متوسل

معنی کلمه متوسل در لغت نامه دهخدا

متوسل. [ م ُ ت َ وَس ْ س ِ ] ( ع ص ) نزدیکی جوینده به چیزی و به کاری. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). نزدیکی یابنده به چیزی و کننده کاری که بدان نزدیکی و تقرب و منزلت یابد. ( از اقرب الموارد ). دست به دامان کسی زننده و کسی را شفیع کننده و کسی را واسطه و میانجی قرار دهنده. ( ناظم الاطباء ): نزدیکی جوینده به کسی به وسیله چیزی یا کسی : بکتوزنون بنده ٔدولت است و متوسل به حقوق قدیم و بی حدوث سببی و داعیه عذری به عزل او مثال دادن و نان او جرح کردن از مراسم سروری و... دور باشد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1تهران ص 201 )... همیشه با مردمان و متوسلان خود با عزت و وقار باشند. ( مجمل التواریخ گلستانه ص 201 ).
- متوسل شدن ؛ دست آویز قراردادن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- || نزدیکی جستن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
|| کسی که بر آن اعتماد میکنند و بر وی تکیه مینمایند. || متصل کننده و وصل نماینده. || متصل شده. ( ناظم الاطباء ). || دزدنده. یقال توسل ابلی ؛ ای سرقه. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). شتر دزد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه متوسل در فرهنگ معین

(مُ تَ وَ سِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) کسی که دست به دامان دیگری بزند، توسل جوینده .

معنی کلمه متوسل در فرهنگ عمید

۱. وسیله جوینده.
۲. کسی که دست به دامن دیگری بیندازد.

معنی کلمه متوسل در فرهنگ فارسی

وسیله جوینده، دست آویزکننده، کسی که دست بدامن دیگری بیندازد
( اسم ) نزدیکی چوینده بکسی بوسیل. چیزی توسل کننده دست آویز کننده : ... همیشه با مردمان و متوسلان خود با عزت و وقار باشند .

جملاتی از کاربرد کلمه متوسل

مدد از علی طلب‌کن که بهربلا و هر غم متوسل جنابش دل آدم است و خاتم
در شب ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ عملیات بیت‌المقدس به فرماندهی احمد متوسلیان از منطقه دارخوین به سمت جاده اهواز–خرمشهر آغاز شد، که موجب آزادسازی خرمشهر گردید.
که در گرفتن زر آن حرامی ناکس به هیچ کس متوسل مشو که سلطان داد
زان داد مرا عمر جهان خلعت پیری زیرا به ثناهای تو بودم متوسل
گهی نبی را کرده شفیع و کاه نبی گهی بحق متوسل گهی به پیغمبر
اگر کسی متوسل به چاره ساز شود هم از طبیب و هم از چاره بی نیاز شود
و آنکه با مسلمان درآویزد متوسل بود بجبت و وثن
فالحمدالله علی عظیم نعمته و عمیم رحمته و الصلواه علی نبیه النبیه و رسول الوجیه الذی عرف الحق و الدین و اجمع کلمه المسلمین و علی آله و اصحابه المتوسلین با عتابه والسلام.
وی در دی ماه در طی دیدارش از هندوستان گفت: «اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهیم شد و هر کاری که بتواند ارادهٔ مردم بحرین را به نحوی که نزد همه جهانیان به رسمیت شناخته شود نشان دهد، خوب است.».
ز خدا طلب دل مقبلی به علی ز جان متوسلی که اگر رسد به علی دلی به علی قسم به خدا رسد
در آن زمان، قاسم میرزایی نیکو عضو کمیته‌ای بود، که مسئولیت آزادی متوسلیان را برعهده داشت. قرار بر این بوده که دیوید دج؛ عضو بلندپایه سیا در خاورمیانه را با متوسلیان و سایر گروگان‌ها مبادله کنند:
به تعوذ چو پاک کردی راه متوسل شدی به بسم الله
اما نوع اول: یعنی دزدان، بعضی از ایشان که اجتماعی دارند که با یکدیگر متفق می شوند و بر سر راههای مسلمانان رفته قطاع الطریق هستند و بعضی دیگر متوسل می شوند به سلاطین و وزراء و حکام و صدور، و ملازمت اعاظم را وسیله ظلم و تعدی بر رعایا می سازند و از مال ایشان می خورند و جمعی دیگر که از مال مردم به این انواع بهره ندارند، تدبیرات می کنند، مثل نقب کندن و کمند انداختن و کیسه بریدن و داخل خانه ها شدن و امثال اینها.