از هرکدام را لیست کرده‌است.
فردبه فرد: این فشرده‌ترین و تعاملی‌ترین ارتباط در سطح فرد به فرداست. مثالهای زیادی مانند ارائه فروش وجود دارد. مذاکره در بازار یا تحویل مستقیم بر مبنای ارتباط فرد به فرد است.
نظریه زبان فمینیستی همچنین به مواردی متمرکز است که کلمات یا عبارات بر شکستن هنجارهای جنسیتی تأکید دارند . مثالهای بارز این کلمات مانند خانم دکتر یا مدیر خانم هستند . این مناصب قدرت هستند که به طور معمول توسط مردان اداره می شوند. بنابراین ، هنگامی که زنی آنها را در دست می گیرد ، برای تأکید بر شکستن هنجارهای اجتماعی خود به عنوان جدیدی احتیاج دارند. همچنین هر دو جهت پیش می رود ، با عباراتی مانند پرستار مرد اشاره به مردی در یک نقش معمول زنانه اصزبان فمنیستی به دنبال حذف کلماتی از این دست است زیرا آنها به حفظ هنجارهای ناسالم جنسیت کمک می کنند.